تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵

نشست ابوظبی با حضور 300 کارشناس عرب و یک ایرانی

نشست ابوظبی با حضور 300 کارشناس برجسته از جهان عرب از جمله عمر موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب، و همچنین جیمز جونز از فرماندهان سابق ناتو و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و یک ایرانی برگزار شد.
رویداد۲۴-نشست ابوظبی با حضور 300 کارشناس برجسته از جهان عرب از جمله عمر موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب، و همچنین جیمز جونز از فرماندهان سابق ناتو و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و یک ایرانی برگزار شد.

 سومین نشست سالیانه مناظره استراتژیک ابوظبی در حالی برگزار شد که نشست میزبان 400 میهمان، متشکل از 300 نفر از کشورهای عربی و یک ایرانی، بود. در این گردهمایی تحولات منطقه، جهان عرب، سیاستهای قدرتهای بزرگ در منطقه موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.

* شخصیتهایی همچون: عمر موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب، محمد جبریل، رییس جبهه متحدملی لیبی و نخست وزیر سابق این کشور، جیمز جونز از فرماندهان سابق ناتو ومشاورسابق امنیت ملی آمریکا، میشل چرتوف رئیس سابق سازمان امنیت داخلی امریکا و شیخ محمد الصباح وزیرخارجه پیشین کویت حضور داشتند.

* نشست با سخنرانی قرقاش، وزیرمشاور در امورخارجی امارات آغاز شد و سخنرانان عرب از حوزه شورای همکاریهای خلیج فارس جملگی ایران را متهم به مداخله در امور داخلی جهان عرب، ترویج فرقه گرایی، توسعه هژمونی برمنطقه، حمایت از تروریسم نموده و نهایتا ایران را مهمترین عامل بی ثباتی منطقه معرفی کردند.

* از جمهوری اسلامی ایران نیز تنها سیدحسین موسویان شرکت کرده بود که پاسخ اتهامات اعراب را داد.

موسویان در مورد تشکیل پیمان امنیتی شورای همکاریهای خلیج فارس متشکل از عربستان، کویت، بحرین،عمان ،قطر و امارات متحده عربی گفت: شورای مذکور دراولین سال پیروزی انقلاب ایران و به قصد مهار ایران تشکیل شد و ابتدا از تجاوزنظامی صدام به خاک ایران حمایت کرد تا جایی که عربستان 40 میلیارد دلار و کویت 30 میلیارد دلار برای نابودی ایران به صدام کمک کردند.

صدام ده سال بعد از تشکیل این شورا، به کویت حمله کرد و این شورا قادر به کمترین اقدام برای دفع تجاوز به خاک عضوش نبود و به آمریکا پناه برد. پیمان شورای همکاریهای خلیج فارس به رهبری عربستان به یمن حمله نظامی کرد که بجز نابودی وکشتار مردم یک کشورعربی هیچ دستاوردی نداشته است. اعضاء شورا همچنین به کشور لیبی حمله نظامی کردند ویک کشوردیگرعربی را نیز از هم پاشاندند.

شورای همکاری خلیج فارس تا کنون بیش از 500 میلیارد دلار پیشرفته ترین تسلیحات را ازآمریکا و کشورهای اروپایی وارد کرده، در 5 تجاوز نظامی به کشورهای منطقه شرکت کرده و بیشترین نقش را در بی ثباتی منطقه و کشورهای عربی ایفاء کرده ضمن اینکه برای حفظ امنیت خود هم روزبروز بیشتر به آمریکا وابسته شده است.

مسئول پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به اتهامات مداخله ایران در سوریه و عراق گفت: شما اگرامروز از عربستان بپرسید برای چه به بحرین لشگرکشی نظامی کرده و این کشور را برای سرکوب اکثریت شیعه اشغال کرده اید، جواب خواهد داد که ما به درخواست دولت قانونی بحرین ورود پیدا کرده ایم.

براساس همین استدلال هم بپذیرید که دولتهای فعلی در سوریه و عراق از نظر قوانین و مقررات بین المللی، دولتهای قانونی این کشور هستند و از دولت ایران برای مبارزه با تروریسم کمک خواسته اند که ایران هم اجابت کرده است.ضمن اینکه فراموش نکنید وقتی شما از صدام درتجاوز به ایران حمایت کردید، سوریه درکنار ایران ایستاد.امروز هم ایران پاسخ مثبت به خواست سوریه داده است.
یکی از شرکت کننده گان عرب در این نشست گفت که دولتهای شورای خلیج فارس باید با بلوچی ها و کردها و سنی های ایران کمک کنند تا ایران تجزیه شود.

موسویان در پاسخ گفت این کاری است که این دولتهای شما در 36 سال گذشته انجام داده اند و شکست خورده اند.اگر روزی گفتگوها بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس برای حل اختلافات آغاز شود، سازمانهایی امنیتی ایران هزاران کیلو از اسناد و مدارک از این نوع مداخلات را روی میز خواهند گذاشت و حتی مبالغ پرداخت شده باذکرنام افراد را به شما خواهند داد.

یکی دیگر از حضارعرب مدعی شد که آمریکا با تجاوز نظامی به عراق و افغانستان، زمینه سلطه ایران بر منطقه را فراهم کرد.
موسویان در پاسخ به وی گفت: اگر شما اعراب حاشیه خلیج فارس از تجاوز نظامی عراق به خاک ایران حمایت نمی کردید، صدام به کویت حمله نمی کرد. بعد هم که قادر به دفع تجاوز صدام به کویت نبودید، بازهم این شما اعراب بودید که از آمریکا دعوت کردید که برای نجات کویت، به عراق حمله کند.

آمریکا بعد ازحمله تروریستی به برجهای دوقلو در نیویورک که منجر به کشته شدن حدود 3000 تن شد، به افغانستان حمله کرد و حقیقت هم این بود که 15 نفر از 19 نفر عاملین عملیات حمله به برجهای نیویورک از کشور عربستان بودند. لذا باز هم اتباع شما بهانه به آمریکا دادند تا به افغانستان حمله کند. درحقیقت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس زمینه حمله آمریکا به عراق و افغانستان را فراهم کردند. حالا برای چه ایران را محکوم میکنید؟ حالا هم مرتب آمریکا را محکوم میکنید که چرا حمله کرد و ایران را تقویت کرد!

موسویان در پاسخ به اتهام سیاست هژمونی ایران برمنطقه گفت: این آمریکا بود که قبل از انقلاب شاه را ژاندارم منطقه کرد و انقلاب ایران هم علیه شاه بود. منتهی ایران بعد از انقلاب با تجاوز اعراب به خاک خود مواجه شد. بعد از آن هم کشورهای عربی همسایه ایران مرتب به آمریکا و اروپا برای اعمال تحریمها و حمله نظامی به ایران فشار آورده اند. ازطرف دیگرهم نیروهای نظامی آمریکا در اطراف تمام مرزهای ایران حضور پیدا کرده اند. اینها باعث شده که ایران برای دفاع از خود تمهیدات لازم را اتخاذ کند. لذا اساس استراتژی منطقه ای ایران دفاعی است و نه هژمونی.

سخنگوی پیشین هسته ای ایران در تشریح استراتژی منطقه ای ایران گفت: ایران و کشورهای عرب عضوشورای همکاری خلیج فارس دو استراتژی متفاوت برای حفظ امنیت منطقه دارند. شورای همکاری عربی معتقد است که قدرتهای خارجی باید امنیت منطقه را حفظ کنند.
چند دهه به آمریکا تکیه کرده و حالا هم که آمریکا قصد ترک منطقه را دارد، بدنبال دیگر قدرتها افتاده است. اما ایران معتقد است که امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه و درقالب یک همکاری دسته جمعی مشترک حفظ شود. در این جلسه هم شما عربها به اوباما و آمریکا حمله کردید که چرا قصد ترک منطقه را دارد. حرف من با شما این است که آمریکا در 60 سال گذشته برمنطقه سلطه بلامنازع داشته و نتیجه آن هم این شده که منطقه در آستانه نابودی و سقوط است.چرا بازهم اصرار دارید سلطه آمریکا را درمنطقه حفظ کنید؟

موسویان در پاسخ به سئوال مجری در مورد راهکارپیشنهادی گفت: راهکار ایجاد یک سیستم جمعی منطقه ای برای همکاری و امنیت است. شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس ، ایران و عراق میتوانند این سیستم را ایجاد کنند.

پیشنهاد من این است که وزرای خارجه شش کشورعرب از وزرای خارجه ایران و عراق برای گفتگو دراین مورد دعوت کنند. اگر باز هم نگرانید و ضامن بین المللی می خواهید، میتوانید از وزرای خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت و یا شش کشوری که با ایران مذاکره هسته ای کردند نیز دعوت کنید.

موضوعاتی همچون امنیت انرژی، امنیت خلیج فارس، عاریسازی منطقه از سلاحهای کشتار جمعی، مدیریت بحرانهای منطقه ای و تقویت همکاریهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی هم باید محور گفتگوها باشد. این گفتگوها باید فوری و بدون هیچ پیش شرطی آغاز شود. در این جلسه گفته شد ایران اول باید ازسوریه خارج شود تا گفتگو کنیم. ایران هم میتواند شرط بگذارد که عربستان باید اول از بحرین خارج شود و حمله نظامی به یمن را متوقف کند تا مذاکره کند. این مسیر بجایی نمیرسد. ایران برای آغازفوری و بدون پیش شرط گفتگوهای کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی دارد.

دراین نشست رئیس سابق سازمان امنیت داخلی امریکا و برخی از نماینده گان کشورهای عربی جمهوری اسلامی و حزب الله را متهم به اقدامات تروریستی نمودند.

موسویان در پاسخ به آنها گفت: پیدایش حزب الله به خاطر نجات تمامیت ارضی لبنان و مقابله با تجاوزات اسراییل بود. زمانیکه اسرائیل در سال 1982تا بیروت را اشغال کرد کشورهای عربی کمترین اقدامی برای نجات لبنان نکردند. حزب الله با حمایت ایران تشکیل شد و به دفعات تجاوز اسراییل را دفع کرد.

اما شورای امنیت سازمان ملل در سال گذشته، داعش و گروههای تکفیری تروریستی را تهدید اصلی صلح و امنیت جهان خواند. اوباما و کلینتون و ترامپ هم جملگی تصریح کردند که عربستان و کشورهای عرب شورای خلیج فارس منبع اصلی حمایت از این گروهها هستند. وقتی از ژنرال دمپسی ریئس نیروهای مسلح آمریکا درکنگره سئوال شد که منبع مالی داعش کیست، اوپاسخ داد کشورهای عرب متحد آمریکا.

بعد از حادثه تروریستی برجهای دوقلو د ر نیویورک هم در آمریکا و اروپا دهها حادثه تروریستی رخ داده که تماما توسط اتباع کشورهای متحد آمریکا بوده و یک ایرانی و یا عضو حزب الله هم در این جنایت حضور نداشته است. دراین اجلاس باید برای تهدید تروریستی اول جهان که شورای امنیت سازمان ملل تعیین کرده و مسبب آنهم وهابیها و سلفیها هستند راهکار پیشنهاد شود.

عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای کشورمان به خبرنگار خبرآنلاین گفت: در حین مشاجرات، خطاب به حضار گفتم: جلسه ای درست کرده اید با حضور 300 عرب و یک ایرانی.از لحظه اول تا آخرجلسه هم همه یک حرف دارید و آنهم محکومیت ایران است. بعد از جلسه یک تبعه اهل سعودی مرا به کناری کشید و گفت: من اهل حجاز و سنی هستم. سه نکته دارم که نمیتوانستم در جمع بگویم. اول اینکه وهابیها خطرناک تر از صهیونیستها هستند. نکته دوم هم اینکه شما یک تنه کل 300 نفر را حریف بودید. سوم اینکه راهی برای صلح با همسایگان عرب پیدا کنید وگرنه اینها بیشتر بدامان اسراییل خواهند افتاد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان