تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵
محبعلی، سفیر پیشین ایران در مالزی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

چرا توسعه روابط با کشورهای جنوب شرق آسیا اهمیت دارد؟

سفیر پیشین ایران در مالزی در رابطه با اهمیت سفر رییس جمهوری از ایران به ویتنام پس از سال‎ها وقفه و تاخیر گفت: آسیا سریع‌ترین رشد اقتصادی را داشته و جهان در آینده به لحاظ اقتصادی چشم به آن خواهد دوخت، اما در دو دولت احمدی‌نژاد توجه کمتری به این بخش صورت گرفت زیرا تصویر درستی از سیاست خارجی وجود نداشت و به عبارتی دیگر نگاه اقتصادی و توسعه‌ای در دولت جایگاهی نداشت.
رویداد۲۴-سفیر پیشین ایران در مالزی در رابطه با اهمیت سفر رییس جمهوری از ایران به ویتنام پس از سال‎ها وقفه و تاخیر گفت: آسیا سریع‌ترین رشد اقتصادی را داشته و جهان در آینده به لحاظ اقتصادی چشم به آن خواهد دوخت، اما در دو دولت احمدی‌نژاد توجه کمتری به این بخش صورت گرفت زیرا تصویر درستی از سیاست خارجی وجود نداشت و به عبارتی دیگر نگاه اقتصادی و توسعه‌ای در دولت جایگاهی نداشت. 

حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان صبح روزچهارشنبه به دعوت رسمی رییس جمهور ویتنام عازم پایتخت این کشور شد. این سفر در مقام ریاست جمهوری بعد از ۲۱ سال انجام می‌گیرد که بنا است با امضای چند سند همکاری میان دو کشور به منظور افزایش همکاری‌های اقتصادی و رشد وتوسعه کشورهای آسیایی، همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، محیط زیست و حمل و نقل همراه شود. 

سفر رییس جمهور، به ویتنام خلاصه نمی‌شود و حسن روحانی در ادامه عازم کوالالامپور پایتخت مالزی و تایلند خواهد شد. وی پیش از سفر به ویتنام در رابطه با این سفر مطرح کرد که قرن ۲۱ متعلق به آسیا است. 

قاسم محبعلی، سفیر پیشین ایران در مالزی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره اهمیت این سفر‌ها و این گفته رئیس جمهور، گفت: در جنوب شرقی آسیا کشورهایی در اجلاس سران مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا (ACD) که متشکل از ۳۴ کشور آسیایی است، حضور پیدا می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی که می‌توان برای این کشور‌ها برشمرد توسعه سریع اقتصادی آن‌ها است. در آینده کشورهای آسیا جنوب شرقی یکی از مناطق جذب سرمایه‌های اقتصادی دنیا خواهند بود. 

وی در ادامه اضافه کرد: به دلیل همین رشد اقتصادی ارتباط با این کشور‌ها نیاز است، البته توانایی اقتصادی آن‌ها در اندازه ایالات متحده آمریکا نیست اما باید بر ارتباط با آن‌ها تمرکز داشت زیرا از این روش به توسعه اقتصادی ایران نیز کمک می‌شود. 

سفیر پیشین ایران در مالزی در ادامه یادآور شد: کشورهای آسیای جنوب شرقی تجربه خوبی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و همکاری‌های صنعتی و تکنولوژیکی دارند. علاوه بر این مسئله و غیر از مباحث اقتصادی، منافع دیگر هم وجود دارد که ما می‌توانیم از آن‌ها سودمند شویم. به طور نمونه کشور مالزی عضو سازمان کنفرانس اسلامی هم هست که در رابطه با مسائل مربوطه نظرات مشابهی با کشور ما دارد یا برخی از این کشور‌ها از اعضای جنبش غیر متعهد‌ها هم محسوب می‌شوند که در کل باید گفت این ارتباط بعد از چند سال برای کشور ما لازم است و باید برای بهبود آن تا حد مکان تلاش صورت گیرد. 

وی در این رابطه که چرا بعد از۲۱ سال رئیس جمهور به این سفر رفته است، گفت: همانطور که مطرح کردم آسیا سریع‌ترین رشد اقتصادی را داشته و جهان در آینده به لحاظ اقتصادی چشم به آن خواهد دوخت، اما در دو دولت احمدی‌نژاد توجه کمتری به این بخش صورت گرفت زیرا تصویر درستی از سیاست خارجی  وجود نداشت و به عبارتی دیگر نگاه اقتصادی و توسعه‌ای در دولت جایگاهی نداشت. 

سفیر سابق ایران در مالزی در ادامه اظهار داشت: با وجود آنکه در دولت نهم و دهم با مسئله تحریم و بحران‌های ناشی از آن روبرو بودیم اما نگاه به کشورهای آسیایی براساس نیاز نبود و در عوض گرایش به سمت کشورهایی وجود داشت که هیچ سودی از آن‌ها عاید ایران نشد. 

وی در این رابطه که برقراری ارتباط با کشورهای آسیای جنوب شرقی چه کمکی می‌تواند برای کشور ما باشد، تصریح کرد: در زمینه تکنولوژی، امور بانکی و صادرات و واردات در بازار می‌تواند بسیار موثر واقع شود.
نظرات شما
پیشخوان