تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵

بان کی مون از برنامه‌هایش برای آینده گفت

دبیرکل سازمان ملل در آخرین کنفرانس خبری خود در این سمت به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری خود در سمت ریاست جمهوری جنوبی پاسخ داد.
رویداد۲۴-دبیرکل سازمان ملل در آخرین کنفرانس خبری خود در این سمت به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری خود در سمت ریاست جمهوری جنوبی پاسخ داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل که روزهای پایانی خود را در این سمت سپری می‌کند در آخرین کنفرانس خبری خود عنوان کرد: پس از بازگشت به کشور و پس از دوره استراحت قصد دارد تا با مردم مختلف از جمله رهبران سیاسی، اعضای جامعه مدنی و دوستانش در کره جنوبی دیدار کند.

بان‌ کی‌مون ادامه داد: من به صورت جدی بررسی خواهم کرد که چگونه می‌توانم به بهترین شکل به کشور کمک کنم.

وی خاطرنشان‌ کرد: کره جنوبی در حال حاضر پس از افشای رسوایی فساد رئیس جمهور این کشور، وارد دوره‌ای از بحران شده است.

پارک گئون‌ های، رئیس جمهور کره‌جنوبی هفته گذشته پس از رای نمایندگان مجلس به دلیل سوء استفاده از قدرت و روابط پنهانی از قدرت تعلیق و استیضاح شد.

بان‌ کی‌مون در ادامه اظهاراتش خاطرنشان‌ کرد: من اضطراب مردم کشورمان را درباره آینده کره‌جنوبی درک می‌کنم و با آن‌ها شریک هستم. باید بدانیم که چالش‌های فعلی کره جنوبی بزرگترین چالش‌هایی است که مردم این کشور تا کنون با آن روبه‌رو شده‌اند.

وی همچنین اظهار کرد: مردم کره جنوبی نمی‌خواهند که دموکراسی و توسعه اقتصادی خود را که به زحمت به آن دست یافته‌اند و توانستند با تلاش زیاد از کشوری که کمک دریافت می‌کرد به یک اهدا کننده جهانی تبدیل شود را از دست بدهند. اینکه کره جنوبی برای سایر کشورها یک مثال است، برای مردم این کشور منبع غرور و شادی است.

بان‌ کی‌مون همچنین تاکید کرد که آرزو و هدف مردم کشورش برای داشتن رهبری مورد اعتماد که بتواند به آن‌ها برای غلبه بر چالش‌های پیش رو کمک کند را درک می‌کند.

وی از آشتی عمومی، اصلاح درآمدها و ترکیبات منطقه‌ای و اجتماعی به عنوان چالش‌های پیش رو یاد کرد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه عنوان کرد: همزمان در حالی که به نظر می‌رسد این چالش‌ها در مقابل مردم کره جنوبی و دولت این کشور قرار دارد من اطمینان دارم که مردم کره با انعطاف و نهادهای پیشرفته دموکراتیک خود خواهند توانست به زودی بر این مشکلات غلبه کنند.

محافظه کاران کره جنوبی در کنار بسیاری از مردم این کشور امیدوارند دبیرکل فعلی سازمان ملل در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور نامزد شود.

انتخابات ریاست جمهوری آتی کره جنوبی قرار است دسامبر سال آینده برگزار شود اما در صورت تایید استیضاح پارک در دادگاه قانون اساسی این انتخابات باید طی ۶۰ روز برگزار شود.

بان‌ کی‌مون در ادامه اظهاراتش درباره اهمیت منطقه "آسیا پاسیفیک" طی قرن ۲۱ سخن گفت و خاطرنشان کرد که این منطقه به عنوان به قدرت اصلی رشد اقتصادی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به فقدان روابط گسترده و خوب میان کشورهای آسیایی، از چین، ژاپن و کره جنوبی به عنوان بازیگران مهم در عرصه جهانی و به ویژه عرصه اقتصادی یاد کرد.

وی همچنین نسبت به برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی به عنوان مشکلات امنیتی منطقه به شدت ابراز نگرانی و تاکید کرد که این کشور به زیرسوال بردن قطعنامه‌های سازمان ملل به منظور خاتمه دادن به آزمایش‌های اتمی و موشکی خود بی‌اعتنایی خواهد کرد.

این سیاستمدار کره‌ای خاطرنشان کرد: تنش‌ها در شبه جزیره کره به طور قطع در شمال شرق آسیا نیز تاثیراتی خواهد داشت.

وی همچنین به اختلافاتی اشاره کرد که باعث شده کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و روسیه در چگونگی رسیدگی به مساله اتمی کره شمالی با آن درگیر هستند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تمامی کشورها در جهت ثبات امنیتی و اتحاد سیاسی تلاش کنند و به اقدامات خود برای رفع اختلافات موجود به ویژه در مساله کره شمالی ادامه دهند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان