تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۱ آبان ۱۴۰۲

مشخصات هواپیمای آمریکایی ای۱۰ تاندربولت

پس از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که یک اسکادران از هواپیمای پشتیبان هوایی ای-۱۰ تاندربولت را به پایگاه الظفره در امارات منتقل می کند. در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های این هواپیما خواهیم پرداخت.

مشخصات هواپیمای تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت

رویداد۲۴ حسین فلاحی: هواپیمای A-10 Thunderbolt II که به دلیل ظاهر تهاجمی‌اش «A-10 Warthog» نامیده می‌شود و اغلب با دندان‌هایی روی مخروط بینی شناخته می‌شود، اصلی‌ترین هواپیمای پشتیبانی هوایی نزدیک در ارتفاع پایین نیروی هوایی ایالات متحده است.

A-10 شاید بیشتر به خاطر اسلحه ترسناک GAU-8 Avenger 30 میلی متری که روی دماغه نصب شده شناخته شود. GAU-8 برای شلیک اورانیوم ضعیف شده با قابلیت نفوذ به زره و گلوله های آتش زا با قابلیت انفجار بالا طراحی شده است.

A-10 Thunderbolt II دارای قدرت مانور عالی در سرعت‌ها و ارتفاع کم هوا است و یک پلت‌فرم تهاجیم بسیار دقیق و قابل بقا است. این هواپیما می تواند برای مدت طولانی در نزدیکی مناطق نبرد پرواز کند و در شرایط سقف کم و دید کار کند. شعاع رزمی وسیع و قابلیت برخاستن و فرود کوتاه اجازه عملیات در داخل و خارج از مکان های نزدیک به خطوط مقدم را می دهد. با استفاده از قابلیت دید در شب، خلبانان A-10 می توانند ماموریت های خود را در تاریکی انجام دهند.

مشخصات هواپیمای تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت

عملکرد هواپیمای ای۱۰ تاندربولت

Thunderbolt II دارای سیستم‌های تصویربرداری دید در شب یا NVIS، کابین‌های تک‌نفره سازگار با عینک جلوتر از بال‌های خود و یک سایبان حبابی بزرگ است که دید همه جانبه را برای خلبانان فراهم می‌کند. خلبان ها با زره تیتانیومی محافظت می شوند که از بخش هایی از سیستم کنترل پرواز نیز محافظت می کند. بخش‌های ساختاری اولیه اضافی به هواپیما این امکان را می‌دهد که از بقای بهتری در طول پشتیبانی هوایی نزدیک نسبت به هواپیماهای قبلی برخوردار باشد.

این هواپیما می‌تواند از ضربات مستقیم پرتابه‌های زره‌ و پر انفجار تا 23 میلی‌متر جان سالم به در ببرد. سلول های سوختی خود آب بندی آنها توسط فوم داخلی و خارجی محافظت می شود. سیستم‌های دستی از سیستم‌های کنترل پرواز هیدرولیک اضافی خود پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی به خلبانان اجازه می دهد تا در صورت از دست رفتن نیروی هیدرولیک پرواز و فرود بیایند.


بیشتر بخوانید: 

مشخصات هواپیمای ترابری نظامی لاکهید سی ۵ گالکسی

مشخصات هلیکوپتر کاموف کا ۵۲

مشخصات جنگنده نسل ششم آمریکا

بهترین جت‌های جنگنده نسل پنجم جهان


A-10 "Warthog" در طول سال ها ارتقاهای زیادی دریافت کرده است. در سال 1978، این هواپیما غلاف گیرنده لیزری Pave Penny را دریافت کرد. A-10 در سال 1980 شروع به دریافت یک سیستم ناوبری اینرسی کرد. بعدها برای این هواپیما ارتقاء ایمنی و هدف گیری در ارتفاع پایین (LASTE)، تجهیزات کامپیوتری هدف گیری سلاح، یک خلبان خودکار و یک سیستم هشدار برخورد زمینی فراهم شد.

هواپیمای تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت

به گزارش رویداد۲۴ در سال 1999، هواپیماها شروع به دریافت سیستم های ناوبری سیستم موقعیت یاب جهانی و یک صفحه نمایش چند منظوره جدید کردند. در سال 2005، کل ناوگان A-10 به‌روزرسانی‌های Precision Engagement شامل سیستم کنترل آتش بهبودیافته، اقدامات متقابل الکترونیکی، نمایشگرهای کابین خلبان ارتقا یافته، توانایی تحویل بمب‌های هوشمند، نمایش نقشه متحرک، یکپارچه سازی غلاف هدف گیری پیشرفته، LITENING و Sniper، پیوند داده های آگاهی موقعیت یا SADL، قالب پیام متغیر، یا VMF، سلاح های هدایت شونده با GPS و توان DC ارتقا یافته را دریافت کرد. کل ناوگان A-10 برای قابلیت درگیری دقیق اصلاح شده و اکنون دارای نام A-10C است.

موتور هواپیمای ای۱۰ تاندربولت

Thunderbolt II را می توان از پایگاه های سخت با امکانات محدود در نزدیکی مناطق جنگی سرویس و به کار گرفت. بسیاری از قطعات هواپیما از جمله موتورها، ارابه فرود اصلی و تثبیت کننده های عمودی قابل تعویض هستند. تجهیزات اویونیک این هواپیما شامل ارتباطات چند باندی شامل سیستم موقعیت یاب جهانی و سیستم های ناوبری اینرسی؛ اقدامات متقابل مادون قرمز و الکترونیکی در برابر تهدیدات هوا به هوا و هوا به سطح است. و دارای نمایشگر هدآپ برای نمایش اطلاعات پرواز و تحویل سلاح است.

مشخصات هواپیمای تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت

Thunderbolt II می‌تواند طیف گسترده‌ای از مهمات متعارف، از جمله واحدهای بمب خوشه‌ای، بمب‌های هدایت‌شونده لیزری، مهمات حمله مستقیم مشترک یا JDAM، توزیع‌کننده مهمات اصلاح‌شده بادی یا WCMD، AGM-65 Maverick و AIM-9 Sidewinder را به کار گیرد. راکت ها و توپ 30 میلی متری GAU-8/A قادر به شلیک 3900 گلوله در دقیقه برای شکست دادن طیف گسترده ای از اهداف از جمله تانک ها است.

اولین A-10A تولیدی در اکتبر 1975 به پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان، آریز تحویل داده شد. A-10C ارتقا یافته در سپتامبر 2007 به قابلیت عملیاتی اولیه دست یافت. این هواپیما به طور خاص برای پشتیبانی نزدیک هوایی، ترکیبی از مهمات بزرگ و متنوع طراحی شده است. این هواپیما در عملیات های طوفان صحرا و آزادی عراق شرکت کرده است.

مشخصات کلی هواپیمای ای۱۰ تاندربولت

پیمانکار: Fairchild Republic Co
سرویس: USAF
تسلیحات: توپ 30 میلی متری GAU-8/A; تا 16000 پوند مهمات مختلط در هشت ایستگاه زیر بال و سه ایستگاه دکل زیر بدنه، از جمله بمب های 500 پوندی Mk-82 و 2000 پوندی سری Mk-84 با کشش کم/بالا، بمب های خوشه ای آتش زا، مهمات پراکنده با اثرات ترکیبی، مین گذاری , AGM-65 Maverick; AIM-9 Sidewinder.
نیرو: دو عدد توربوفن جنرال الکتریک TF34-GE-100
سرعت: 450 kts (0.75 ماخ)
دامنه: 2580 مایل
دسته بندی ها: هواپیمای نظامی نیروی هوایی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
پیشخوان