تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵
رهبر گروه تروریستی «جیش‌الاسلام»:

اسرائیل از رژیم اسد بهتر و دوست ما است

محمد علوش رهبر سیاسی گروه (تروریستی-تکفیری) «جیش الاسلام» گفت: «به دنبال این نیستیم تا مبارزان خود را به جنگ با اسرائیل بگماریم. ما به‌هیچ‌وجه قصد جنگ در برابر هیچ‌کسی به‌جز رژیم سوریه را نداریم.»
رویداد۲۴- محمد علوش رهبر سیاسی گروه (تروریستی-تکفیری) «جیش الاسلام» گفت: «به دنبال این نیست تا مبارزان خود را به جنگ با اسرائیل بگمارد. ما به‌هیچ‌وجه قصد جنگ در برابر هیچ‌کسی به‌جز رژیم سوریه را نداریم.»

به گزارش گروه بین‌الملل رویداد۲۴ «الی لیک» در پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت: زمانی بود که انسان می‌توانست بگوید در خاورمیانه یک دولت سنی قابل‌اعتماد برای مخالفت و مبارزه با دولت یهود وجود دارد. سازمان‌های اسلامی اعم از اخوان المسلمین و القاعده در همه‌چیز، از فقر گرفته تا استراتژی کوتاه‌مدت با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند اما در مورد اسرائیل اجماع وجود داشت. وضعیت کشتار در سوریه در حال تغییر این روال است.

محمد علوش رهبر سیاسی گروه «جیش الاسلام» گفت: «به دنبال این نیستیم تا مبارزان خود را به جنگ با اسرائیل بگماریم. ما به‌هیچ‌وجه قصد جنگ در برابر هیچ‌کسی به‌جز رژیم سوریه را نداریم. اگر همه کشتاری که در تاریخ مناقشه اعراب و اسرائیل انجام شده است را با جنایاتی که رژیم سوریه انجام داده است مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که او جنایات بسیار بیشتری را مرتکب شده است، هدف ما در حال حاضر این است که از رژیم سوریه خلاص شویم». او در ادامه گفت: «بشار اسد، حزب‌الله و شبه‌نظامیان ایران، از موضوع فلسطین سوءاستفاده کرده‌اند و به حمایت از جنگ ادامه داده‌اند.»  او گفت: «رژیم اسد و حزب‌الله از جنگ اسرائیل برای جذب طرفداران و ساخت ارتش استفاده کرده‌اند تا ما را بکشند.»

این امر به چند دلیل قابل‌توجه است. بسیاری از دولت‌های عرب سنی می‌گویند: «اسرائیل روابط دیپلماتیک خود را با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما افزایش داده است، دلیل این افزایش همکاری، این است که این کشورها به دلیل ترس از همکاری میان ایران و ایالات‌متحده آمریکا دست به این همکاری زده‌اند.»

اظهارات علوش نشان می‌دهد که اسرائیل اقدام به جلب حسن نیت برخی از مخالفان رژیم سوریه کرده است. اسرائیل در این رابطه اقدام به ساخت یک بیمارستان صحرایی در مرز خود با سوریه کرده و بسیاری از شورشیان سوری را در آنجا مداوا می‌کند. رژیم صهیونیستی در این بیمارستان‌ها اعضای گروه‌های تروریستی نظیر داعش گروه‌های وابسته به داعش و النصره را مداوا کرده است. مقامات اسرائیلی به من گفته‌اند آن‌ها انتظار ارزش اطلاعاتی از این بیمارستان را ندارند و علوش به من گفت او فکر می‌کند این کار یک ژست مهم بشردوستانه‌ای باشد.

همگی به این موضوع اذعان کرده‌اند که علوش آمادگی برای فروش کمک‌های اسرائیل را ندارد. درست به‌مانند جیش الاسلام، عربستان سعودی از آن حمایت کرده است. او به من گفت از قطعنامه‌های سازمان ملل برای خروج از کرانه باختری و بلندی‌های جولان حمایت می‌کند.

علوش یک چهره مهم در اپوزیسیون سوریه است. او گروه خود را از چند گروه کوچک‌تر اسلامی، سلفی و شبه‌نظامی شورشی ناسیونالیستی تشکیل داده است. سازمان علوش در حال مبارزه با داعش و النصره در داخل و اطراف دمشق است. برای اطمینان باید به این نکته اشاره داشت که سازمان علوش شامل دموکرات‌های جفرسونی نمی‌شود. مایکل وایس نویسنده همکار درزمینه داعش گفت: «آن‌ها در شعار فرقه‌ای مرگبار خود، در حال استفاده از سپر انسانی برای ممانعت از حملات هوایی به سر می‌برند. همچنین گروه داعش، زندانیان طرفدار رژیم اسد را در قفس قرار می‌دهد.»

چارلز لیستر، محقق ارشد در موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: «تخمین زده می‌شود که بین 12000 تا 15000 نیروی تروریست در جیش الاسلام وجود دارد.» درحالی‌که بنا به اظهارات علوش، او 20000 نیروی تروریست در اختیار دارد. لیستر در این زمینه گفت: «با کشته شدن ظهران برادر علوش، به میزان زیادی از نفوذ کلام جیش الاسلام بر روی اقلیت‌های سوریه کاسته شده است.»

لیستر در مورد مسئله اسرائیل گفت: «آنچه علوش بیان نموده است، دیدگاه بسیاری از شورشیان سوری است. او گفت: «گروه‌های مسلح و معارض قادر به اخذ یک‌چشم انداز شده‌اند. از دیدگاه آن‌ها هرکسی که از اسد حمایت نمی‌کند، بهتر است. حتی اسرائیل که برای مدت طولانی به‌عنوان دشمن بزرگ سوریه شناخته می‌شد، بهتر از اسد، روسیه، ایران و یا حزب‌الله است.»

 این موضوع باعث به وجود آمدن یک دسته‌بندی در میان طرفداران فعال فلسطینی در غرب شده است. برخی از آن‌ها در حال حاضر به دنبال یک منطقه پروازممنوع در سوریه هستند. درحالی‌که گروهی دیگر که یک گروه شبه‌نظامی عمده فلسطینی با نام «تیپ قدس» است، به جنگ در سوریه در کنار بشار اسد پیوسته است. فقدان همبستگی در میان بسیاری از فلسطینی‌ها، باعث سراسیمگی علوش شده است.

ترجمه: مهدی کردی(دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل)

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان