تاریخ انتشار: ۲۲:۰۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵
نقدي بر نحوه اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه آزاد اسلامي بيرجند:

تفكيك جنسيتي در دانشگاه آزاد اسلامي بيرجند، فقط به طول 5 متر !!!

اين بار دانشگاه آزاد بيرجند بود كه با اجراي طرح تفكيك ورودي آقايان و خواهران در درب ورودي دانشگاه آزاد اسلامي، موجبات اجراي طرح تفكيك جنسيتي را در دانشگاه آزاد، آنهم فقط در يك راهروي ورودي به طول 5 متر از دانشگاهي كه هكتار هكتار مساحت دارد به اجرا درآورده است.
  رویداد۲۴- اين بار دانشگاه آزاد بيرجند بود كه با اجراي طرح تفكيك ورودي آقايان و خواهران در درب ورودي دانشگاه آزاد اسلامي، موجبات اجراي طرح تفكيك جنسيتي را در دانشگاه آزاد، آنهم فقط در يك راهروي ورودي به طول 5 متر از دانشگاهي كه هكتار هكتار مساحت دارد به اجرا درآورده است. 

تفكيك جنسيتي در دانشگاه آزاد اسلامي بيرجند، فقط به طول 5 متر !!!

اين موضوع گرچه با عدم تفكيك جنسيتي كلاس ها همخواني ندارد و گرچه با عدم تفكيك راهروها و جداسازي آسانسورهاي برادران و خواهران موجود در دانشگاه همخواني ندارد، مشخص نيست بر چه اساسي و بر چه  فلسفه اي صورت گرفته كه آقايان و خانم ها در درب ورودي دانشگاه جدا از هم وارد شوند و در فاصله  5 متر پس از آن، بصورت مختلط به درس و امور خود بپردازند.

گويا مسؤولين اين دانشگاه خواسته اند كه در راستاي اجراي طرح تفكيك جنسيتي اقدامي كرده باشند اما چنين اقدامي بيشتر به جاي اينكه اقدام صحيح و مؤثري باشد اقدامي توهين آميز به شعور و شأن دانشجويي است كه هرطور فكر مي كند نمي تواند اين تناقض و رفتار گونه به گونه دانشگاه را هضم كند. 

بالاخره يا تفكيك جنسيتي در دانشگاه هست يا خير. اگر هست بايد براي همه باشد. استاد، دانشجو و كارمند و ... ندارد. اگر قرار است تفكيك جنسيت باشد بايد عادلانه و براي همه باشد. دانشگاه آزاد بايد در اين طرح، در اتاق كارمندان خود طرح تفكيك جنسيتي را به اجرا درآورد، همينطور در اتاق اساتيد، همينطور در راهروها و پله هاي دانشگاه، در غير اينصورت تفكيك دانشجويان در محل ورودي درب دانشگاه چيزي جز پاك كردن صورت مسأله و يك اقدام سمبليك و ظاهرسازي و نقاب زني بيش نيست.

اين حركات نمايشي، در محيط مقدسي چون دانشگاه كه از علم و دانش بهره مي گيرد و هر اقدامي در آن در سايه عقلانيت و تدبير مورد پذيرش افكار عمومي و از جمله خيل فرهيخته دانشگاهيان و دانشجويان است، قابل پذيرش نيست. واقعا آيا چنين خط كشي ها، چنين ديواركشي ها جواب مي دهد؟ بجاست كه مديران مربوطه و شخص رييس دانشگاه كه به تازگي علي رغم مسايل پيدا و پنهان، حكم تمديد رياستشان صادر شده به اينگونه موارد كه احترام و شأن دانشجو و استاد و كارمند بيش از پيش رعايت مي شود توجه ويژه نموده تا اين دانشگاه عزيز در سايه اقدامات مؤثر حتي اجراي طرح هايي از جمله طرح تفكيك جنسيتي (كه خود نياز به آسيب شناسي در طريقه برخورد و اجراي آن دارد)، در سطح و عمق به رشد و پويايي و بالندگي برسد.

بايد ديد مسايل فرهنگي چقدر تقويت مي شود، موضوع حجاب چقدر رعايت مي شود؟ در زمينه حجاب چه كار نرم افزاري مثبت و تاثيرگذاري صورت گرفته است؟ در زمينه نماز چه حركت سازنده اي صورت گرفته است؟ فردي كه در حالت عادي نماز مي خواند نياز به حركت سازنده ندارد و اگر دقت نماييد بسياري از دانشجويان هستند كه در هنگام اذان در نمازخانه دانشگاه به نماز مي ايستند. 

بايد ديد چقدر دانشگاه توانسته آنهايي را كه ممكن است نماز نميخوانند يا كم توجهي مي كنند را جذب نمايد. اين هشداري جدي است؛ بايد بدانيد كه ظاهرسازي و رفتار پوپوليستي ديگر در ميان طبقه روشنفكر و نخبه و فرهيخته دانشگاهي جايگاهي ندارد. فراموش نكنيم كه در دانشگاه آزاد بيرجند، مخاطبمان دانشجويان و اساتيد و كارمنداني هستند كه جملگي از خانواده هاي اصيل ايراني و اسلامي و معتقد به دين و شرع هستند و بايد كه در نوع رفتار با اين فرهيختگان با آگاهي و نگاه مثبت و احترام دست به تصميماتي بزنيم كه مايه مباهات و فخر دانشگاهيان شود نه اينكه تمسخر و توهين خروجي نتيجه اقدامات احساسي و نسنجيده باشد.

به وضوح روشن است كه آقايان و خانم ها و بطور كل دانشجويان دانشگاه آزاد، بيش از هر مقام و دستور و رفتاري، خود مراقب رفتار ايراني - اسلامي كه پسنديده نخبه دانشگاهي است هستند و بهتر است به جاي استفاده ابزاري از اين دانشجويان و نمايش سطحي تفكيك دانشجويان در محل درب ورودي دانشگاه آنهم به طول 5 متر از ميان هكتار هكتار فضاي آموزشي و تفريحي و رفاهي و اداري دانشگاه، به رفتاري در شأن دانشجو و استاد و كارمندان دانشگاه روي آوريد در غير اينصورت تاريخ شاهد رفتار سطحي و پوپوليستي و ظاهرمأب اين بدتصميم گيران خواهد بود.


منبع: نو اندیش
نظرات شما
پیشخوان