تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره سهم نمایندگان از رفع نگرانی این روزهای مردم

سرگردانی لایحه آلودگی هوا در کمیسیون‏‎های مجلس

آلودگی هوای تهران، پایتخت را نزدیک به یک هفته در شرایط نیمه تعطیل قرار داد. این در حالی است که این دست تعطیلات سال‌هاست برای تهران تکرار می‌شود و هنوز هم چاره‌ای برای تنفس بهتر پایتخت نشده است. اگرچه محیط‌زیست استان تهران و همچنین آمارها و نمودارهای منتشر شده بیان‌گر بهبود وضعیت آلودگی هوا است. اما هنوز هم نفس پایتخت‌نشینان گرفته است و آنچه در خانه ملت برای بهبود شرایط انجام می‌شود نامه‌نگاری و درخواست از رئیس‌جمهور برای رسیدگی به وضعیت آلودگی هواست.
رویداد۲۴- آلودگی هوای تهران، پایتخت را نزدیک به یک هفته در شرایط نیمه تعطیل قرار داد. این در حالی است که این دست تعطیلات سال‌هاست برای تهران تکرار می‌شود و هنوز هم چاره‌ای برای تنفس بهتر پایتخت نشده است. اگرچه آمارها و نمودارهای منتشر شده بیان‌گر بهبود وضعیت آلودگی هوا است. اما هنوز هم نفس پایتخت‌نشینان گرفته است و آنچه در خانه ملت برای بهبود شرایط انجام می‌شود نامه‌نگاری و درخواست از رئیس‌جمهور برای رسیدگی به وضعیت آلودگی هواست.

به‌هر روی ناصر مهردادی، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران درباره دیگر دستگاه‌هایی که می‌توانند در کاهش میزان آلودگی هوا کمک‌کننده باشند به رویداد۲۴ گفته بود: لایحه اصلاح قانون جلوگیری از آلودگی هوا هم یک‌بار در مجلس شورای اسلامی  مطرح شده و امیدواریم به‌زودی تصویب شود.

امیدواری مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در حالی است که کلیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و طرح کاهش آلودگی هوای کشور از سوی نمایندگان مجلس در جلسه 28 مهر 95  مورد تصویب قرار گرفت.  این لایحه با آرای موافق 128 نفر از نمایندگان و مخالفت 24 نفر و 4 رأی ممتنع از مجموع 200 رأی به تصویب رسید. 

از سویی دیگر امروز در شرایط ناسالم هوای تهران از روز دوشنبه، که ثمره‌ای نداشت مگر تعطیلی مدارس، با گذشت نزدیک به یک ماه از تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا هنوز جزئیات این طرح در مجلس به تصویب نرسیده است. این در حالی است که تصویب و بررسی این طرح و اجرایی شدن آن بیش از هر برنامه دیگری در کنترل روند کیفیت هوا می‌تواند بهبود بخش وضعیت آلودگی هوا باشد.

نمایندگان مجلس دهم اما باوجود مهم بودن شرایط بررسی روند لایحه‌های مطرح شده در مجلس شورای اسلامی، بعد از گذشت یک ماه از تصویب کلیات این طرح، نه‌تنها نسبت به لایحه مطروحه و جزئیات آن ابراز بی‌خبری کرده‌اند، بلکه با امضا نامه‌ای خواستار رسیدگی رئیس‌جمهور به وضعیت آلودگی هوا شده‌اند. 

نظر افضلی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی درباره تصویب لایحه لایحه آلودگی هوا  در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: این لایحه به‌طور کامل در کمیسیون تصویب شده است. اما ازآنجایی‌که کمیسیون‌های دیگر مثل انرژی و صنعت نظرات خود را اعلام نکرده‌اند و اشکالاتی روی بعضی بندها مطرح کرده‎اند.

به گفته افضلی این لایحه باید از بررسی کلی برگردد و در شور دوم بررسی مجدد شود. در این مرحله باید دوباره روی لایحه کار شود و دیگر کمیسیون‌ها نظرات خود را اعلام کنند و جمع‌بندی نهایی انجام شود.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی آلودگی هوای تهران تأکید کرد، امیدواریم هر چه زودتر مشکلات این لایحه بررسی شود. ازآنجایی‌که این لایحه با دقت بیشتری به جزئیات آلودگی هوا ازجمله بحث معاینه فنی در کل کشور پرداخته است قطعاً می‌تواند در بهبود شرایط آلودگی هوا مؤثر باشد.

این در حالی است که کوروش کرم پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: لایحه آلودگی هوا به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شده است. درنهایت این لایحه در مرکز پژوهش‌ها بررسی می‌شود و نماینده‌ها رأی نهایی خود را درباره لایحه اعلام خواهند کرد.

حال اما این پرسش مطرح است که چگونه با گذشت یک ماه از تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، نمایندگان نه‌تنها جزئیات این لایحه را به تصویب نرسانده‌اند بلکه با امضای نامه‌ای خواستار رسیدگی رئیس‌جمهور به وضعیت فعلی آلودگی هوای تهران شده‌اند.  نمایندگان مجلس در حالی خواستار رسیدگی رئیس‌جمهور به آلودگی هوای تهران هستند که لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا نزدیک به یک ماه است که در مجلس متوقف مانده است.

نمایندگان مجلس نقش شهردار تهران را چگونه می‌بینند؟

اما شهردار تهران در کنترل وضعیت کیفیت آلودگی هوای تهران چه نقشی دارد؟ با توجه به اینکه بیش از هر نهاد و ارگان اجرایی دیگری شهرداری تهران در امور اجرایی پایتخت از موقعیت اجرایی انعطاف‌پذیر و همچنین بودجه مناسبی بهره‌مند است. آیا شهردار با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد به حد کافی در کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران نقش‌آفرینی کرده است؟

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی درباره نقش شهرداری در کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: شهرداری تهران با توجه بودجه و اختیاراتی که در دست دارد درواقع شبیه به دولتی مستقل در تهران است. شهرداری نه‌تنها بودجه بسیار کلانی در اختیار دارد بلکه نهادهایی متفاوت برای انجام امور نیز در اختیار شهرداری است. حتی هیچ عملی از شهرداری تهران دیده نمی‌شود که از جهت رفع آلودگی هوای پایتخت قدم برداشته باشد. یا حداقل اگر کاری از سوی شهرداری انجام شده است برای ما مشهود نبوده است.

سلحشوری همچنین تأکید کرد، یکی از مشکلاتی که شهر تهران با آن مواجه است، تراکم فروشی و فروش روزانه طرح ترافیک است. این در حالی است که تونل‌های هوای تهران به‌وسیله همین ساخت‌وسازها در منطقه 22 بسته شده است و هیچ تبادل هوایی انجام نمی‌شود. این کار کاملاً منفعت طلبانه و سودجویانه است و حتی ضد انسانی است. به‌هرحال در این مورد خاص شهرداری یکی از عوامل کلیدی محسوب می‌شود.

نظرات شما
پیشخوان