تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲

کبد چرب گرید3 خطرناک است؟

بدن ما به‌طور پیش‌فرض چربی را در قسمت‌هایی از خود برای تأمین انرژی و حتی عایق سازی، ذخیره می‌کند. کبد خود تا حدودی چربی دارد اما اگر همین میزان چربی از حد خود فراتر برود، باعث ایجاد بیماری کبد چرب می‌شود.

کبد چرب گرید3 خطرناک است؟

رویداد۲۴ مهسا زرگری: کبد چرب یک بیماری کاملاً خاموش است. اصطلاحی که تحت عنوان "گرید" از آن نام می‌بریم به سونوگرافی کبد اشاره دارد که بر اساس میزان چربی دور کبد از گرید یک تا سیروز کبدی مشخص می‌شود. در این مقاله قصد داریم کبد چرب گرید 3 را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم آیا کبد چرب گرید 3 برای بدن خطرناک است یا خیر؟

علائم کبد چرب گرید ۳ چیست؟

اگرچه بیماری کبد چرب تا بحرانی شدن شرایط علائم مشخصی ندارد اما فرد ممکن است شرایطی را تجربه کند. در این قسمت به تشریح علائم کبد چرب در زنان و مردان خواهیم پرداخت.

در کبد چرب گرید ۳ بخشی از کبد به بافت اسکار تبدیل می‌شود و کبد نمی‌تواند به خوبی مواد و سموم را پردازش کند. در نتیجه بدن رو به وخامت می‌رود. خوشبختانه گزینه‌های درمانی متعددی برای درمان کبد چرب گرید ۳ وجود دارد. 

کبد چرب گرید 3 خطرناک است؟

کبد چرب در گرید 3 ممکن است در مواردی برای بیمار خطرناک باشد. کبد چرب یک بیماری متابولیک است که به دلیل انباشت چربی در سلول‌های کبد ایجاد می‌شود. بسته به میزان و جبران‌ناپذیری تجمع چربی در کبد، آن را به سه گرید تقسیم می‌کنند.

در گرید 1 و 2 کبد چرب، تجمع چربی در کبد معمولاً نسبتاً بی‌خطر است و ممکن است بیماری به‌طور طبیعی و بدون عوارض جانبی پیش بروند. با این حال، در گرید 3 که به عنوان کبد چرب ناشی از التهابی (NASH) شناخته می‌شود، خطرات بیشتری وجود دارد. در این مرحله، علاوه بر تجمع چربی در سلول‌های کبد، التهاب و آسیب به بافت کبد نیز رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: بهترین راه برای پاکسازی کبد


در ادامه، برخی از خطرات کبد چرب گرید 3 را ذکر می‌کنم:

فیبروز کبدی

در گرید 3 کبد چرب، التهاب مزمن و آسیب به بافت کبد می‌تواند به فیبروز کبدی منجر شود. فیبروز کبدی به معنای جایگزین شدن بافت سالم کبد با نسج سیروزی و ندارای عملکرد نرمال است. این ممکن است تدریجی و به صورت غیرقابل بازگشت باشد.

سیروز کبدی

 در صورت عدم کنترل بیماری، فیبروز کبدی به سیروز کبدی منجر می‌شود. سیروز کبدی به معنای تغییرات جزئی و نامتعادل در بافت کبد است که باعث کاهش عملکرد کبد می‌شود. این شرایط می‌توانند منجر به عوارض جدی مانند کمبود عملکرد کبد، تشدید بیماری‌های قلبی، سوءتغذیه و حتی سرطان کبدی شوند.

سرطان کبدی

به گزارش رویداد۲۴ در برخی موارد، کبد چرب گرید 3 می‌تواند به تشکیل سرطان کبدی منجر شود. افزایش خطر سرطان کبدی در بیماران با سیروز کبدی وجود دارد.

کبد چرب گرید3 خطرناک است؟

بنابراین، کبد چرب در گرید 3 به دلیل وجود التهاب، آسیب بافتی و خطر سرطان کبدی، به عنوان یک وضعیت خطرناک در نظر گرفته می‌شود. درمان و مراقبت مناسب، اصلاح سبک زندگی و مشاوره پزشکیباید انجام شود تا عوارض جدی کبد چرب گرید 3 کاهش یابند و پیشرفت بیماری متوقف شود.

چطور از ابتلا به کبد چرب گرید ۳ پیشگیری کنیم؟

برای مبتلا نشدن به بیماری کبد چرب و همچنین در امان ماندن از پیامدهای نوع پیشرفته آن یعنی گرید ۳، پیروی از سبک زندگی صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای پیشگیری از کبد چرب گرید ۳ نکات کلیدی زیر را رعایت کنید:

شاخص توده بدنی یا همان BMI خود را در محدوده نرمال حفظ کنید

اگر دچار اضافه وزن و چاقی هستید با کمک از پزشک تغذیه و تمرینات ورزشی لازم، وزن خود را به تدریج کاهش دهید. کاهش وزن از مهمترین نکات برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب گرید سه است

از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید

 الکل با افزایش درصد چربی در کبد، باعث ایجاد التهاب بیشتر و آسیب به سلول‌های کبد شده و زمینه را برای ابتلا به کبد چرب گرید ۳ آماده می‌کند.

میوه و سبزیجات را الویت قرار دهید

    مصرف میوه و سبزیجات، حبوبات، گردو، بادام و غلات کامل را افزایش دهید و مصرف گوشت قرمز و اسیدهای چرب ترانس را کاهش دهید. رژیم غذایی مناسب با کاهش ابتلا به کبد چرب گرید ۳ ارتباط مستقیم دارد.

از ویتامین‌ها غافل نشوید!

مصرف ویتامین C و یتامین E در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب گرید ۳ بسیار اهمیت دارد چراکه این دو ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد را از بین برده و مانع از آسیب به سلول‌های کبدی می‌شوند. علاوه بر این، ویتامین E با خاصیت ضد التهابی و آنتی آپوپتوزی خود، از ایجاد طوفان التهابی در کبد و مرگ سلولی جلوگیری می‌کند.

بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب!

اولین قدمی که برای درمان برداشته می‌شود اصلاح الگوی تغذیه فرد بیمار است. پیش‌تر نیز اشاره شد که یکی از علل اصلی بروز بیماری کبد چرب گرید ۳، تغذیه نامناسب و نامطلوب است. وقتی بیمار با این بیماری به پزشک متخصص مراجعه می‌کند، نکته جالبی که در اینجا به‌وضوح دیده می‌شود این است که فرد با اصلاح الگوی تغذیه‌ای خود به‌راحتی می‌تواند تا حد زیادی بیماری کبد چرب خود را درمان کرده و اوضاع بیماری خود را بهبود ببخشد.

یکی از بدترین مواد برای کبد چرب، شکر است. همچنین غذاهایی که در تهیه آنان از آرد سفید استفاده شده. بنابراین اگر کربوهیدرات‌ها عضو جدانشدنی از برنامه غذایی شما باشند، شما بدن خود را برای ابتلا به بیماری کبد چرب گرید ۳ کاملاً آماده کرده‌اید.

برای درمان یا بهبودی کبد چرب باید مصرف نان، برنج، ماکارونی، غلاتی که برای صبحانه استفاده می‌شوند و غذاهایی که با آرد شفید و سیب‌زمینی پخته می‌شوند را تا حد زیادی محدود یا به‌طور کل حذف کنید. 

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به کبد چرب شامل میوه‌ها و سبزیجات خام هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان