تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره ناکامی مدیریت شهری در رفع مشکلات پایتخت از آلودگی هوا تا گره کور ترافیک؛

دلیل سکوت استاندار تهران در مقابل شهرداری چیست؟

تهران این روزها حال و روز خوبی ندارد؛ جدا از وضعیت آلودگی هوا در این فصل که تنها به لطف باد و باران نفس شهروندان را تازه می‎کند، گره کور افتاده بر ترافیک پایتخت، امان مردم را بردیده است و گویی هم گوش شنوایی برای شنیدن این درد وجود ندارد.
رویداد۲۴- تهران این روزها حال و روز خوبی ندارد؛ جدا از وضعیت آلودگی هوا در این فصل که تنها به لطف باد و باران نفس شهروندان را تازه می‎کند، گره کور افتاده بر ترافیک پایتخت، امان مردم را بردیده است و گویی هم گوش شنوایی برای شنیدن این درد وجود ندارد.    

شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، توضیحاتی درباره وضعیت آلودگی هوا و ترافیک تهران ارائه داده‌اند، این توضیحات اما باری از دوش مشکلات تهران بر نداشته است. این درحالی است که به نظر می‌رسد با افزایش مشکلات استانداری تهران باید نسبت به عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری واکنش نشان دهد. تا امروز اما شاهد هیچ واکنشی از سوی استانداری نبوده‌ایم. 

جلسه‌های اضطراری تشکیل ندادن‌ها و سکوت‌های استانداری اما در حالی است که بارش باران دیگر مردم تهران را خوشحال که نمی‌کند هیچ، نگرانی‌ها را هم برایشان بیشتر می‌کند. این روز‌ها شهروندان ترجیح می‌دهند از آلودگی هوا نفسشان تنگ شود تا ساعت‌ها در ترافیک مسیرهایی بمانند که اگر قبل از ترافیک ۱۵ دقیقه بود حالا بیش از یک ساعت زمان باید هزینه کنند. 

از سویی دیگر اگر عطای بارش باران و پاکیزه شدن هوا را هم به لقایش ببخشند، باز هم دقیقه‌ای از در ترافیک ماندن‌ها کم نخواهد شد. در دو ماه گذشته روزهایی را شاهد بودیم که بارانی نبارید، ترافیک اما نفس زندگی روزانه شهروندان تهرانی را بند آورده بود. 

این در حالی است که مسئولین شهری هر یک مقتدرانه در مقابل مطالبات مردم پاسخ‌های همیشگی را ارائه کردند. شهرداری تهران، شورای شهر، پلیس راهنمایی و رانندگی همگی معتقدند، آنچه برای بهبود شرایط تهران باید انجام شود از سوی نهاد مربوطه پیگیری و اجرا شده است. 

چرخ‌های پایتخت اما به خوبی نمی‌چرخد و آب از آب گودال‌های تهران تکان نمی‌خورد اما شهروندان پایتخت را کلافه کرده است. 

بر اساس آنچه تا امروز از سوی شهرداری تهران مطرح شده است، ترافیک تهران نتیجه نمایشگاه‌هایی است که در نمایشگاه بین المللی تشکیل می‌شود و شهرداری در جایگاه یکی از مسئولان حوزه شهری تلاش خود را برای انتقال این نمایشگاه به «شهر آفتاب» انجام داده است. 

این اظهار نظر شهرداری اما پرسش‌های بیشتری را در ذهن شهروندان و کار‌شناسان ایجاد می‌کند. اگر شهرداری با صرف هزینه‌هایی سنگین فضایی مناسب را برای برگزاری نمایشگاه‌ها ایجاد کرده است باید پیگیری‌های انتقال نمایشگاه را هم انجام دهد. این درحالی است که بوستان گفت‌و‌گو به عنوان محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران کماکان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. 

بوستان گفت‌و‌گو در بزرگراه چمران جنوب، نرسیده به پل نصر خود یکی از عوامل ترافیک تهران در چهار شریان اصلی تهران (حکیم، چمران، شیخ فضل الله و جلال آل احمد) است. این مجموعه هر فصل بیش از یک نمایشگاه را برگزار می‌کند و شهرداری پس از اجرای پروژه شهر آفتاب خود می‌تواند محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری را به شهر آفتاب منتقل کند که این می‎تواند قدمی جدی در راستای انتقال نمایشگاه‌ها باشد. 

مسئله دیگری که درباره نمایشگاه‌های بین المللی مطرح می‌شود، هزینه‌ای است که از سوی شهرداری تهران و به واقع از محل هزینه کرد شهروندان صرف ساخت شهر آفتاب شده است. این هزینه‌ها به هر روی باید خروجی مناسب را برای شهروندان داشته باشد که با راه‎اندازی ناقض و بهره برداری نامناسب شهر آفتاب تاکنون شاهد آن هم نبوده‌اند. 

همه این نکات در حالی است که بپذیریم همه مسئولیت بار ترافیکی تهران بر دوش نمایشگاه بین المللی است. اما پذیرش این موضوع امری بسیار دور از ذهن است. اگر چنین باشد آبشخور ترافیک شرق تهران در محدوده تهرانپارس و حوالی خیابان استخر و یا ترافیک غرب تهران در محدوده میدان آزادی کجاست. 

از شهرداری که عبور کنیم پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز به گونه‌ای از پاسخ‌هایی قانع کننده درباره ترافیک تهران شانه خالی کرده است. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دلایل بی‌نظمی در ترافیک پایتخت را در یکی از کنفرانس‌های خبری، تشریح کرد و عدم سازماندهی تردد در شهر تهران، برگزاری نمایشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه خودرو‌ها، اشباع حجم ترافیک و... را از جمله دلایل آن دانست. 

در همین نشست خبری، سردار محمدرضا مهماندار با تاکید بر اینکه ترافیک تهران مشابه یک بیمار که حال وخیمی دارد، گفته بود: کوچک‌ترین تلنگر به این بیمار باعث می‌شود که به کما برود، بنابراین کوچک‌ترین مداخله ترافیک تهران را دچار اختلال می‌کند چه بسا که با کمترین بارش باران یا برف یا برگزاری نمایشگاه در تهران وضعیت ترافیک تهران وخیم‌تر می‌شود و تهران به طور کلی قفل می‌شود؛ در چنین شرایطی است که شهروندان مسیر ۱.۵ ساعته را ۳.۵ ساعت طی می‌کنند. 

از طرح این مباحث می توان نتیجه گرفت که تهران به کما رفته است. با این حال اما با وجود همه واکنش‌هایی که از سوی شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به میزان ترافیک تهران مطرح شده است، استاندار تهران به عنوان بالا‌ترین مقام رسمی و قانونی پایتخت واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است. 

در حالی که در استان‌های دیگر شهرداری موظف به پاسخگویی به استانداری و فرمانداری است، استاندار تهران تا امروز نتنها اقدام به احظار شهردار و رئیس پلیس تهران نکرده است بلکه خواستار هیچ توضیحی از سوی آنها نیز نشده است. اما این موضوع  موجبات فرار و پاسخگو نبودن بیش از پیش شهردار تهران را فراهم کرده است. 

سکوت استاندار تهران و عدم پیگیری عملکرد شهرداری از سوی استانداری به هر بهانه‌ای هم که باشد ثمره‌ای ندارد مگر مرگ تدریجی تهران. این درحالی است که شهردار هر روز بیش از پیش خود را محق می‌داند. استانداری تهران اما در مقابل مشکلات یک ماه گذشته شهروندان تهرانی از آلودگی هوا تا ترافیک‌های بسیار طولانی سکوت کرده است. 

همچنین محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل ترافیک تهران درباره وضعیت ناگوار تهران در گفت‏‎وگو با رویداد۲۴ گفت: انتظار شورای شهر از شهردای تهران، چیزی فراتر از توانایی‌ها و بودجه شهرداری تهران نیست. 

به گفته سرخو، انتظار می‌رود شهرداری تهران طبق بودجه‌ای که در برنامه ۵ ساله دوم تعریف شده است، تخفیف‌هایی برای خرید اتوبوس اختصاص دهد. این موضوع نه تنها از مشکلات آلودگی هوای تهران کم می‌کند، بلکه موجب می‌شود حجم قابل توجهی از ترافیک تهران کاسته شود. 

همچنین وی درباره سکوت استانداری تهران در مقابل همه آسیب‌هایی که بر تهران وارد می‌شود گفت: پاسخ این پرسش را باید از استانداری خواستار شد و شورای شهر اظهار نظری درباره سکوت بلند مدت استانداری در مقابل عملکرد شهرداری ندارد. 

پیگیری‌های مکرر رویداد۲۴ برای گفت‌و‌گو با استاندار و فرماندار تهران بی‌نتیجه ماند. اما هنوز هم عملکرد استاندار به عنوان بالا‌ترین مقام مسئول استان تهران پرسش برانگیز است. این مقام مسئول نه تنها هیچ جلسه فوق العاده‌ای برای رسیدگی به آسیب‌های حاصل از آلودگی هوا و ترافیک تهران تشکیل نداده است، بلکه هیچ توضیحی برای سکوت در مقابل عملکرد شهردار تهران نیز ارائه نمی‌دهد. 

این در حالی است که رزومه کاری حسین هاشمی، استاندار تهران نشان دهنده توانمندی‌های وی در امور اجرایی و سیاسی است. وی از دوره چهارم در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده شهرستان میانه حضور داشت که در دوره‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم  عنوان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را یدک می‎کشید. چنین فردی با این میزان از توانمندی چرا شهرداری تهران را بر صندلی پاسخگویی نمی‌نشاند؟

نظرات شما
پیشخوان