تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۵ آذر ۱۴۰۲

بهترین آجیل برای کم‌کاری تیروئید

همه می‌دانیم که آجیل‌ها تاچه اندازه برای بدن سودمندند و خواص فراوان دارند اما شاید ندانید این مواد تاچه اندازه در درمان کم‌کاری تیروئید مهم و تاثیرگذارند.

بهترین آجیل برای کم‌کاری تیروئید

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: شاید غده تیروئید تا هنگامی‌که درگیرش نشده‌اید چندان اهمیتی برایتان نداشته باشد و یا حتا اهمیت آن در تن‌درستی را درک نکنید، اما جالب است بدانید کم‌کاری تیروئید چنان تاثیری برروی بدن دارد که گاه حتا شما را با خطر مرگ روبه‌رو می‌کند پس آن را دست‌کم نگیرید.

به گزارش رویداد۲۴ خوش‌بختانه برای تیروئید و کم‌کاری و پرکاری آن دارو و درمان وجود دارد و پس از تشخیص بیماری که آن هم کار پیچیده‌ای نیست به‌آسانی با مصرف یک یا چند دارو می‌توان آن را کنترل کرد.

یکی از مسائلی که می‌توان تیروئید را کنترل و خواست‌هایش را برآورده کرد با تغذیه است. ممکن است با خود بگویید درمان شیمیایی تنها راهیست که شما را به هدف می‌رساند، اما باید بدانید اصلا این‌گونه نیست. شما به‌آسانی می‌توانید با انواع آجیل به‌ویژه مغز‌هایی که دارای ید و سلنیومند خود را در برابر تیروئید و مشکلات ناشی از آن بیمه کنید.

در دنیا این مسئله بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا جایی‌که امروزه مغز‌های زیادی‌اند که برای درمان مشکل تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گزارش رویداد ۲۴ فراموش نکنید این مطلب به منزله‌ی کنارگذاشتن دارو‌هایی که پزشک برای درمان تیروئید شما تجویز کرده است نیست بل‌که برای نمونه مغزی مانند پسته در کنار دارو‌های شیمیایی شما بر اثر آن‌ها به دلیل یدی که درون خود دارد می‌افزاید.

ازسوی دیگر مغز‌هایی مانند بادام درختی، بادام هندی و همچنین گردو سطح بالایی از سلنیوم و آنتی‌اکسیدان دارند، که کم کاری تیروئید را بهبود داده و التهاب این غده را کم می‌کند.

در این مطلب شما را با مغز‌هایی آشنا می‌کنیم که می‌توانید برای بهبود عملکرد غده‌ی تیروئدیتان از آن‌ها بهره ببرید.

 فندق 

یکی از بهترین مغزهایی که در کم‌کاری تیروئید نقش دارد فندق است چنان‌که شاید باورکردنش دشوار باشد. اما چرا فندق این‌گونه است؟ باید بدانید که فندق سطح بالای سلنیوم موجود در این مغز دوست داشتنیست. در بالا هم اشاره کردیم ناگفته نماند که مصرف فندق به تنهایی، نباید مبنای درمان کم کاری تیروئید در نظر گرفته شود.

در اصل، برای این‌که بتوانید از خواص فندق برای کم کاری تیروئید بهره ببرید، لازم است تعداد مناسبی از این مغز را، در کنار دارو‌هایی که پزشک برایتان تجویز می‌کند، مصرف کنید. به بیان دیگر، مصرف فندق و سایر مغز‌ها به تنهایی، نمی‌تواند به درمان کم کاری غده تیروئید کمک نماید.

بهترین آجیل برای کم‌کاری تیروئید

 پسته 

انجام آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد، که پسته مقداری ید و سلنیوم دارد؛ از این رو، می‌تواند به درمان کم کاری تیروئید کمک کند. البته لازم است این نکته را در نظر داشته باشید، که مقدار ید موجود در پسته، نمی‌تواند نیاز کامل بدن به این عنصر را فراهم کند؛ بنابراین شما باید ابتدا تحت نظر پزشک متخصص، درمان دارویی خود را آغاز کرده و در کنار آن، از خواص پسته به عنوان آجیل مناسب برای کم کاری تیروئید، بهره‌مند شوید.

نکته دیگر اینکه پسته دارای حجم بالایی از ویتامین E است. قبلا اشاره کردیم که ویتامین E، می‌تواند التهاب غده تیروئید و سایر قسمت‌های بدن را رفع کند. بر همین اساس، مصرف پسته، حتی اگر برای ید درمانی تیروئید نیز مفید نباشد، باز هم می‌تواند شدت التهاب موجود در بدن را کاهش دهد؛ و از این نظر مفید خواهد بود.

گردو

مصرف گردو برای تیروئید مفید است؛ از این رو، این نوع آجیل، می‌تواند در کنار درمان‌های تخصصی، به کار رود. گردو مقدار فراوانی سلنیوم دارد، که باعث افزایش تراکم این ماده در غده تیروئید خواهد شد. هر چه مقدار سلنیوم موجود در غده تیروئید بیشتر باشد، کنترل این غده بر متابولیسم بدن، بیشتر بوده و میزان التهاب آن کاهش می‌یابد.

به این ترتیب، گردو را می‌توان به عنوان بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید معرفی کرد؛ هر چند به نظر می‌رسد، مصرف گردو برای تیروئید، در کنار سایر مغزها، به اثربخشی بهتر و درمان سریع‌تر این اختلال کمک کند.

 بادام درختی

بادام درختی، یکی از آن مغز‌هایی است که مقادیر فراوانی از ریز مغذی‌ها، از جمله روی، منیزیم، سلنیوم و ید دارد. هر یک از این موارد، در اصلاح عملکرد غده تیروئید کم کار موثر هستند.

به همین دلیل، معمولا متخصصان تغذیه و پزشکان طب سنتی، بادام درختی را بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید می‌دانند، که مصرف آن می‌تواند کمبود ید و سلنیوم در غده تیروئید را برطرف نماید. هر چند در مورد تاثیر مصرف بادام درختی و تیروئید نیز، باید حتما به توصیه‌های پزشک متخصص خود توجه کنید. دلیل این‌که بادام تا این اندازه برای کم‌کاری تیروئید سودمند است این است که هنگامی که غده تیروئید نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد، متابولیسم بدن دچار اختلال می‌گردد. این مساله در طولانی مدت، منجر به بروز التهاب در بدن خواهد شد. بادام درختی، مقدار فراوانی ویتامین E دارد، که یک آنتی اکسیدان قوی است.

افزایش سطح این ویتامین در بدن سبب کاهش حجم التهاب خواهد شد. در این بین، غده تیروئید که به واسطه کم کاری و دریافت‌نکردن ید و سلنیوم کافی، دچار التهاب شده است، تسکین پیدا می‌کند.. به همین دلیل نیز می‌توان بادام را بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید دانست.

بادام هندی 

شاید بی‌خود نیست که نام این مغزها هر دو بادام است حال یکی درختی و دیگری هندی اما در مورد بادام زمینی فریب نخورید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. هردوی این مغزها مقادیر فراوانی سلنیوم دارد. از آنجا که سلنیوم در عملکرد غده تیروئید تاثیر بسزایی دارد، بنابراین می‌توانید بادام هندی را در کنار بادام درختی، پسته و فندق، مصرف کنید. مصرف این نوع آجیل خوشمزه، کمک می‌کند تا تاثیر درمان کم کاری تیروئید، در بیماران مبتلا به این اختلال، افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: چرا جوش می‌زنیم؟


بادام زمینی

خواص بادام زمینی و تیروئید کم کار درست وارونه است. در واقع، برخلاف مغز‌هایی مانند گردو و بادام درختی، مصرف بادام زمینی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

زیرا مصرف این نوع آجیل محبوب و خوشمزه، می‌تواند در جذب ید اختلال ایجاد کرده و عملکرد غده تیروئید را به چالش بکشد. بر همین اساس، کلیه افرادی که به اختلال کم کاری تیروئید مبتلا هستند، باید از مصرف بادام زمینی که مشکل گواتر را شدیدتر می‌کند، پرهیز کنند.

بهترین آجیل برای کم‌کاری تیروئید

میزان مصرف آجیل برای درمان کم کاری تیروئید 

نکته مهم این است که تلاش کنید در زندگی و در مورد همه چیز تعادل را نگه دارید و این در مورد مصرف آجیل هم صادق است. در مورد مصرف آجیل باید کنترل‌شده عمل کنید. برای نمونه  اگر قرار است تنها از مغز بادام استفاده کنید، می‌توانید ۲۰ تا ۲۵ عدد از آن را روزانه مصرف کنید. اما این مسئله در مورد پسته یا فندق کمی متفاوت است. 

توجه داشته بقاشید کالری پسته و فندق زیاد است و می‌تواند در طولانی مدت، سبب اضافه وزن می‌گردد. بهترین کار، مصرف آجیل مخلوط است که در آن تعداد محدودی از هر مغز گنجانده شده باشد.

اگر چه مصرف چند مغز به صورت ترکیبی، بهتر می‌تواند نیاز روزمره بدن به سلنیوم و ید را برطرف سازد، با این حال، سلیقه بیمار و علاقه او به مصرف انواع مغزها، در این موضوع دخیل خواهد بود.

شما می‌توانید از آجیل‌ها به صورت ساده و یا درون سالاد یا حتا ماست و یا هر چیز دیگری که خودتان دوست دارید استفاده کنید.

سخن پایانی

درست است که شاید بسیاری از شما بگویید مصرف مغزها نیازمند هزینه‌کردن زیاد است و این مواد بسیار گرانند اما اگر کمی با خود روراست باشید می‌بینید می‌توانید از برخی هزینه‌های غیرضروری و یا حتا رستوران‌رفتن‌های خود کم کنید و به مصرف آجیل بیفزایید.

نکته دوم این‌که  مصرف آجیل به تنهایی، نمی‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف، از جمله کم کاری تیروئید کمک کند. بلکه بیمار باید در کنار درمان‌های تخصصی، رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و مصرف مغز‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجاند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان