تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲

ویژگی‌های دوست خوب

یکی از چیزهایی که هر کس می‌تواند در زندگی به آن ببالد داشتن دوست خوب است و کسی که از چنین موهبتی برخوردار نیست حتما چیز مهمی را از دست داده است.

ویژگی‌های دوست خوب

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: داشتن دوست خوب در زندگی از بزرگ‌ترین شانس‌هاییست که هر کسی می‌تواند در زندگی بیاورد و نداشتن آن هم به همان نسبت بدشانسی بزرگیست.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از چیز‌هایی که هر کس می‌تواند در زندگی به آن ببالد داشتن دوست خوب است و کسی که از چنین موهبتی برخوردار نیست حتما چیز مهمی را از دست داده است. 

آیا شما دوست خوبی دارید که از داشتنش شادمان باشید و بتوانید همیشه رویش حساب کنید؟ اصلا به باور شما یک دوست خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و به چه کسی می‌تواند دوست خوب گفت؟

دوستی‌ها زندگی را معنادارتر می‌کند و برای سلامت روحی ما مفید است. دوستان خوب ما را حمایت عاطفی می‌کنند و باعث می‌شوند ما حس دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه کنیم. این‌ها عناصر حیاتی سلامت روانی و اجتماعی ما هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که باید دوستانمان را عاقلانه انتخاب کنیم و با آن‌ها خوب رفتار کنیم.

با این حال گاهی پیدا کردن حتی یک دوست خوب ممکن است سخت باشد. افزون‌بر این برای بسیاری از مردم، دوست‌یابی در بزرگ‌سالی سخت‌تر است. ما اغلب نمی‌دانیم دوستی کجا ممکن است شکل بگیرد. در واقع شاید آشنایان معمولی زیادی برای ارتباط داشته باشیم، اما تعداد دوستان نزدیک و صمیمی ما ممکن است بسیار کم باشد.

در روزگار کنونی زندگی شلوغ است و حواس انسان‌ها به آسانی پرت می‌شود. اما در این لحظات، شناخت ویژگی‌های یک دوست خوب از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حقیقت زمانی که کار استرس‌زا است یا مشکلات شخصی ما را تحت فشار قرار می‌دهد، بیشتر به حمایت یک دوست خوب نیاز پیدا می‌کنیم.

چه دوستان صمیمی زیادی داشته باشید و چه هنوز به دنبال یک یا دو دوست خوب هستید، در اینجا همه چیز‌هایی که باید در مورد انتخاب یک دوست واقعی بدانید آورده شده است؛ اینکه کدام دوستی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

ما در این مقاله فهرست بلندی از ویژگی‌هایی که یک دوست خوب دارد گردآوری کرده‌ایم تا به ما یادآوری کند که چگونه می‌توانیم دوست خوبی برای آن افراد خاص در زندگی خود باشیم.

ویژگی‌های دوست خوب

دوست خوب کیست؟

به‌راستی به چه کسی دوست خوب می‌گوییم؟ به نظر می‌رسد هر کسی که دوست داریم مدام وقت بگذرانیم و بودن در کنارش و وقت‌گذرانی با او لذت می‌بریم دوست خوب ماست. کسی که لحظات خوبمان را با او به اشتراک بگذاریم و در مورد نقاط ضعف یک‌دیگر احساس همدردی کنیم و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر می‌توانید با آن‌ها گفت‌وگو کنیم و از زندگی لذت ببریم ضمن این‌که در تمام این مسائل هرگز ترسی از قضاوت‌ و داوری‌شدن ازسوی آن‌ها نداشته باشیم.


دوست خوب کسی است که همیشه در کنار شماست. آن‌ها کسانی هستند که می‌توانید در نیمه‌های شب وقتی نیاز به صحبت دارید با آن‌ها تماس بگیرید، یا شانه‌ای هستند که هنگام گذراندن دوران سختی می‌توانید روی آن گریه کنید. دوست خوب کسی است که بدون قضاوت گوش می‌دهد و وقتی از او خواسته می‌شود نصیحت می‌کند، اما در عین حال می‌داند چه زمانی باید عقب‌نشینی کند و به شما فضا بدهد.

شاید از دید شما پیداکردن یک دوست خوب دشوار باشد ممکن است این‌گونه باشد اما نشدنی نیست تنها کافیست بتوانید یکی از آن‌ها را تشخیص دهید. شوربختانه بسیاری از افرا حتا متوجه نمی‌شوند که در حال حاضر یک دوست خوب در زندگی آن‌ها حضور دارد، فقط به این دلیل که بیش از حد مشغول معاشرت با افراد نامناسب هستند.

بهترین افرادی که می‌توانید به عنوان دوست خوب داشته باشید ممکن است با دیگران کمی متفاوت باشند و مجموعه‌ای از نگرش‌ها و شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود را داشته باشند. آن‌ها ممکن است همکلاسی بامزه شما در دوران دبیرستان یا همکار متفکر شما باشند که همیشه به شما یادآوری می‌کند که راحت باشید.

گاهی اوقات، این دوستان خوب ممکن است از غیرمنتظره‌ترین جا‌های ممکن وارد زندگی ما بشوند؛ مثلاً آن غریبه‌ای که در یک بعدازظهر بارانی چتر خود را با او به اشتراک گذاشتید یا حتی یک آشنای تصادفی که کتاب خوبی را برای خواندن در آخر هفته به شما پیشنهاد کرده است.

 افراد  بسیاری وجود دارند که پتانسیل یک دوست خوب را دارند و ویژگی‌های مهم زیر آن‌ها را به یکی از بهترین افراد جهان تبدیل می‌کند.

ویژگی‌های دوست خوب

ویژگی‌های دوست خوب

دانستن ویژگی‌های یک دوست خوب می‌تواند به شما کمک کند تا روابط کنونی خود را بهتر درک کنید و ارتباطات تازه و معناداری به‌وجود آورید. داشتن یک دوست خوب در زندگی اهمیت زیادی دارد پس در این زمینه جدی‌تر بیندیشید.

البته باید در نظر داشته باشید که لزوماً هر فردی که ملاقات می‌کنید بهترین دوست تازه‌ی شما نمی‌شود. در واقع، ملاقات با افراد جدید با نگرش پیداکردن بهترین دوست، تقریباً مطمئناً در رابطه استرس به‌وجود می‌آورد و سبب ناراحتی افراد می‌شود. شما باید توجه داشته باشید که شبکه‌ای از ارتباطات اجتماعی سطحی هم برای رفاه و هم برای موفقیت شما ارزشمند است. این ارتباطات دوستانه‌ی سطحی همان چیزی است که یک جامعه را تشکیل می‌دهد.

بسیاری از افراد در زندگی ما در امتداد طیف بین آشنا و بهترین دوست حرکت می‌کنند. این روابط مختلف همه مهم هستند. درک جایی که فردی در طیف شما قرار می‌گیرد و متمایز کردن آنچه از رابطه انتظار دارید مفید است. با این حال، اگر می‌خواهید روی دوستی سرمایه‌گذاری کنید، هر کسی را که دوست می‌نامید، باید استاندارد‌های خاصی را رعایت کند.

تلاش کردیم در این نوشته به چندین ویژگی یک دوست خوب اشاره کنیم.


بیشتر بخوانید:  راه‌هایی برای کم‌کردن استرس روزانه


۱. آن‌ها روراست و صادقند

روراستی و صداقت در زندگی از مهم‌ترین ویژگی‌هاییست که هر کسی می‌تواند داشته باشد و این ویژگی در دوستی هم اهمیت زیادی دارد. 

یک دوست با صداقت مطابق با ارزش‌ها و تعهدات خود عمل می‌کند. آن‌ها اصول اخلاقی قوی‌ای دارند، تفاوت بین درست و نادرست را می‌دانند و زمانی که اصولشان زیر پا گذاشته شود صحبت یا عمل می‌کنند. آن‌ها خودشان را می‌شناسند و بر مبنای این شناخت رفتار و صحبت می‌کنند. به همین دلیل، حتی زمانی که با آن‌ها مخالف هستید، می‌توانید آن‌ها را باور کنید.

۲. می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید

دوست خوب روراست و صادق است و از صمیم قلب با نیت خوب صحبت می‌کند. آن‌ها آنچه را که باید بشنوید به گونه‌ای به شما می‌گویند که بتوانید بشنوید و نه اینکه پشت سرتان شایعه‌سازی کنید. یک دوست خوب قابل اعتماد است، نه تنها اسرار شما پیش او محفوظ است، بلکه آسیب‌پذیری، ترس و عجیب بودن شما نیز جایشان پیش او امن است.

۳. می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید

این گونه دوستان همیشه خوب ظاهر می‌شوند، به قول خود عمل می‌کنند، آنچه را که می‌گویند انجام خواهند داد، و از شما دفاع می‌کنند. در واقع یک دوست ممکن است اشتباه کند، اما شما باید احساس کنید که می‌توانید در حالت کلی به آن‌ها اعتماد کنید. به عنوان مثال، من دوستی دارم که همیشه تأخیر دارد و غرق در کار است، اما می‌دانم که می‌توانم به او تکیه کنم تا به صحبت‌های من گوش دهد و بدون قید و شرط مرا بپذیرد.

۴. وفادارند

وفاداری کور هرگز ایده خوبی نیست. اما، اگر دوستانتان صداقت داشته باشند، احتمالاً به افرادی که برایشان اهمیت دارد و در فراز و نشیب‌ها با آن‌ها بوده‌اند وفادار هستند. آن‌ها در مورد شما صحبت منفی نمی‌کنند، آن‌ها به داستان شما گوش می‌دهند، شما را دچار شک و تردید نمی‌کنند و زمانی که لیاقتش را دارید از شما دفاع می‌کنند.

۵. نسبت به دیگران هم‌دلی دارند

یک دوست خوب این توانایی شگفت‌انگیز را دارد که خود را به جای شما بگذارد، کاری که به عنوان همدلی شناخته می‌شود. آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا احساس شما را درک کنند و مطابق با آن واکنش نشان دهند.

۶. شنوندگان خوبی‌اند
مهارت‌های گوش دادن برای یک دوست خوب ضروری است. اگر کسی ویژگی‌های یک دوست خوب را داشته باشد، به شما فضایی می‌دهد تا صحبت کنید، سؤال بپرسید، احساسات خود را ابراز کنید، و به شما کمک می‌کند دیدگاه خود را پیدا کنید.

۷. اعتمادبه‌نفس آن‌ها مسریست

این یک ویژگی مهم برای هر دوستی است. آن‌ها با خودشان راحت هستند و با شما راحت هستند. آن‌ها اعتمادبه‌نفس واقعی را به شما الهام می‌بخشند و زمانی که کاملاً از اعتمادبه‌نفس تهی هستید به شما شهامت می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا برای تصاحب دنیا اعتمادبه‌نفس داشته باشید.

۸. گذراندن وقت با آن‌ها احساس خوبی به شما می‌دهد

آیا جای این ویژگی شماره ۸ است؟ این مورد به راحتی می‌تواند شماره ۱ باشد. در غیر این صورت، چه فایده‌ای دارد؟ یک دوست عالی می‌تواند روز‌های سختی داشته باشد، اما در مجموع طرز فکر مثبتی دارد. زمانی که احساس ناراحتی می‌کنید، تنها، بودن در کنار آن‌ها به شما روحیه می‌دهد. نکته اصلی این است که زمان با آن‌ها بودن باید چیزی باشد که مشتاقانه منتظر آن هستید.

ویژگی‌های دوست خوب

۹. شوخ‌طبعند

شاید بگویید شوخ‌طبعی نمی‌تواند ویژگی مهمی باشد و البته ممکن است دیدگاهتان درست باشد اما هنگامی‌که دوست شوخ‌طبعی دارید آن هنگام است که دنیا همواره برایتان لبخند به همراه دارد. لازم نیست یک دوست از نظر حرفه‌ای بامزه باشد، فقط حس شوخ‌طبعی مشابهی را به اشتراک بگذارید تا به هر دوی شما کمک کند وقتی اوضاع سخت می‌شود، جنبه سبک‌تر مسائل را پیدا کنید. آن‌ها می‌دانند که چگونه شما را بخندانند و از ویژگی‌های شما قدردانی کنند. کسی که به شوخی‌های شما اعتنایی نمی‌کند، ممکن است از بودن در کنار شما احساس خوبی نداشته باشد.

۱۰. داوری و قضاوت نمی‌کنند

دوستان واقعی هرگز باعث نمی‌شوند که به خاطر اینکه خودتان بوده‌اید احساس بدی داشته باشید. با یک دوست خوب، می‌توانید به عنوان خود واقعیتان پای میز مذاکره بنشینید.

۱۱. به رسیدگی و توجه افراطی نیازی ندارند

دوستی با یک دوست خوب مانند  یک درام پیچیده نیست. برای نمونه اگر در دوره‌ای سرتان بسیار شلوغ است و مدتی نتوانستید از دوستتان خبری بگیرید برای این کار مورد مواخذه قرار نمی‌گیرید دوستتان به شما غر نمی‌زند و دعوا به راه نمی‌اندازد. درواقع شما در کنار دوستتان در هر وضعیتی آرامش دارید چون می‌دانید همواره شما را درک می‌کند. 


سخن پایانی:

همه می‌دانیم داشتن دوستی که در اندوه و شادمانی تمام قد در کنارمان باشد شدنی اما دشوار و البته برای همه واجب است. اگر چنین دوستی دارید بدانید که یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های دنیا را در اختیار دارید و تلاش کنید آن را به بهترین شکل ممکن نگه دارید چون نگه داشتن دوست خوب از پیداکردنش سخت‌تر است. 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان