تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۴

دی‌میستورا برای رایزنی درباره سوریه وارد تهران شد

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در راستای گفت‌وگو و رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه در سفری یک روزه وارد تهران شد.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در راستای گفت‌وگو و رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه در سفری یک روزه وارد تهران شد.

استفان دی‌میستورا در این سفر یک روزه ضمن دیدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران دیدار و در ناهار کار با معاون وزیر خارجه آخرین تحولات سوریه و وضعیت گفت‌وگوهای بین‌المللی سوریه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهد.

دی میستورا روز جمعه نیز به دمشق رفت و با مقامات سوری دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن به لبنان و سپس به قطر رفت.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه پیش از این به عربستان سعودی سفر کرده بود و با معارضان سوری و نیز سفرای برخی کشورهای غربی برای بحث و بررسی درباره موعد مذاکرات دولت سوریه و معارضان گفت‌وگو کرده بود.

مذاکرات دولت سوریه و معارضان در تاریخ 25 ژانویه (4 بهمن) برگزار خواهد شد.

استفان دی‌میستورا پیش از این به عربستان سعودی سفر کرده بود و با معارضان سوری و نیز سفرای برخی کشورهای غربی برای بحث و بررسی درباره موعد مذاکرات و مشخص کردن اعضای هیئت دیدار کرده بود.

در تماس تلفنی اوایل دی ماه معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان و استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، آخرین تحولات و وضعیت گفت‌وگوهای بین المللی سوریه مورد بررسی قرار گرفته بود.

امیرعبداللهیان در این تماس ضمن اشاره به لزوم تعیین فهرست گروه‌های تروریستی بدون تقسیم تروریسم به خوب و بد و بر مبنای کمیته فرعی منبعث از نشست نیویورک بر ضرورت برخود واقع بینانه جامعه بین المللی در پیگیری همزمان مبارزه با تروریسم و روند سیاسی در سوریه تاکید کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: بحران سوریه صرفا در گرو احترام به حاکمیت، استقلال، وحدت ملی و تمامیت ارضی سوریه ، احترام به اراده مردم سوریه بر مبنای گفت‌وگوهای طرف‌های سوری بین معارضه معتقد به راهکار سیاسی و حکومت است و از این رو  جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد گفت‌وگوهای ملی باید با محوریت سازمان ملل متحد باشد.

دی میستورا از حضور و نقش سازنده و موثر ایران در نشست‌های وین و نیویورک در مورد سوریه  تشکر کرد و اظهار داشت: نسبت به ابتکار سازمان ملل برای گردهم آوری و توافق کشورهای تاثیرگذار بر روند سیاسی خوشبین است.
منبع: فارس
برچسب ها: منطقه ، بحران ، رایزنی
نظرات شما
پیشخوان