تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۴
فارن پالسی بررسی کرد

اهمیت واقعی توقیف و آزادی تفنگداران آمریکایی توسط ایران

اهمیت اتفاقی که هفته گذشته در خلیج فارس رخ داد ورای سروصدای سیاسی فعلی است. این اتفاق بیانگر رابطه پیچیده میان دو کشوری است که تعامل و تقابل شان به طور همزمان وجود دارد.
رویداد24- اهمیت اتفاقی که هفته گذشته در خلیج فارس رخ داد ورای سروصدای سیاسی فعلی است. این اتفاق بیانگر رابطه پیچیده میان دو کشوری است که تعامل و تقابل شان به طور همزمان وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از فارن پالسی، این اتفاق نشان می دهد برخورداری از روابط دیپلماتیک با ایرانی که همچنان دشمن آمریکا است تا چه اندازه برای ایالات متحده مهم است. این اتفاق همچنین یک یادآوری مهم است در مورد اینکه در خاورمیانه برداشت ها می توانند به اندازه واقعیات مهم باشند.

اگر این اتفاق سه یا چهار سال پیش رخ داده بود، به هیچ وجه ظرف 24 ساعت قابل حل نبود. نبود روابط دیپلماتیک مستقیم مانع از بین بردن تنش ها در این بحران می شد. پیش از این تنها راه تماس مستقیم آمریکا با مقامات ایرانی از طریق دولت سوئیس یا طرف های سوم نه چندان قابل اعتمادی مانند عمان یا عراق بود. این کانال ها بسیار کند عمل می کنند و واشنگتن هرگز نمی تواند مطمئن باشد که پیامش به طور دقیق به تهران منتقل می شود. مایکل مولن، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا تحت تاثیر همین چالش در سال 2011 گفت: «ما با این گفتگو نمی کنیم بنابراین همدیگر را درک نمی کنیم. اگر اتفاقی رخ دهد، تقریبا مطمئن هستم که درک درستی از آن نخواهیم داشت و محاسبات اشتباهی در مورد آن صورت خواهد گرفت.»

هفته گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا 10 دقیقه پس از اطلاع از توقیف دو قایق نیروی دریایی ایالات متحده با همتای یارانی خود گفتگو کرد. در گذشته وزیر خارجه آمریکا حتی برای یافتن شماره تلفن صحیح با مشکل روبرو می شد؛ در سال 1990  جورج بوش پدر برای یک ساعت و نیم با شخصی صحبت کرده بود که گمان می کرد رئیس جمهور ایران است و در نهایت مشخص شد که آن شخص یک دغل باز بوده است.

بنا به تمامی این دلایل، ایران تصمیم خود برای آزادی ملوانان آمریکایی را بر عمل گرایی مبتنی کرد نه نوع دوستی. ایران به واسطه تغییر محاسبات امنیتی پذیرفت که برنامه هسته ای خود را محدود کند. ایران از یک سو با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی روبرو بود و از سوی دیگر جنگ نیابتی عربستان و دیگر تندروهای سنی مانند داعش را پیش رو داشت. در این درگیری منطقه ای، سلاح هسته ای در مقایسه با مزایای افزایش منابع مالی ناشی از لغو تحریم ها امنیت کمتری را نصیب ایران می کند. رشد اقتصادی و افزایش صادرات نفتی امکان رقابت با جیب های پر عربستان را به ایران می دهد.

البته با وجود توسعه روابط، پتانسیل درگیر با ایران همچنان باقی است. سپاه پاسداران ایران همچنان نسبت به نیات آمریکا دچار شک و تردید است. دستگیری ملوانان پریشان و آشفته آمریکایی توسط سپاه، بیش از هر زمانی اهداف ایران را تامین کرد و عینیت قابل توجهی از قدرت ایران را به نمایش گذاشت. این اتفاق توانمندی ایران در غلبه بر نیروهای مسلح قدرتمندترین کشور روی کره خاکی را به نمایش گذاشت.

این اتفاق در منطقه ای که به تصویر کشیدن قدرت کلید بازدارندگی است، تنها باعث تقویت روایت افزایش قدرت ایران و کاهش پایبندی آمریکا شد. این اتفاق به هیچ وجه به شرکای آمریکا در شورای همکاری خلیج فارس در مورد دلاوری و اراده ایالات متحده در به چالش کشیدن ایران اطمینان نمی داد. توقیف این دو قایق توسط ایران برای آمریکا یک افتضاح بود.

با  وجود تمامی این پیامدها حل و فصل سریع موضوع اهمیت گفتگو با دشمن را نشان می دهد. تلاش های مداوم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای بهبود روابط با ایران، نه بحران های کوتاه مدت بلکه اهداف امنیتی دراز مدت را هدف گرفته است. امید می رود که توافق هسته ای ایران و آمریکا باعث گرم شدن سه دهه سردی شود و با گذشت زمان نزدیکی بیشتر دو کشور را به دنبال داشته باشد. حل بحران قایق ها و تبادل زندانیان به این استراتژی اعتبار می دهد.

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، دیپلماسی ، قایق
نظرات شما
پیشخوان