تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

64 سهمیه المپیک به کدام تکواندوکاران رسیده؟

تکواندوکاران 33 کشور تاکنون موفق به کسب 64 سهمیه المپیک شده‌اند و 64 سهمیه دیگر را در رقابتهای قاره‌ای، سهمیه‌های میزبان و وایلدکارت‌ها در میان مدعیان توزیع خواهد شد.
رویداد24- خطر حذف تکواندو از المپیک فدراسیون جهانی تکواندو را برآن داشت مسیر کسب سهمیه المپیک تغییر دهند. برنامه جدید با هدف حضور بهترین های تکواندو جهان و به طبع آن برگزاری رقابتهای المپیک در بالاترین سطح فنی بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن از سوی کمیته فنی فدراسیون جهانی طراحی و اجرا شد. 

شاید عادلانه‌ترین راه برای رسیدن به این هدف یعنی حضور بهترین های جهان همین راه اندازی سیستم رنکنیگ در اوزان مختلف و امتیازدهی به رقابتهای بین المللی بود. سیستمی که سالهاست در چند رشته ورزشی از جمله جودو در حال اجراست و به خوبی هم جواب داده است. 

با این شرایط و در پایان رقابتهای کسب سهمیه از طریق سیستم رنکنیگ، ۴۸ تکواندو با ایستادن در رتبه های اول تا ششم اوزان مختلف موفق به کسب سهمیه شدند. ۷۲ سهمیه نیز از طریق برگزاری رقابتهای قاره ای میسر می شود. رقابتهایی که تا کنون فقط در اروپا برگزار شده و ۱۶ تکواندوکار نیز ار قاره سبز جواز حضور در ریو ۲۰۱۶ را کسب کرده اند. 

در میان ۶۴ سهمیه ای که تا کنون توزیع شده کره جنوبی با پنج سهمیه (سه سهمیه در بخش مردان و دو سهمیه در بخش زنان) بیشترین نماینده را در تا اینجای کار بازیهای المپیک خواهد داشت. با این وجود چشم بادامیهای کره در رقابتهای قاره ای حضور نخواهند داشت.

کشورهای انگلستان، فرانسه، مکزیک و آذربایجان هر کدام چهار سهمیه کسب کرده اند.ایران، روسیه، کرواسی، آلمان و اسپانیا با سه سهمیه در مکانهای بعد قرار دارند. شش کشور ترکیه، بلژیک، چین، صربستان، سوئد و لهستان دو سهمیه در اختیار گرفته اند. چین تایپه، ساحل عاج، مصر، گابن، ژاپن، مولداوی، پرتقال، تایلند، آمریکا، ازبکستان، بلاروس، فنلاند، رژیم اشغالگرقدس، هلند و نروژ هر کدام یک سهمیه دارند و راحله آسمانی هم با سهمیه wtf به ریو می رود. 

تکواندو در بازیهای المپیک در چهار وزن مردان و چهار وزن زنان با حضور ۱۶ تکواندوکار در هر زون و در مجموع ۱۲۸ تکواندو برگزار می شود. که تا کنون ۶۴ توزیع شده و نیم دیگر آن باقی مانده است. از سهمیه های باقی مانده کشور میزبان چهار سمیه ، وایلدکارت چهار سهمیه، قاره اقیانوسیه هشت سهمیه ، قاره های آفریقا ، آسیا و آمریکا هر کدام ۱۶ سهمیه کسب خواهند کرد.

تیم ملی کشورمان تا کنون سه سهمیه در بخش مردان توسط عاشورزاده، مهدی خدابخش، و سجاد مردانی کسب کرده است. بانوان نیز باید برای کسب دو سهمیه در مسابقات قاره ای شرکت کنند. مسابقاتی که فیلیپین در مانیل طی روزهای ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ماه ۹۵ آن را میزبانی خواهد کرد. 

با نگاهی به کشورهای آسیایی که در بخش بانوان و از طریف سیستم رنکینگ موفق به کسب سهمیه شده اند باید عنوان داشت که دو بانوی کشورمان در اوزان ۵۷- و ۶۷+ کیلوگرم می توانند با هدایت مینومداح دو سهمیه از رقابتهای قاره ای کسب کنند تا ایران هم در کنار کره جنوبی با ۵ تکواندوکار راهی ریو شود. 

منبع: مهر
برچسب ها: تکواندو ، المپیک
نظرات شما
پیشخوان