تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اصولگرایان مانند اتومبیل پنچر می‌مانند/ روحانی با دست بسته هم پیروز انتخابات است

معتقد هستم اصولگرایان هیچ استراتژی منسجم و برنامه‌ریزی شده‌ای برای انتخابات سال آینده ندارند. تنها شانسشان با حضور آقای احمدی‌نژاد بود و از وقتی‌که آمدن او نیز منتفی شده است عملاً اصولگرایان مانند اتومبیلی پنچر شده که کنار خیابان ایستاده می‌مانند
رویداد۲۴-صادق زیباکلام گفت: معتقد هستم اصولگرایان هیچ استراتژی منسجم و برنامه‌ریزی شده‌ای برای انتخابات سال آینده ندارند. تنها شانس شان با حضور آقای احمدی‌نژاد بود و از وقتی‌که آمدن او نیز منتفی شده است عملاً اصولگرایان مانند اتومبیلی پنچر شده که کنار خیابان ایستاده می‌مانند و به‌خوبی می‌دانند، شانسی برای انتخابات ندارند.

چندی پیش محمدرضا باهنر در نشست خبری به خبرنگاران گفت که «اصولگرایان برای موفقیت نباید از کاندیداهایی که تا به امروز برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده بود، استفاده کنند» در برابر این اظهارنظر آیت‌الله موحدی کرمانی که مهم‌ترین نقش آن ایجاد وحدت در بین اصولگرایان است تأکید کرد که «مهم اجماع بر سر یک کاندیدا است حال اگر این کاندیدا چند بار هم معرفی شده باشد، اهمیتی ندارد.»

با توجه به این مسائل کاملاً بارزاست که اصولگرایان هنوز در ابتدایی‌ترین مسائل به توافق نرسیده‌اند و ظاهراً برنامه‌ای برای آینده انتخابات ریاست جمهوری ندارند. اما اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش ابهامی در کاندیداتوری ریاست جمهوری باقی نگذاشته‌اند و بارها حمایت از «حسن روحانی» به‌عنوان تنها نامزد انتخاباتی خود، البته در صورت اعلام آمادگی او برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را اعلام کرده‌اند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره وضعیت اصولگرایان برای انتخابات سال آینده به رویداد۲۴ گفت: معتقد هستم اصولگرایان هیچ استراتژی منسجم و برنامه‌ریزی شده‌ای برای انتخابات سال آینده ندارند. تنها شانسشان با حضور آقای احمدی‌نژاد بود و از وقتی‌که آمدن او نیز منتفی شده است عملاً اصولگرایان مانند اتومبیلی پنچر شده که کنار خیابان ایستاده، می‌مانند و به‌خوبی می‌دانند شانسی برای انتخابات ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: با این حساب شرایط اصولگرایان آن‌گونه نیست که به قول موحدی کرمانی اگر بر سر نام یک نفر اجماع صورت گیرد و یا بر اساس نظر باهنر افرادی که در دوره‌های گذشته از آرا کمی برخوردار بودند مانند محسن رضایی، قالیباف و یا جلیلی حذف شوند، شرایطشان تغییری کند در کل وضعیت اصولگرایان تفاوتی پیدا نخواهد کرد.

زیباکلام درباره شانس اصولگرایان در انتخابات سال 96 ابراز کرد: اصولگرایان در انتخابات اردیبهشت 96 هیچ شانسی ندارند تنها شانس آنان با حضور احمدی‌نژاد بود البته این نظر بدین معنا نیست که اگر احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت می‌کرد موفق به شکست روحانی می‌شد، حضور او صرفاً فضای انتخابات را گرم‌تر می‌کرد.

این استاد علوم سیاسی در دانشگاه ادامه داد: آقای روحانی با دست و پای بسته هم اصولگرایان را به‌راحتی شکست می‌دهد و رئیس‌جمهور دور آینده برای کشور و دور دوم خود خواهد شد. هرکسی که در برابر وی قرار گیرد چه اجماع صورت گیرد و چه نگیرد نتیجه انتخابات آینده به‌مانند سال 92 می‌شود.

وی در این رابطه که آیا آیت‌الله موحدی کرمانی که نقش ایجاد اتحاد در بین اصولگرایان را بر عهده دارد بر این موضوع آگاه نیست، بیان کرد: آیت‌الله موحدی کرمانی مجبور است به طیف اصولگرا امید دهد. شاهد بودیم یک‌بار هم حداد عادل در همین راستا مطرح کرد که کاندیدا غیرمنتظره‌ای دارند که طی چند ماه آینده معرفی می‌شود.

زیباکلام اضافه کرد: منظور تمام موضوعات مطرح شده، این است که کارهایی که از سوی باهنر، موحدی کرمانی یا حداد عادل صورت می‌گیرد، برای ایجاد امید است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مشکل اصولگرایان این است که به‌شدت از میزان محبوبیت شان به‌خصوص در بین قشر جوان کاسته شده است. انتخابات ریاست جمهوری سال 92 یا مجلس شورای اسلامی به‌خوبی این مسئله را به نمایش گذاشت، اما مشکل دیگرشان که خیلی مهم‌تر از قبلی هم به نظر می‌رسد این است که حاضر به پذیرش واقعیت به این مهمی نیستند.

زیباکلام اظهار داشت: آقایان باهنر یا موحدی کرمانی به‌جای چنین اظهارنظرهایی که صرفاً خوراک تبلیغاتی دارد باید برنامه‌ای بچینند تا با جمع‌آوری سران اصولگرا در یک اتاق دربسته مشکل عدم محبوبیت شان را بررسی کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: اصولگرایان به‌جای اینکه سراغ مشکلات خود را بگیرند مدام به مسائلی مانند تضعیف روحانی و اینکه تا چه اندازه در انجام وظیفه‌اش ناموفق عمل کرده یا باشکوه بودن راهپیمایی اربعین می‌پردازند و با این برنامه‌ها راه به‌جایی نخواهند برد.

نظرات شما
پیشخوان