تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

تیم‎ها حق دارند از جام حذفی کنار بکشند

علی لطیفی*
این روزها مرتباً در حال شنیدن کناره گیری تیم ها از جام حذفی هستیم. مهمترین دلیلی که باعث می شود تیم ها از حضور در این جام انصراف دهند مشکلات مالی است.

امروز تیم هایی که به لحاظ اقتصادی از شرایط خوبی برخوردار نیستند برای هر بازی که باید به شهرستان بروند دست کم باید 20 میلیون تومان هزینه کنند. از طرف دیگر هم شانسی آنچنانی برای قهرمانی ندارند.

متاسفانه مسئولین فدراسیون فوتبال برای جایگاه تیم ها در لیگ برتر و جام حذفی، مبلغی را به عنوان پاداش در نظر نمی گیرد. امروز در لیگ های بزرگ اروپا شاهد هستیم که چطور اسپانسرها از تیم ها برای جایگاهشان حمایت می کنند. مثلاً تیمی که در هفته های پایانی لیگ قرار دارد و نه شانسی برای قهرمانی دارد و نه خطر سقوط تهدیدش می کند باز هم با انگیزه وارد مستطیل سبز می شود زیرا می داند که پاداش جایگاه بالاتر بیشتر از رتبه کنونی‎اش است.

همین انگیزه ها تنور لیگ و جام حذفی آن کشورها را داغ نگه می دارد. اگر امروز خبر می رسد که تیم صنعت نفت آبادان از جام حذفی کنار رفته برای آن است که مدیران باشگاه برایشان فرقی نمی کند که یک یا دو مرحله در جام حذفی صعود کنند، آن ها وقتی شانس قهرمانی برای تیمشان قائل نیستند از تورنمنت کناره گیری می کنند.

مربی وقتی شانسی برای تصاحب جام حذفی برای باشگاه قائل نیست سعی می کند بازیکنان تیمش را کمتر خسته کند تا آن ها بتوانند در لیگ نتایج بهتری بگیرند. با این روند هزینه کمتری روی دست باشگاه می ماند.

برخی تیم های دیگر جام حذفی را به عنوان یک فرصت برای باشگاه خود قلمداد می کنند زیرا با 4 یا 5 بازی می توانند جامی را به دست آورند که برای کسب آن در لیگ نیاز به یکسال کوشش مداوم است.

فدراسیون فوتبال هم از طرفی مراعات باشگاه های بی بضاعت را می کند و تنها با جریمه 10 میلیون تومانی سعی می کند که آن ها را از کناره گیری جام حذفی منصرف کند که تاکنون راهی مثمرثمر نبوده است.

*پیشکسوت فوتبال
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
عبداله اکرامیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
درود بر آقای لطیفی عزیز
صحبت های شما درست اما می باییست به یک سوال اساسی پاسخ می دادید، که نداده اید. تیم هایی که مشکلات مالی دارند می توانند از همان ابتدا در قرعه کشی جام حذفی شرکت نکنند. آنهایی که در قرعه کشی شرکت می کنند از قبل هزینه های مربوط به جام حذفی را برآورد کرده اند و در نتیجه کناره گیری آنان با توجیه مشکلات مالی قابل قبول به نظر نمی رسد.
نظرات شما
پیشخوان