تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

اشنایی با آزمون‌های زبان آلمانی

برای دریافت مدرک زبان آلمانی، آزمون‌های متعددی وجود دارند؛ اما دو آزمون تست‌داف (TestDaf) و DSH (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschuluzugang) که در تمام کشورها برگزار می‌شوند، از دیگر آزمون‌ها معتبرترند و داوطلبان با شرکت در آن‌ها و کسب نمرۀ مطلوب از دانشگاه‌های آلمان می‌توانند به‌راحتی پذیرش بگیرند.

رویداد۲۴ آشنایی با آزمون‌های زبان آلمانی برای آن دسته از دانشجویانی ضروری است که قصد دارند در دانشگاه‌های آلمان ادامه‌تحصیل دهند. دانشگاه‌های آلمان در مقاطع تحصیلی مختلف معمولاً به مدرک زبان آلمانی در سطح B2 نیاز دارند تا دانشجویان بین‌المللی در کلاس درس و محیط دانشگاه و اجتماع در فهم زبان با مشکلی مواجه نشوند. برای دریافت مدرک زبان آلمانی، آزمون‌های متعددی وجود دارند؛ اما دو آزمون تست‌داف (TestDaf) و DSH (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschuluzugang) که در تمام کشورها برگزار می‌شوند، از دیگر آزمون‌ها معتبرترند و داوطلبان با شرکت در آن‌ها و کسب نمرۀ مطلوب از دانشگاه‌های آلمان می‌توانند به‌راحتی پذیرش بگیرند. اگر به دریافت مدرک زبان آلمانی و تحصیل در آلمان و آشنایی با آزمون‌های زبان آلمانی تمایل دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. درصورت نیاز به دریافت مشاورۀ رایگان و تخصصی نیز به وبگاه سیم آخر می‌توانید مراجعه کنید.

اشنایی با آزمون‌های زبان آلمانی

آزمون تست‌داف (TestDaf)

آزمون تست‌داف Test Deutsch als Fremdsprache (TestDaf) در زبان آلمانی به‌معنای «آزمون آلمانی به‌عنوان زبان خارجی» است و یکی از آزمون‌های معتبری محسوب می‌شود که دریافت مدرک آن به تحصیل در آلمان و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور می‌تواند کمک کند. همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، ازآنجا‌که زبان تحصیل در بیشترِ دانشگاه‌های آلمان، آلمانی است، دانشجویان بین‌المللی به این ‌زبان باید مسلط باشند و با ارائۀ مدرک معتبر، دانششان در این زبان را اثبات کنند؛ اما برای تحصیل در رشته‌های انگلیسی‌زبان به ارائۀ مدرک زبان آلمانی نیازی نیست. گفتنی است مؤسسۀ TestDaF آزمون تست‌داف را طراحی کرده و این آزمون نزد تمامی دانشگاه‌های آلمان تأییدشده است و به‌طورکلی، شش بار در سال و در بیش از ۴۶۰ مرکز آزمون در ۹۵ کشور جهان برگزار می‌شود.

ساختار آزمون تست‌داف (TestDaF)

این آزمون کتبی برگزار می‌شود و داوطلبان برای پاسخ‌گویی از مداد باید استفاده کنند. زمان این آزمون حدود ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه است و ساختارش شباهت زیادی به دیگر آزمون‌های زبان خارجی دارد؛ یعنی از چهار بخش کلی درک و خواندن مفاهیم، شنیداری، نوشتاری و بخش شفاهی (مکالمه) تشکیل شده است. در‌ادامه، دربارۀ هریک از این بخش بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بخش درک و خواندن مفاهیم

این بخش از سه متن با سطوح سختی متفاوت و سی پرسش تشکیل شده است و داوطلبان توانایی‌شان را در زمینۀ فهم متون نوشتاری در سطح آموزش عالی باید اثبات کنند. متن‌های موجود در این قسمت ممکن است دربارۀ مکالمه‌های روزمرۀ دانشجویان دانشگاه، بریده‌ای از متن روزنامه یا مجله یا مطالب علمی و سیاسی و اجتماعی باشد. گفتنی است داوطلبان ۶۰ دقیقه زمان دارند تا به پرسش‌های این بخش پاسخ دهند.

بخش شنیداری

در بخش شنیداری آزمون TestDaF، سه متن با سطوح سختی متفاوت برای داوطلبان شفاهی پخش می‌شود و آنان در ۴۰ دقیقه به ۲۵ پرسش باید پاسخ دهند. این فایل‌ها ممکن است دربارۀ مکالمۀ روزمره در دانشگاه، مصاحبۀ رادیویی متشکل از چند گوینده، کنفرانسی کوتاه، مصاحبه با فردی متخصص و... باشد.

اشنایی با آزمون‌های زبان آلمانی

بخش نوشتاری

در این بخش، از داوطلبان خواسته می‌شود در مدت ۶۰ دقیقه، متنی با ساختاری درست و منظم دربارۀ موضوع خاصی بنویسند و ایده‌هایشان را در زمینۀ پرسشی خاص و مرتبط با متن بیان کنند.

بخش شفاهی (مکالمه)

بخش شفاهی (مکالمه) آزمون تست‌داف (TestDaF) به‌منظور سنجش مهارت مکالمۀ داوطلبان در هفت Task مختلف و با درجۀ سختی متفاوت طراحی شده است. پرسش‌های این بخش ممکن است موضوع‌های مختلفی مانند گفت‌وگو با دانشجویان دیگر، توصیف نمودار، بیان ایده دربارۀ موضوعی خاص و... را شامل شود. گفتنی است زمان‌ درنظرگرفته‌شده برای این بخش ۳۵ دقیقه است.

نمره‌دهی آزمون تست‌داف (TestDaF)

پس از آشنایی با ساختار آزمون تست‌‌داف، حال زمان آشنایی با نحوۀ نمره‌دهی این آزمون است. سیستم نمره‌دهی آزمون تست‌‌داف بدین‌صورت است که به‌ازای هر پاسخ صحیح در بخش‌های درک و خواندن مفاهیم و بخش شنیداری، داوطلبان یک نمره دریافت می‌کنند. همچنین، تمامی پرسش‌های این بخش‌ها به‌صورت چندگزینه‌ای یا درست و غلط طراحی شده است و بخش‌های نوشتاری و مکالمه را نیز متخصصان باتجربه و ماهر ارزیابی می‌کنند. دربارۀ نتایج رسمی آزمون تست‌داف نیز باید بدانید حدود شش تا هشت هفته بعد از برگزاری آزمون دراختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. بعد از ارزیابی هرکدام از بخش‌های آزمون، داوطلبان در یکی از سطوح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • TDN 3 (سطح ۳ آزمون TestDaF /پایین‌ترین سطح)
  • TDN 4 (سطح ۴ آزمونTestDaF )
  • TDN 5 (سطح ۵ آزمون TestDaF بالاترین سطح)

گفتنی است به‌جز سطوح ذکرشده، نمرۀ دیگری برای این آزمون وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر، نمره‌ای کلی دراختیار شرکت‌کنندگان آزمون تست‌داف (TestDaF) قرار نخواهد گرفت و با اینکه سطح قبولی در این آزمون تعریف نشده است، بیشتر دانشگاه‌ها در تمامی مهارت‌های آزمون، سطح TDN 4 را مبنای پذیرش قرار می‌دهند و برخی رشته‌های تحصیلی نیز سطح پایین‌تری را در برخی مهارت‌ها قبول می‌کنند.

ثبت‌نام آزمون تست‌داف (TestDaF)

برای ثبت‌نام در آزمون تست‌داف، به وبگاه https://www.testdaf.de/ باید مراجعه و در فرم ثبت‌نام آنلاین آزمون، اطلاعات موردنیاز را وارد کنید. گفتنی است داوطلبان کشور مدنظر و مرکز آزمون خود را نیز باید آنلاین انتخاب و هزینۀ پرداختی را مستقیماً ازطریق انتقال بانکی یا کارت اعتباری به حساب مؤسسۀ  TestDaFپرداخت کنند.

اشنایی با آزمون‌های زبان آلمانی

آزمون DSH

DSH در زبان آلمانی مخفف عبارت Deutsche Sprachprüfung für den Hochschuluzugang  به‌معنای «آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه» است. این آزمون دانش آلمانی افراد را در چهار بخش شنیداری، خواندن و گرامر، نوشتاری و مکالمه می‌سنجد و از مدرک آن نیز برای اثبات تسلط بر زبان آلمانی به‌منظور پذیرش در دانشگاه‌های این کشور می‌توان استفاده کرد. درادامه، دربارۀ هریک از این بخش‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

بخش شنیداری

اولین بخش این آزمون، بخش شنیداری (Listening Comprehension) است. در این بخش، داوطلبان باید دو بار به سخنرانی کوتاه دَه‌دقیقه‌ای گوش دهند و سپس در 80 دقیقه، به هشت پرسش مربوط به فایل شنیداری پاسخ دهند.

بخش خواندن و درک مطلب

بخش خواندن و درک مطلب (Reading Comprehension) از دو قسمت درک مطلب و گرامر تشکیل شده است و داوطلبان ۹۰ دقیقه فرصت دارند به پرسش‌های این بخش پاسخ دهند. پیشنهاد ما این است در این بخش، ابتدا سراغ پرسش‌های مربوط به گرامر بروید که حدوداً ۳۰ دقیقه از زمانتان را می‌گیرد و ۶۰ دقیقۀ باقی‌مانده را نیز صرف قسمت درک مطلب (Reading) کنید. داوطلبان در بخش درک و خواندن به هشت پرسش مرتبط با متن باید پاسخ‌ دهند و در بخش گرامر نیز، نُه جمله را بدون تغییر معنی و با ساختار گرامری خاصی بازنویسی کنند.

بخش نوشتاری

بخش نوشتاری (Writing) آخرین مرحلۀ قسمت کتبی آزمون DSH محسوب می‌شود که 70 دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است. در این بخش، داوطلبان متنی ۲۵۰ تا ۳۰۰واژه‌ای در توصیف نمودار یا تصویر یا متنی کوتاه باید بنویسند.

بخش مکالمه

بخش مکالمۀ آزمون DSH حدود یک ‌هفته بعد از بخش کتبی آزمون برگزار می‌شود و افرادی که حداقل DSH 1 را در بخش کتبی دریافت کرده باشند، برای شرکت در بخش مکالمه دعوت خواهند شد. در این بخش، شرکت‌کنندگان حدود ۳۰ دقیقه زمان دارند تا خودشان را برای ارائه‌ای پانزده تا بیست‌دقیقه‌ای از نمودار یا تصویر یا متنی کوتاه آماده کنند. گفتنی است داوطلبان در بخش مکالمه مجازند یادداشت‌‌برداری و از دیکشنری استفاده کنند. در ابتدا مسئولان برگزاری آزمون مکالمه‌ای کوتاه و صمیمی با داوطلبان انجام می‌دهند تا فضا را برایشان مهیا کنند و آرامشی نسبی به آنان بدهند. بعد از تمام‌شدن ارائه، مسئول آزمون چند پرسش دربارۀ موضوعی مطرح می‌کند که ممکن است ساختاری از این قبیل داشته باشد: این شرایط در کشور شما چگونه است؟، طرز تفکر شما دربارۀ رخداد این اتفاق چیست؟ و... .

نتایج آزمون DSH

سیستم نمره‌دهی هرکدام از بخش‌های کتبی و شفاهی آزمون DSH در مقیاسی بین ۱ تا ۳ قرار می‌گیرد و نتایج آزمون DSH نیز به‌‌شرح زیر اعلام خواهند شد:

  • DSH1: ۵۷درصد تا ۶۷درصد (B2)
  • DSH2: ۶۷درصد تا ۸۱درصد (C1)
  • DSH3: بیش از ۸۲درصد (C2)

شایان ذکر است اعدادی که به‌صورت درصد مقابل نتیجۀ آزمون نوشته شده‌، نشان‌دهندۀ این است که داوطلبان چه تعداد از پرسش‌های آزمون را به‌درستی پاسخ داده‌اند. برای نمونه، ۶۷درصد درج‌شده درمقابل نتیجۀ DSH2 بدین‌معناست که داوطلبان حداقل ۶۷درصد از پرسش‌های هر دو بخش کتبی و شفاهی را به‌درستی پاسخ داده‌اند. داوطلبان برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان مدرک DSH2 یا DSH3 را باید ارائه دهند؛ البته این موضوع تا حد زیادی به دانشگاه مدنظر آنان نیز بستگی دارد. به‌عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌ها برای داوطلبان رشته‌های فنی استثناء قائل می‌شوند؛ اما علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های حقوق و پزشکی در بیشتر مواقع مدرک DSH3 را باید ارائه دهند. گفتنی است مدرک آزمون DSH دو سال برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان اعتبار دارد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان