تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
کیانوش راد، نماینده مردم اهواز در مجلس ششم در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

گریزی از مهاجرت مردم خوزستان نیست اگر مشکلات باقی بماند

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم معتقد است، علارغم توجه جدی دولت در بحران اخیر، خوزستان همچنان در وضعیت آسیب‎پذیری به سر می‎برد. اگر دولت بطور جدی جهت اصلاح و به روز کردن زیرساخت‎های رفاهی این استان اهتمام نورزد؛ با یک تلنگر احتمال وقوع حوادث دیگر به وجود خواهد آمد و مهاجرت مردم هم ادامه خواهد داشت.
رویداد۲۴- نماینده مردم اهواز در مجلس ششم معتقد است، با وجود توجه جدی دولت در بحران اخیر، خوزستان همچنان در وضعیت آسیب‎پذیری به سر می‎برد. به گفته او اگر دولت بطور جدی جهت اصلاح و به روز کردن زیرساخت‎های رفاهی این استان اهتمام نورزد؛ با یک تلنگر احتمال وقوع حوادث دیگر به وجود خواهد آمد و مهاجرت مردم هم ادامه خواهد داشت. 

آلودگی هوای خوزستان علاوه بر اینکه تهدیدی برای سلامت مردم محسوب می‎شود، مشکلات حاشیه‎ای دیگری همچون، مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زیادی را هم برای این استان به وجود آورده است. تداوم هر چه بیشتر این بحران ممکن است تاثیرات جبران ناپذیری بر خوزستان بگذارد. 

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان اعلام کرده است که سالانه سه هزار نفر از  مردم خوزستان، به دلیل مشکلات زیست محیطی به خارج از این استان مهاجرت می‎کنند. 

مهاجرت از شهرها و استان‎های محروم به کلانشهرها یکی از مشکلات جدی در  توسعه کشور است که هم جمعیت این مناطق را از سکنه خالی می‎کند و هم کلانشهرها را  با مشکل ازدیاد جمعیت درگیر می‎کند.

عوامل زیادی سبب این مهاجرت‎ها می‎شوند که مهم‎ترین آنها فقر و کمبود امکانات در این مناطق است. خوزستان هم به دلیل مشکلات زیست‎محیطی به جرگه استان‎هایی پیوسته که مردمشان بیشترین مهاجر را به  شهرهای دیگر دارند. 

محمد کیانوش‎راد، نماینده مردم اهواز در مجلس ششم  در این خصوص به رویداد۲۴ گفت: مساله مهاجرت از شهرهاي كوچك‎تر به شهرهاي بزرگ يك مساله جهاني است كه بايد بر اساس نظريه‎هايي همچون "نظريه سيستم جهاني " فهميده شود. مفهوم مركز ، پيرامون و شبه پيرامون سه مفهوم كليدي در فهم و تحليل اين مساله است. توسعه بطور طبيعي در همه جا بطور يكسان اتفاق نمي‎افتد. در كل جهان و يا در هركشوري مراكزي توسعه يافته‎تر وجود دارد كه سرمايه و رفاه و توسعه در آن بيشتر است و بطور طبيعي مردم را از مناطق محروم بسوي خود جذب مي كند

او توضیح داد: در ايران، تهران و سپس معدودي از كلانشهرها از  هر جهت  توسعه‎يافته‎تر  از شهرستان‎ها و روستاها هستند و مردم با يافتن شغل و زندگي با رفاه بيشتر بسوي اين مراكز مهاجرت مي‎كنند.

کیانوش‎راد اظهار داشت: راه حل مساله تلاش براي توسعه در مراكز استان‎ها و شهرستان هاست. استان‎هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان، كردستان، ايلام، وبرخي ديگر از استان‎ها بدليل مشكلات حاد زيست محيطي، بيكاري، فقر و كمبود خدمات و امكانات رفاهي استان‏هاي خويش را بسوي مناطق خوش آب و هواتر و با رفاه بيشتر ترك مي‎كنند.

نماینده مردم اهواز در مجلش ششم گفت: اگر نظام به اين استان‎هاي مرزي توجه نكند ، روز بروز پديده مهاجرت با سرعت بيشتري اتفاق مي‎افتد و اين استان‎هاي استراتژيك با مشكلات عديده امنيتي نيز مواجه خواهند شد. دولت از جهات گوناگون بايد به استان‎هاي محروم مرزي توجه كند، در غير اينصورت مهاجرت رو به افزايش خواهد رفت و براي كلان شهرهايي مثل تهران هم مشكلات مضاعفي پديدخواهد امد.

کیانوش‎راد اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با اصلاح رویکردهایی که در گذشته مسیر را خطا رفته بود، گام اول را برداشته است ولی کافی نیست. باید با تنش‎زدایی در سطح منطقه و سطح بین‎المللی راه را برای گسترش سرمایه‎گذاری خارجی فراهم کرد. مشکل بیکاری با شعار دادن راه به جایی نخواهد برد بلکه باید تسهیلات لازم جهت سرمایه‎گذاری در استان‎های کردستان، خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان را ایجاد کرد، همچنین اصلاح و بازسازی زیر ساخت‎های خدمات شهری در این استان‎ها بسیار ضروری است.

او افزود: وقتی زیرساخت‎های اقتصادی و عمرانی و خدماتی خوزستان فراهم نیست، نمی‎توان مردم را آن هم در شرایطی که مشکلات زیست‎محیطی آنها را کلافه کرده است، در این استان حفظ کرد. 

کیانوش‎راد بیان کرد: با وجود توجه جدی دولت در بحران اخیر، خوزستان همچنان در وضعیت آسیب‎پذیری به سر می‎برد. اگر دولت بطور جدی جهت اصلاح و به روز کردن زیرساخت‎های رفاهی در استانی همچون خوزستان اهتمام نورزد؛ با یک تلنگر احتمال وقوع حوادث دیگر به وجود خواهد آمد و مهاجرت مردم هم ادامه خواهد داشت.

او در پایان گفت: وضعیت آب آشامیدنی، بهداشت و آموزش و پرورش، از اصلی‎ترین مسائلی است که باید در استان خوزستان به صورت جدی در کوتاه مدت و بلند مدت مورد توجه قرار گیرد تا بتوان سطح اشتغال و وضعیت فقر را متعادل کرد و در این مسیر، برنامه‎ریزی مدیران استانی پیش از تهیه بودجه مهم است و در اولویت اول قرار دارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان