تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵

رضا جلالی: آمریکا دچار فقر نخبگان اجرایی شده است

یک کارشناس روابط بین الملل شانس کلینتون را برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا بیشتر از دونالد ترامپ می داند.
رویداد۲۴-یک کارشناس روابط بین الملل شانس کلینتون را برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا بیشتر از دونالد ترامپ می داند.

دکتر رضا جلالی  با اشاره به  برگزاری اولین مناظره بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در جهت رقابت برای رسیدن به کلیدی ترین پست ایالات متحده آمریکا گفت: این مناظره رقابت بین دو نامزد را وارد مرحله جدید و جدی تری کرده است. شاید در ابتدا کمتر کسی می توانست باور کند که آقای ترامپ با تمام ویژگی هایی که دارد به مرحله آخر برسد. اما در هر حال او بود که در نهایت روبروی خانم کلینتون ایستاده است و با او بر سر موضوعات مختلف سخن می گوید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به نظر می رسد دو حزب مطرح ایالات متحده و بصورت خاص تر حزب جمهوری خواه شاهد فقر نخبگانی هست که بتوانند شرایط اداره کردن ایالات متحده را داشته باشند گفت: وجود فقر نخبگان در آمریکا دلیل بالا آمدن کسی مانند ترامپ از جبهه جمهور خواهان است.

او افزود:  باید گفت که نخبگان آمریکا به دو بخش نخبگان فکری و اجرایی تقسیم می شوند. نخبگان فکری در حقیقت اندیشمندان و متفکرانی هستند که در قالب اتاق فکرها و اندیشکده های مختلف در حال کار کردن هستند و برنامه های عملیاتی فراوانی جهت اجرای دولت طرح ریزی می کنند ولی به نظر می رسد از لحاظ نخبگان  اجرایی یا ابزاری در مقطع فعلی به نوعی فقر نخبگان وجود دارد که از طرف دموکراتها شخصی به مانند ترامپ که با توجه به ویژگی های شخصیتی و عملکردی ویژگی و خصوصیات یک رئیس جمهور ایده آل را برای ایالات متحده ندارد. آقای ترامپ دچار آشفتگی فکری در بیان مواضع هستند و بارها مواضع خودشان را در مسائل مختلف تغییر داده اند و از طرف دیگر خانم کلینتون که به نظر می رسد موضوع بیماری او رقابتش را  با ضعف هایی روبرو خواهد کرد و این موضوع حتی در صورت پیروزی نیز برای اومشکلاتی را بوجود خواهد آورد.

دکتر جلالی با تاکید براینکه  به نظر می رسد خانم هیلاری کلینتون ازاقبال بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهور یآمریکا برخوردار است گفت: اقبال خانم کلینتون البته نه این خاطر است که ایشان اولین زنی هست که مردم می خواهند به کاخ سفید بفرستند بلکه خانم کلینتون با پشتوانه کارنامه ای که از خود دارد و در دستگاه دیپلماسی اوباما هم سابقه فعالیت چهار ساله داشته و همچنین همسر مردی مانند بیل کلینتون است که این پست را تجربه کرده است و با در نظر گرفتن مجموع جهات به نظر می رسد که کالایی که ارائه می کند برای مردم آمریکا جذاب تر و پر کشش تر است.

وی در عین حال متذکر شد به هرحال این موضوع که وی اولین زن رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است موضوع در خور توجه و تاثیر گذاری است و ایشان از این جذابیت برای مردم آمریکا استفاده خواهد کرد. کما اینکه اوباما اولین سیاه پوستی بود که وارد کاخ سفید شد و به هر حال مردم آمریکا خواستند که این موضوع را رقم بزنند.

نظرات شما
پیشخوان