تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵

ترمیم پیکر نحیف جامعه روحانیت مبارز

مدت‌ها بود که خبرهای مربوط به جلسات جامعه روحانیت مبارز، تصویر اتاق سوت و کوری با اندک اعضای قدیمی در ذهن تصویر می‌کرد. چراکه یاران زیادی از جامعه روحانیت مبارز جدا شدند و یا اینکه دار فانی را وداع گفتند. هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و این روزها هم حسن روحانی دیگر در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کنند. آیت الله مهدوی کنی نیز با عروج ملکوتی‌اش، صندلی دیگری در جلسات جامعه روحانیت خالی گذاشت.
رویداد۲۴- مدت‌ها بود که خبرهای مربوط به جلسات جامعه روحانیت مبارز، تصویر اتاق سوت و کوری با اندک اعضای قدیمی در ذهن تصویر می‌کرد. چراکه یاران زیادی از جامعه روحانیت مبارز جدا شدند و یا اینکه دار فانی را وداع گفتند. هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و این روزها هم حسن روحانی دیگر در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کنند. آیت الله مهدوی کنی نیز با عروج ملکوتی‌اش، صندلی دیگری در جلسات جامعه روحانیت خالی گذاشت. از این رو پویایی و نشاط مدت‌ها بود که از جلسات جامعه روحانیت رخت بر بسته بود. از این رو به نظر می‌رسد که بزرگان جامعه روحانیت تصمیم گرفتند که دوباره به روزهای اوج خود بازگردند و گام اول را با دعوت از اعضای جدید برداشتند. در همین زمینه، حجت‌الاسلام محمد سعید مهدوی‌کنی پسر آیت الله مهدویکنی به جامعه روحانیت اضافه شد. از سوی دیگر طی روزهای اخیر نیز طبق اعلام سخنگوی جامعه روحانیت مبارز حجج الاسلام سید جمال‌الدین، محمدتقی رهبر امام جمعه اصفهان، منتظری دادستان کل کشور، محمدی‌عراقی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و آیات آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، محسن قمی نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان اعضای جدید به جامعه روحانیت پیوسته بودند. اما اینکه آیا با پیوستن اعضای جدید به جامعه روحانیت، آن‌ها می‌توانند همچون گذشته، وزرنه های سنگین و تعیین کننده اصولگرایان باشد یا نه سوالی است که حمیدرضا ترقی درباره آن به «امید ایرانیان» می‌گوید:« همه افرادی که امروز سرشناس و وزنه‌ای محسوب می‌شوند، از ابتدا که در این شرایط نبوده‌اند. آن‌ها الان کوله باری از تجربه هستند که اتفاقاً باید جا را برای جوان‌ترها باز کنند و تجربیاتشان را انتقال بدهند. ضمن اینکه حضور جوانان در هر عرصه‌ای موجب ایجاد فکرهای جدید و نوآوری‌های هر چه بیشتر می‌شود. بنابراین هر کسی در هر جایی و یا هر حزب و هر تشکلی که به جوانگرایی روی آورد هم پویاتر و هم محبوب‌تر خواهد شد. چراکه بدین وسیله می‌تواند ارتباطش را با بدنه جوان و جزب آن‌ها قوی‌تر کند.»

جوانگرایی یا ریش سفیدی

جامعه روحانیت مبارز، بی اغراق، یکی از محوری‌ترین تشکلهای جناح راست محسوب می‌شود و روزگاری نقش شیخوخیت در این جریان سیاسی داشت یکی از دلایل تأثیرگذاری جامعه روحانیت مبارز، جمع افرادی بود که گرد هم آمده بودند. حضور افرادی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، حجت الاسلام روحانی و آیت الله مهدوی کنی که هر کدام یکی از ستون‌های انقلاب محسوب می‌شدند. حال اما جامعه روحانیت مبارز به هر دلیلی که البته در رسانه‌ها بیشتر، فاصله مواضع و تفکرات، عنوان می‌شود، از حضور ستون‌های اصلی خود محروم مانده است. اینطور هم به نظر می‌رسد که این فاصله فکری که در طول زمان ایجاد شده است، نه تنها به این زودی‌ها قصد برطرف شدن، ندارد، بلکه هر روز نیز به آن اضافه می‌شود. چراکه اگر تا سال 92 تنها عدم حضور هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری چشم گیر بود، این روزها عدم حضور روحانی نیز چشم گیر شده است. چه آنکه جامعه روحانیت مبارز در مقطع انتخابات سال ٩٢، با وجود اینکه عضو شورای مرکزی آن یعنی حسن روحانی، نامزد رسمی انتخابات شده بود، اما بیشتر حول‌وحوش ائتلاف ١+٢ (حدادعادل، قالیباف و ولایتی) فعال بود و همین موضوع باب، عدم حضور روحانی را نیز در انتخابات مهیا کرد. هر چند که دلایلی نیز چون مشغله رئیس جمهوری بارها به گوش می‌رسد اما اخبار پشت پرده حکایت از اختلافات عمیقی که سر منشاء آن به انتخابات ۸۸ و مناظره بحث برانگیز آن سال است برمی گردد. از این رو، جامعه روحانیت که از نقش ریش سفیدی در غیاب بزرگان جامعه محروم مانده، به جوانگرایی روی آورده است تا پیکر نحیف خود را ترمیم کند. اما اینکه با این وجود بتواند، نقش گذشته خود را نیز میان اصولگرایان ایفا کند یا نه، باید تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، منتظر ماند. چراکه معمولاً هر انتخابات عرصه‌ای برای وزن کشی گروه‌ها و احزاب نیز محسوب می‌شود. از این رو شاید وزن و نقش جامعه روحانیت مبارز در این روزهای پر تغییر، چندان قابل پیش بینی نباشد.

سعید مهدوی کنی و احیاء راه پدر

محمد سعید مهدوی کنی مشهور به سعید مهدوی کنی تنها فرزند پسری مرحوم مهدوی کنی است که بعد از فوت پدر به ریاست دانشگاه امام صادق (ع) منصوب شد. او که روزگاری امام جماعت مسجد الزهرا شهرک غرب بود اکنون در سن ۵۰ سالگی به عضویت تشکلی روحانی درآمد که روزگاری پدرش دبیرکل آن بود و به نظر می‌رسد اکنون جزوجوانترین عضو جامعه روحانیت مبارز باشد.

سعید مهدوی کنی که تاکنون فعالیت چشم گیر سیاسی از او دیده نشده است و بیشتر به تدریس و پژوهش مشغول بوده دانش‌آموخته دکترای فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق است، در 29 شهریور 1394 از سوی آیت الله آملی لاریجانی (رئیس هیئت امنای دانشگاه) به‌عنوان رئیس دانشگاه امام صادق (ع) معرفی شد. مهدوی‌کنی دارای مدرک دیپلم ریاضی فیزیک، کارشنایی فقه و مبانی حقوق و کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام صادق (ع) است.

تدریس اخلاق، دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، اصول عقاید (کلام)، اندیشه‌ها و آثار شهید مطهری، تفسیر قرآن، جامعه در قرآن، منطق، جامعه‌شناسی، نظریه‌های جامعه‌شناسی، نظریه‌های فرهنگ، اندیشه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، جامعه‌شناسی دین، فرهنگ و جامعه، فرهنگ و ارتباطات در اسلام از جمله فعالیت‌های آموزشی حجت الاسلام سعید مهدوی‌کنی است.

او داماد حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی رئیس فعلی بنیاد شهید است و دارای 3 فرزند به نام‌های سلما، اسماء و زهرا نیز هست.

نزدیکان سعید مهدوی کنی او را انسانی به شدت مؤدب و اخلاقی می‌دانند. باید دید او می‌تواند جامعه روحانیت مبارز را از کمایی که مدتهاست به آن مبتلا شده است نجات دهد؟


*امید ایرانیان

نظرات شما
پیشخوان