تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۰۸ دی ۱۴۰۲

همایون شجریان کیست؟

کمتر کسی است دست‌کم در ایران که همایون شجریان را نشناسد و با نام و آوازه‌ این خانواده آشنا نباشد؟ همایون یکی از بهترین نوازنده‌ها و خواننده‌های ایرانیست که به‌واسطه‌ی پدرش استاد محمدرضا شجریان وارد عرصه‌ی موسیقی شد.

همایون شجریان کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: کمتر کسی است دست‌کم در ایران که همایون شجریان را نشناسد و با نام و آوازه‌ این خانواده آشنا نباشد؟ همایون یکی از بهترین نوازنده‌ها و خواننده‌های ایرانیست که به‌واسطه‌ی پدرش استاد محمدرضا شجریان وارد عرصه‌ی موسیقی شد.

به گزارش رویداد۲۴ همه چیز از استاد محمدرضا شجریان استاد آواز ایران آغاز می‌شود و به فرزندانش می‌رسد. فرزندانی که برخی از آن‌ها در حوزه‌ی موسیقی خود دستی بر آتش دارند و برای خود وزنه‌ای هستند اگرچه نه به اندازه‌ی پدر.

همایون فرزند استاد شجریان یکی از همان وزنه‌ها در موسیقی ایرانیست که طرفدار کم ندارد و در ایران دست‌کم محبوبیت فراوانی دارد.

همایون در ۳۱ اردبیهشت ماه ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمد. کیست که بتواند تاثیر فضای خانه و نقش پدر و مادر را روی فرزندان نادیده بگیرد. همایون با داشتن پدری مانند محمدرضا شجریان  و مادرش فرخنده گل افشان مسلما با موسیقی آشنا شد و ذوق و علاقه‌اش او را به این سمت کشاند. همایون سه خواهر با نام‌های فرزانه (راحله)، افسانه و مژگان و یک برادر ناتنی به نام رایان دارد.

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟

همایون از کودکی به موسیقی علاقه‌مند بود. تا آن‌که با راهنمایی پدرش برای فراگیری تکنیک و شناخت ریتم زیر نظر ناصر فرهنگ‌فر آموزش دید.

به جز همایون مژگان یکی دیگر از دختران استاد شجریان به موسیقی علاقه‌مند بودند بنابراین آواز را از پدرشان آموختند. 

همایون هم‌چنین مدتی آموختن موسیقی را زیر نظر جمشید محبی ادامه داد. همایون در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد. او در خارج از هنرستان نیز ساز مورد نظرش را زیر نظر اردشیر کامکار فراگرفت و با تار و سنتور هم به صورت گوشی آشنا شد.

همایون شجریان کیست؟



او از سال ۱۳۷۰ محمدرضا شجریان را در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران با ساز تنبک همراهی کرد و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنه‌ی کنسرت‌ها به هم‌خوانی با پدرش مشغول شد.

همایون شجریان کیست؟ 

نخستین اثر با حضور او یاد ایام نام دارد که در آن همایون تنبک‌نوازی را بر عهده داشت.

همایون شجریان کنسرت‌های بسیاری را با چهره‌های شناخته‌شده‌ی موسیقی ایرانی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده‌است که از آن‌ها می‌توان به آلبوم کنسرت‌های «بی تو بسر نمی‌شود» و «فریاد» اشاره کرد. هر دوی این آلبوم‌ها در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.


بیشتر بخوانید:  قابوسنامه اثر کیست؟


آهنگ‌سازی

همایون به جز نوازندگی و خوانندگی در آهنگ‌سازی هم دستی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همایون برای علیرضا افتخاری هم آهنگ ساخته است.

تصنیف «دل سِتان» با مطلع «ای کاروان آهسته ران» کار همایون شجریان است که برای «علیرضا افتخاری» در آلبوم «قصه‌ی شمع» آهنگ‌سازی کرده است.

نخستین آلبوم همایون شجریان که به تنهایی خوانندگی آن را بر عهده داشت، «نسیم وصل» نام دارد.آهنگ‌سازی این آلبوم را محمدجواد ضرابیان بر عهده داشت و در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. این آلبوم سرآغازی بود بر اجرای کنسرت‌ها و آلبوم‌های مستقل او.

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟
                                                                                                         همایون همراه با پرویز مشکاتیان

وی پس از آن، در سال ۱۳۸۳ دو آلبوم شوق دوست و ناشکیبا و در سال ۱۳۸۴ نقش خیال را به آهنگ‌سازی علی قمصری منتشر و روانه بازار عرضه کرد که با استقبال فراوانی روبه‌رو شد.

همایون با محمدجواد ضرابیان هم همکاری کرده است. آلبوم با ستاره‌ها در مهرماه ۱۳۸۵ حاصل همین همکاریست. در سال ۱۳۸۷ دو آلبوم قیژک کولی و خورشید آرزو را با همکاری گروه دستان منتشر کرد. او آب، نان، آواز را به آهنگسازی علی قمصری در سال ۱۳۸۸ و آلبوم شب جدایی را در سال ۱۳۸۹ منتشر کرد.

همایون در سال ۱۳۹۰ آلبوم شوق‌نامه و‌ای جان جان بی من مرو را عرضه کرد. آلبوم شوق‌نامه به نوعی بازیابی تصانیف منسوب به عبدالقادر مراغه‌ای به حساب می‌آید که حاصل تلاش چهار ساله گروهی به سرپرستی محمدرضا درویشی است. البته همایون شجریان تا سال ۱۳۸۸ پدرش را در اجرا‌ها هم‌راهی می‌کرد.

پدر و پسر هنگامی عضو گروه آوا بودند و در این دوران دو آلبوم غوغای عشق‌بازان و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شدند.

ترانه «وطن» بر اساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی از کار‌هایی بود که همایون شجریان چندی قبل از خرداد ۱۳۸۸ منتشر کرد.

همایون شجریان در اسفند ۱۳۹۷ گواهینامه درجه یک هنری (معادل مدرک تحصیلی دکتری) در رشته‌ی «آواز» را از وزارت ارشاد دریافت کرد.

ازدواج

همایون شجریان تاکنون دوبار ازدواج کرده است. نخستین بار در سال ۱۳۷۴ با خواهر همسر دوم پدرش گیتا خوانساری که این ازدواج با وجود دختری با نام یاسمین به جدایی انجامید.

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟

همایون شجریان کیست؟

 

همایون شجریان کیست؟

 

ازدواج دوم همایون، اما با شبهات بسیار و به صورت شایعه دهان به دهان گشت تا این‌که چندی پیش ازسوی همایون و در گفت‌وگویی که با عادل فردوسی‌پور داشت ازدواجش با سحر دولت‌شاهی بازیگر نام آشنای کشورمان را تایید کرد.

به‌تازگی چندین سایت داخلی با انتشار عکسی خبر از بچه‌دارشدن همایون و سحر دولت‌شاهی دادند اما براساس اطلاعات ما این خبر به‌کلی نادرست است و آن‌ها دست‌کم تاکنون فرزندی ندارند.

همایون شجریان کیست؟
همایون شجریان کیست؟

علاقه‌مندی‌های همایون

همایون شجریان اگرچه موسیقی را دنبال می‌کند اما تنها هنری نیست که او به آن علاقه دارد. او می‌گوید پس از سینما، تئاتر را هم خیلی دوست دار و هربار که فرصتی پیش بیاید، حتما به دیدن نمایش‌ها می‌رود.
اتفاقا خودم هم به بازیگری علاقه دارم، اما هیچ وقت جراتش را پیدا نکرده. به نظرش آدم باید یا واقعا دست پر باشد یا اصلا وارد این حرفه نشود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید همایون شجریان عاشق ورزش بوکس است افزون‌بر آن سرعت و موتورسواری هم از چیزهاییست که او بسیار دوست دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان