تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با رویداد24:

این رد صلاحیت به اعتبار سید حسن افزود

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت معتقد است رد صلاحیت سید حسن خمینی از...
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت معتقد است رد صلاحیت سید حسن خمینی از سوی شورای نگهبان، نه تنها اعتبار اجتماعی ایشان را خدشه دار نکرد، بلکه بر آن افزود.

به گزارش گروه سیاسی رویداد24، دیروز فهرست تایید شدگان داوطلب برای انتخابات مجلس خبرگان اعلام شد و یادگار امام مهم‌ترین چهره‌ای است که صلاحیتش توسط شورای نگهبان برای انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری تایید نشد. مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با رویداد24 با اشاره به رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: رد صلاحیت ها برای جامعه مبنای مشخصی پیدا نمی کند وهیچ وقت به اعتبار اشخاص لطمه نمی زند، بلکه اعتبار اجتماعی آنها را افزایش می دهد. 

ارزیابی شما در مورد رد صلاحیت نوه امام (ره) چیست؟ 
رد صلاحیت حاج سید حسن آقا ابهامات بسیاری دارد که شورای نگهبان باید در این زمینه پاسخگوی جامعه باشد. این مسئله دو جنبه دارد؛ یکی صلاحیت علمی ایشان است که مکرر مورد تایید بوده و منهای این تاییدات، جایگاه اثباتی مشخصی است که ایشان در حوزه علمیه دارد. مزید بر این تاییدات بزرگانی است که این بزرگان حتی از مدعیان فقاهت در حوزه دین هستند. تاییدات سید حسن آقا در حوزه درسی از سوی مراجع بزرگی که مدرس حوزه هستند، نیز بسیار قابل توجه بوده و همین مسئله رد صلاحیت نوه امام(ره) را با ابهامات جدی روبرو می کند. بخش دوم تایید صلاحیت ها، جنبه عمومی آن است که آن هم با ابهامات زیادی روبرو است. چرا که ممکن است جامعه این تلقی را داشته باشد که عده ای در کشور به نحوی در حال انتقام گرفتن از خانواده امام (ره) هستند. به طور کلی رد صلاحیت سید حسن خمینی رفتار خوب و مناسبی نیست. ضمن اینکه اگر تناسبی میان افراد تایید صلاحیت شده و نوه امام (ره) گرفته شود، می بینیم که شایستگی های علمی حاج سید حسن آقا اگر با این افراد فاصله خیلی زیاد نداشته باشد، حداقل فاصله معناداری دارد. رد صلاحیت ایشان باعث شکل گیری این تصور می شود که شاید سید حسن آقا شایسته حفظ بیت حضرت امام (ره) نبود. در هر حال دینی که بیت امام (ره) به این مملکت و نظام دارد، فراتر از اینها است و امیدواریم که پاسخی مشخص و قانع کننده برای مردم در این رابطه پیدا کنند.

برخی معتقدند کسانی که اصرار کردند سید حسن خمینی داوطلب انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شود، باید پاسخگو باشند و این اصرارها باعث مهر بد به سابقه سیاسی ایشان شد. این دیدگاه را چطور ارزیابی می کنید؟
از جنبه عمومی، این رد صلاحیت ها که برای جامعه مبنای مشخصی پیدا نمی کند، هیچ وقت به اعتبار اشخاص لطمه نمی زند، بلکه اعتبار اجتماعی آنها را افزایش می دهد. این اتفاق در مورد افراد و شخصیت های دیگر هم رخ داده، در انتخابات ریاست جمهوری این اتفاق در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی رخ داد. اصلا تصور نمی کنم که این مسئله خدشه ای به اعتبار اجتماعی حاج سید حسن آیا وارد شده باشد. به هر صورت این رفتار که ممکن است گاهی یک مبنای درست نداشته باشد، اعتبار افراد را افزایش می دهد.اصراری هم اگر برای حضور ایشان در انتخابات وجود داشت به دلیل شایستگی هایی است که در ایشان دیده می شود و به هیچ وجه به اعتبار ایشان ضربه ای نمی زند. پاسخگویی هم اگر باشد باید در قبال رفتار اینچنینی با نوه حضرت امام (ره) داده شود چراکه این اقدام برای کسانی که در این زمینه دلمشغولی دارند، توجیه رفتاری ندارد. این مسئله باعث مطرح شدن سوال بزرگی می شود، چراکه تعداد بسیار زیادی از افراد از سوی این مجموعه تایید صلاحیت شده اند و مقایسه خیلی از آنها با سید حسن آقا قیاس مع الفارق است.

خبرهایی شنیده شده مبنی بر اینکه ایشان اعتراضی به رد صلاحیت خود نخواهد داشت، به نظر شما این تصمیم درست و بجا است؟
به اعتقاد من همین اتفاق خواهد افتاد. تصور بنده بر این است که سید حسن آقا اعتراضی نخواهد کرد و فکر می کنم مصلحت هم همین است. اما علامت سوال بزرگی که در پی چنین تصمیمی شکل خواهد گرفت برای مدت های مدیدی باقی خواهد ماند. به نظر می رسد این تصمیم زیاد فکر شده نبوده و آنچه مهم است پیامدهای اجتماعی این اقدام است. جایگاهی که ایشان به عنوان نوه امام (ره) در میان مردم و در میان بزرگان دارند، باعث می شود که رد صلاحیت ایشان ابهامات زیادی را به وجود آورد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
فتوای احراز اجتهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
1
0
فتوای صریح رهبر انقلاب در استفتائات:
«احراز اجتهاد ... با شهادت دو نفر عادل از اهل خبره صورت می گیرد»
پس عذر شورای محترم نگهبان در عدم احراز اجتهاد سید حسن خمینی پذیرفته نیست. والسلام
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
0
1
به قول قدیمیا: گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
ایشان اعلام کرده که اعتراض میکنند. چرا بعضیها به خود اجازه میدهند از طرف ایشان تصمیم بگیرند. نتیجه گیری: ایشان اعتراض کرد پس شما از سمتی که داری استعفا بده وحرف الکی نزن. وقت مردم را میگیری!!!!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
1
0
دقیقا
نظرات شما
پیشخوان