تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
سفیر سابق ایران در آلمان:

آقای رئیسی و تیمش اگر کاری بخواهند بکنند با این ترکیب سیاست خارجی نمی‌توانند

سفیر سابق ایران در آلمان در این رابطه گفت: مسأله اف. ای. تی. اف یکی از موضوعات اساسی ماست. من در بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و... کار کردم و اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند. اینجا اصلاً آمریکا مطرح نیست بلکه مقررات بین‌المللی مطرح است.

آقای رئیسی و تیمش اگر کاری بخواهند بکنند با این ترکیب سیاست خارجی نمی‌توانند
رویداد۲۴ سیاست خارجی ایران در سال جدید با چالش‌های خاصی روبرو است، بویژه انتخابات آمریکا که صحنه جدیدی به روی ایران می‌گشاید و قدرت‌گیری رادیکال‌ها در مجلس جدید.

ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان در این رابطه گفت: مسأله اف. ای. تی. اف یکی از موضوعات اساسی ماست. من در بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و... کار کردم و اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند. اینجا اصلاً آمریکا مطرح نیست بلکه مقررات بین‌المللی مطرح است.

به گزارش انتخاب بخش‌هایی از گفت و گوی ماجدی را در ادامه می‌خوانید:

چند کشور در لیست سیاه وجود دارد که یکی از آن‌ها ایران است. شما به هر کارشناس اقتصادی بگویید، به شما توضیح می‌دهد که مانعی برای عضویت در آنجا نیست. ما یک سری مقررات جهانی را باید رعایت کنیم و اف. ای. تی. اف هم محدودیت‌های ما را رفع می‌کند. من اصلاً نمی‌فهمم چرا آن را نمی‌پذیرند.

برخی می‌گویند ما برای کمک به کشور‌های دیگر دچار محدودیت می‌شویم، اما چطور برای کمک به سری از نقاط دنیا، اکثریت مردم را کنار می‌گذارید و منافع اقلیت را در نظر می‌گیرید؟ لبنان و سوریه و عراق چقدر در اقتصاد خارجی ما سهم دارند؟ مهم‌ترین مسیر‌های تجارت خارجی را محدود کردید که یک مسیر اقلیت را دنبال کنید. نپذیرفتن اف. ای. تی. اف برای ایران بدنامی به وجود می‌آورد.

آقای رئیسی و تیمش اگر کاری بخواهند بکنند با این ترکیب سیاست خارجی نمی‌توانند. آدمی به توانایی ظریف وقتی در کشور وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند. وقتی ظریف مذاکره می‌کند، تیمی برای این کار می‌چیند که بعد از مذاکره سربلند بیرون بیایند.
شما که نمی‌توانید به پنج قدرت بزرگ دنیا دیکته کنید. مذاکره‌کننده باید اینقدر هنر داشته باشد که بتواند بفهمد سیاست خارجی بده بستان است. شما به هر آدمی که اندکی شناخت اولیه نسبت به سیاست خارجی دارد، این تیم فعلی و تیم مذاکرات برجام را نشان دهید، بعد نتیجه‌گیری کنید. مذاکره آدم خاص خود را می‌خواهد.

تیمی که الان در دولت هست، یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است. شاید ضعیف‌ترین دولت بعد از دولت احمدی نژاد است. بدنه‌ای که می‌خواهد با رئیس کار کند باید یک تیم تکنوکرات باشد. تیم رئیسی توانایی پیشبرد اهداف سیاست خارجی را ندارد.

ترامپ اهل معامله است و دیدگاه اقتصادی ناسیونالیستی دارد که خیلی خطرناک است. در آن زمان، بدترین رابطه اروپا با آمریکا برقرار بود. او فقط آمریکا را می‌بیند و حالا نیامده برای اروپا نقشه کشیده است. در نتیجه مذاکره با این آدم سخت است. وقتی ما برجام را امضا کردیم، ترامپ گفت که آمریکا وقتی می‌خواهد در ایران کار کند، اجازه کار ندارد.

ترامپ می‌خواست وارد شود؛ در حوزه خودرو، هواپیما، نفت و گاز همکاری کنند. ترامپ در صورت حصول همکاری با ایران، وارد یک معامله می‌شد و می‌خواست منافع اقتصادی ببرد.

او می‌گفت چطور بعد از برجام آلمانی‌ها در ایران سود ببرند و آمریکا نبرد؟ دیدگاه اقتصادی ترامپ، هم می‌تواند مفید هم مضر باشد. باید با تیمی سراغ آمریکا رفت که آمریکا را بشناسد.

ما کشور را باید از این وضعیت که مهم‌ترین مسأله‌اش اقتصاد و سیاست خارجی است نجات دهیم. بالاخره چقدر باید برای هسته‌ای هزینه بدهیم؟ هر دولتی که اجازه داشته باشد این مشکل را حل کند، پیروز می‌شود. اگر به این جمع‌بندی برسند که این دولت باید مشکل را حل کند، توصیه من این است که دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند. اگر این کار را نکند نتیجه نمی‌دهد و در جزئیات می‌مانند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علی ماجدی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
0
با غیر این ترکیب هم نمیتونن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان