تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
قائم مقام حزب اراده ملت:

ایثار، عبور از تنگ‌نظری‌ها و زیاده‌خواهی‌هاست

برای بازتعریف و گسترش ایثار، باید به واژه اخلاق برگردیم. برای ایثار، احتیاج به انجام‌دادن کارهای بسیار بزرگ نیست. ما در محل‌های زندگی خود باید از اطرافیان و بخصوص همسایگان‌مان شروع کنیم.
رویداد 24- برای بازتعریف و گسترش ایثار، باید به واژه اخلاق برگردیم. برای ایثار، احتیاج به انجام‌دادن کارهای بسیار بزرگ نیست. ما در محل‌های زندگی خود باید از اطرافیان و بخصوص همسایگان‌مان شروع کنیم.

معروف صمدی، متولد ۱۳۴۲، دبیر آموزش و پرورش کردستان، نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت، برداشت و احساس خود را از «ایثار» بیان کرد.

این شخصیت فرهنگی کُرد، در پاسخ به این پرسش که شما ایثار را چگونه تعریف می‌کنید، گفت: ما باید برای بازتعریف واژه ایثار، به خودمان برگردیم. کشور ما از نظر فرهنگی در مسیر چندان مناسبی نیست و شاخصه‌های این رفتارها افزایش دروغ و ناهنجاری‌های اجتماعی و دورزدن قانون و یکدیگر و در نهایت سلب اعتماد در جامعه است.

سید معروف صمدی، در ادامه افزود: هر فردی در برابر این قضیه مسئول است. اول از همه مردم در قبال جامعه مسئول هستند و سپس حاکمیت، دولت و دستگاه‌های مربوط، این مسئولیت را در قبال جامعه دارند. یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در ارتباط با بازتعریف و نشر واژه ایثار، حوزه‌ها هستند. چون کلیت حاکمیت و همه دستگاه‌ها، از نظر معنوی، اخلاقی، فرهنگی تابعی از حوزه‌ها هستند و از طریق حوزه هدایت می‌شوند.

این فعال سیاسی، با اشاره به نیاز جامعه به بازتعریف «ایثار» گفت: برای بازتعریف و گسترش ایثار، باید به واژه اخلاق برگردیم. برای ایثار، احتیاج به انجام‌دادن کارهای بسیار بزرگ نیست. ما در محل‌های زندگی خود باید از اطرافیان و بخصوص همسایگان‌مان شروع کنیم.

خیلی از از افراد، نزدیک‌ترین اقوام‌شان به نان شب محتاج‌اند، در حالی که آنها توجهی نمی‌کنند و به سمت کارهایی می‌روندکه ریا و خودنمایی است.

معروف صمدی در ادامه افزود: ایثار، یعنی در انجام کارهای مثبت به یکدیگر انرژی مثبت بدهیم، نه انرژی منفی برای تکرار کارهای منفی و غلط. اگر من موفق شوم خودم را اصلاح کنم، جامعه اصلاح می‌شود و به این ترتیب این انرژی و موج مثبت جهان را هم بهتر خواهد کرد.

این نماینده سابق مجلس، با اشاره به شعار امسال سازمان ملل در مورد «فهمیدن و درک متقابل» انسان‌ها و نقش ایثار در تحقق این شعار، گفت: اگر ما از خیلی از تنگ‌نظری‌ها و زیاده‌خواهی‌های خود عبور کنیم، می‌توانیم دیگران را هم ببینیم. تنگ‌نظری و زیاده‌خواهی سبب می‌شود که ما هیچ درکی نسبت به دیگر انسان‌ها نداشته‌ باشیم، اما ایثار و گذشت ما از خواست‌های خود به نفع جامعه، قطعا به درک متقابل بین انسان‌ها می‌انجامد.l

منبع: گذارنیوز
نظرات شما
پیشخوان