تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

فریدون مجلسی: زمان آن است که در قالب کنفرانسی بین المللی تکلیف آینده صلح آمیزی برای منطقه خاورمیانه روشن شود

یک دیپلمات پیشین ایران می گوید: نتیجه جنگ و ستیز پیش از آنکه به نتایج دلخواه هر کدام از طرفین برسد به قتل و ویرانی و به شرایطی منجر خواهد شد که در غزه بر سر مردم بدبخت و بی پناه آنجا آمد و وضعیت را دیده ایم و امیدوارم درسی برای بقیه مردم منطقه باشد. مساله غزه بی عدالتی است ولی در قالب روابط اسرائیل و فلسطین و اعراب است.  زمان آن است که در قالب کنفرانسی بین المللی با شرکت قدرت های منطقه ای تکلیف آینده صلح آمیزی برای این منطقه روشن شود و به این جنگ ۷۵ ساله و پر هزینه پایان داده شود.

روابط دیپلماسی

رویداد۲۴ فریدون مجلسی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که تحولات منطقه در چه سمت و سویی قرار دارد؟ اظهار داشت: علاقه به صلح و آرامش و حرکت در مسیر توسعه اقتصادی و صنعتی و اجتماعی ایران همیشه در من وجود دارد و این توسعه را ضامن حمایت از توسعه امنیت و دفاع ملی می دانم. اگر کشوری فقیر و عقب مانده باشد توانایی نگهداری امنیت خود و تدارک دفاعی خود را از دست می دهد. ایران در سال های گذشته هزینه زیادی صرف توسعه امکانات امنیتی خود کرده است که امیدوارم محفوظ بماند در این تحولات نشان داده شده که رقیب نیز آن چنان که تصور می رفت توانمند نبوده است. امیدوارم این اتفاق در هر دو طرف به نتیجه گیری آرامش بخشی در کل منطقه منجر شود نه اینکه جنگی را سبب شود.

وی افزود: نتیجه جنگ و ستیز پیش از آنکه به نتایج دلخواه هر کدام از طرفین برسد به قتل و ویرانی و به شرایطی منجر خواهد شد که در غزه بر سر مردم بدبخت و بی پناه آنجا آمد و وضعیت را دیده ایم و امیدوارم درسی برای بقیه مردم منطقه باشد. مساله غزه بی عدالتی است ولی در قالب روابط اسرائیل و فلسطین و اعراب است.  زمان آن است که در قالب کنفرانسی بین المللی با شرکت قدرت های منطقه ای تکلیف آینده صلح آمیزی برای این منطقه روشن شود و به این جنگ ۷۵ ساله و پر هزینه پایان داده شود. بازگشت به آن چه در تاریخ چه رخ داده است موجب ادامه داشتن بی پایان جنگ ها و نزاع ها و عقب ماندگی ملت های منطقه خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز که اسطوره شکست ناپذیری اسرائیل ترک برداشته است در شرایطی که آن ها هم ناچارند به فکر آینده خود باشند به نوبه خود باید این آمادگی برای آن ها پدید آمده باشد که در چنین کنفرانسی به چنان سازگاری مسالمت آمیزی تن بدهند. سرزمین های فلسطینی را در قالب قطعنامه در اختیار مردم فلسطین بگذارند شهرک های اشغالی را در کرانه غربی ترک کنند و اگر خواهان یک زندگی مسالمت آمیز در این منطقه هستند باید این امتیازات را به اعراب بدهند. ایران باید با گرفتن امتیازاتی به خصوص با رفع تحریم ها بازگشتی به عرصه بین المللی داشته باشد. باید مشکلات بانکی ایران در عرصه بین الملل رفع گردد و تمرکز بر توسعه اقتصادی و اجتماعی در درون مرز ها باشد و بتواند با برقراری روابط نزدیک با کل همسایگان که از قضا ثروتمند ترین بازار های جهان هستند به جای خصومت و دشمنی از امکانات بهره مند شود.


بیشتر بخوانید: فرصت‌های از دست‌رفته و پیش روی ایران در سیاست خارجی/ مجلسی: با فقیر شدن اقتصاد احترام ایران در دنیا از بین می‌رود


مجلسی تصریح کرد: ایران با دور ماندن از ثروت همسایه های نفتی اش، بزرگترین خسارات اقتصادی را در عرصه جهانی می بیند و این ظرفیت و فرصت را به کشور هایی نظیر چین و ترکیه وا گذار می کند امکانات زیر بنایی ایران می تواند با بهره بندی از امکانات نفتی و گازی کشور به صورت امکانی رقابتی در منطقه ظاهر شود با چیدن مسائل جنگی و آسیب هایی که طرفین می توانند به یکدیگر وارد کنند باید دانست که زمان آن رسیده که طرفین به صورتی منصفانه در امنیت در کنار هم زندگی کنند. ایران می تواند در این مسیر نقش بازی کند و از این طریق برای خود کسب اهمیت و اعتبار کند. ایران باید با وضعیتی آبرومند درد عرصه بین المللی حضور داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فریدون مجلسی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان