تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
گزارشی از یک سال فعالیت خودروساز بزرگ کشور؛

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

سال 95 برای گروه صنعتی ایران خودرو، سال خوب و موفقی بوده است. سال خوب و موفق از آن سبب که برنامه‌های مدیریتی و توسعه‌ای آن مجال تحقق یافت.
رویداد۲۴- سال 95 برای گروه صنعتی ایران خودرو، سال خوب و موفقی بوده است. سال خوب و موفق از آن سبب که برنامه‌های مدیریتی و توسعه‌ای آن مجال تحقق یافت.

به گزارش رویداد۲۴،  سالي كه اين گروه صنعتي توانست با بهره‌گیری از فضای حاکم بر توافقات بین‌المللی و مدیریت نوآور و توسعه‌گرا، برنامه‌های خود را به طور جدی پیگیری کرده و به ثمر برساند. به عنوان نمونه، ارایه فهرستی از اقدامات صورت گرفته در گروه صنعتی ایران خودرو و دستاورد موثر آن می‌تواند به‌روشنی تحولات عرصه این صنعت را به نمایش بگذارد. 

گروه صنعتي ايران خودرو علاوه بر مشاركت با خودروسازان معتبر جهاني براي توليد محصول مشترك، به دنبال تقويت برند ملي در سبد محصولات توليدي است. راهبرد بلند مدت گروه صنعتی ایران خودرو اختصاص بیش از 50 درصد از سبد محصولات به برند ملي است. طراحي و توسعه محصولات بخشي از رويكردهاي ايران خودرو در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي به شمار مي رود.

گروه صنعتی ايران خودرو در ماه هاي پاياني سال اقتصاد مقاومتي، توانست هم سو با سياست هاي تعيين شده در سند چشم انداز صنعت خودرو دومحصول جديد را با بهره گيري از توانمندي مهندسان ايراني طراحي و آماده تجاري سازي كند. اين شركت موفق شد اولين دستاوردهاي پسابرجام در صنعت خودروسازي را به نام خود ثبت كند. 

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

طراحي و توليد محصولات
محصول 207i صندوقدار و دناي فيس ليفت يا همان دناپلاس، دو محصول جديد ايران خودرو است كه در دي ماه سال 95 رونمايي شد. 

پروژه طراحي 207i صندوقدار براساس نياز و تقاضاي مشتريان و حفظ سهم بازار در بخش خودروهاي كلاس c، منطبق با استانداردهاي روز ايمني و محيط زيست در مركز طراحي و توسعه محصولات جديد ايران خودرو به پايان رسيد و قرار است اين خودرو در نيمه اول سال 96 روانه بازار شود. 

همچنين متخصصان و كارشناسان ايران خودرو مدل جديدي از محصول دنا را طراحي كردند كه از استانداردهاي ايمني مجهزي برخوردار است. دناپلاس اولين خودرو داخلي مجهز به سانروف و كيسه هواي جانبي در سطح مطلوبي از استانداردهاي ايمني قرار دارد.  اين خودرو تا پايان سال 95 وارد بازارمی شود. 

برنامه توليد650 هزار دستگاه 
صنعتی ايران خودرو در سال 95 با توليد روزانه بيش از دوهزار و 500 دستگاه انواع خودرو سواري، وانت  و تجاری به تولید بیش از 650 هزار دستگاه رسید وافزايش و بهبود کیفیت محصولات نيز از رئوس اصلي برنامه هاي ايران خودرو است. برهمين مبنا پروژه هاي كيفي متعددي در خطوط توليد اين شركت به اجرا گذاشته شد كه نتايج ارزيابي هاي شركت بازرسي نيز مويد روند رو به بهبود كيفيت محصولات اين شركت است. 

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

تاسیس شرکت ایکاپ
در سایه گشایش فضای سیاسی در همکاری های بین المللی، زمینه برای اجرای دیپلماسی صنعتی گروه صنعتی ایران خودرو نیز مهیا شد تا در نتیجه آن، نخستین قرارداد پسابرجامی کشور توسط این خودروساز و پژو فرانسه امضا و مهم تر از آن، اجرا شود. قراردادی که سه اصل مهم «سرمایه گذاری مستقیم»، «انتقال –بی‌قید و شرط فناوری» و «صادرات محصولات تولیدی مشترک از طریق زنجیره صادراتی» شرکت پژو برای نخستین بار در آن لحاظ و اجرا شد.

نخستین محصول مشترك ايكاپ در پایان سال نخست به 40 درصد داخلی سازی خواهد رسید. در برنامه ایران خودرو صادرات محصولات ايكاپ به بازارهای هدف پژو تدارک دیده شده است. از ديگر سو هر محصولی که توسط پژو طراحی و تولید شود و برای ایکاپ توجیه اقتصادی داشته باشد در شرکت ایکاپ تولید خواهد شد. 

همچنین بر اساس این قرارداد تولیدپژو2008 نخستین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو(ایکاپ). با تجهیز خطوط آغاز شد.این مدل خودرو2008، نمونه محصولی است که تولید آن کمتر از شش ماه گذشته در اروپا شروع شده است. تجهیز خطوط تولید محصولات ایکاپ پس از امضای قرار داد ایران خودرو و پژو آغاز شد.

این خط تولید با سرمایه گذاری شرکت ایکاپ راه اندازی شده و ظرفیت تولید سالانه آن نیز بیش از30هزار دستگاه است.شركت تام ایران خودرو پروژه خط بدنه پژو 2008 را در يك مناقصه بين‌المللي با حضور برخي شركت‌هاي چيني و اروپايي برنده شد و تجهیز خطوط توسط شرکت تام گامی در جهت استفاده از دانش و توانمندی های داخلی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

خدمات پس از فروش و فعاليت هاي امدادي به مشتريان
شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو، ايساكو،‌ با تدوين برنامه هاي جامع و به روز، به دنبال كسب رضايت حداكثري مشتريان است. شركت امدادخودرو ايران كه زيرمجموعه ايساكو است، ميانگين زمان انتظار براي دريافت خدمات امدادي را به كم تر از 30 دقيقه رسانده كه در استانداردهاي جهاني عدد قابل قبولي به شمار مي آيدكه برنامه دارد اين زمان را در سال 96 به 25 دقيقه كاهش دهد . 

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

براساس اعلام نتايج ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، ايساكو توانسته با كسب بالاترين امتياز در صدر جدول ارزيابي سال 94 در ميان شركت هاي ارايه دهنده خدمات خودرويي داخلي قرار گيرد. ايساكو در حالي در بین 39 شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرویی توانسته بيشترين امتياز را كسب كند كه در هفت دوره متوالي این ارزيابي‌ها که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جايگاه نخست قرار داشته است. 

با توجه به برنامه‌ريزي ايران‌خودرو براي ورود خودروهاي جديد به بازار، ايساكو به عنوان متولي خدمات پس از فروش اين خودروساز، آماده خدمت‌رساني به مشتريان  است و در حال حاضر خدمات خودروي «اچ30 کراس» در شبکه خدمات ایساکو ارايه مي شود. تعدادی از نمایندگی‌های ايساكو از طریق مدیریت آموزش فني، آموزش‌های لازم براي ارايه خدمات پس از فروش این خودرو را کسب کرده‌اند.

حفظ سهم بازار
گروه صنعتي ايران خودرو موفق شده در سال94 سهم بازار محصولات خود را به 54 درصد برساند.

افزايش قابل توجه ميزان فروش محصولات در سال جاري حكايت از افزايش رونق محصولات ايران خودرو در بازار و اقبال مشتريان از آن است. بديهي است كه اين افزايش حاصل سياست گذاري هاي مناسب ايران خودرو در حوزه بازار است.لازم به ذکر است که تا پایان بهمن ماه سال 95 شاهد افزایش 34 درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

در سال 95 روش هاي منعطف و متنوعي براي فروش محصولات فعلي ايران خودرو درنظر گرفته شد. تامين نياز و سليقه گروه هاي درآمدي مختلف مبناي تصميم گيري هاي ايران خودرو در زمينه فروش محصولات است. فروش نقدي و اقساطي با ارايه تسهيلات مناسب زمينه خودرودار شدن بسياري از مشتريان را فراهم كرده است. 

معاونت بازاريابي و فروش ايران خودرو پيش از عرضه محصول جديد مطالعات گسترده اي براي بررسي وضعيت بازار انجام مي دهد. برگزاري كلينيك محصول يكي از روش هاي ارزيابي بازار براي پذيرش محصول جديد و بررسي تقاضاي مشتريان براي آن است. گروه صنعتی ايران خودرو در اقدامي مسئولانه و براي حفظ منافع مشتريان، محصولات خود را از دي ماه امسال با مدل 96 عرضه كرده است. 

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

گام هاي ايران خودرو در بازارهاي صادراتي
توليد بدون سرمايه گذاري از راهبردهاي اصلي ايران خودرو در كشورهاي صادراتي هدف است. ايران خودرو در طبق تفاهم نامه اي كه در با كشور آذربايجان به امضا رسانده بود عمليات ساخت خط توليد محصولات خود براي مونتاژ محصولات خود در اين كشور را آغاز كرد. ايران خودرو هيچ گونه سرمايه گذاري در آذربايجان انجام نداده و مشاركت به صورت ارايه خدمات فني و مهندسي براي راه اندازي خط مونتاژ است.  

این پروژه با سرمایه گذاری 14 میلیون دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفيت توليد سالانه 10 هزار دستگاه خودرو، نيمه نخست سال 96به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا،رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد. فاز توسعه ای در این خط، تولید اتوبوس خواهد بود.

از ديگر اقدامات ايران خودرو در بازارهاي بين المللي،‌ آغاز صادرات خودروهاي پليس به تركمنستان است. يكي از برنامه هاي ايران خودرو افزايش سهم در بازار كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز از طريق اتحاديه گمرك اين كشورها است و بر همين اساس صادرات به كشورهاي تركمنستان، بلاروس را در دستور كار قرار داده است.

احياي سايت توليد در كشور سوريه نيز از ديگر فعاليت هاي ايران خودرو در سال جاري بوده است. ايران خودرو قصد دارد تا محصولات دنا، رانا و سورن را در اين سايت توليد كند. دومین محموله از قطعات برای تولید نزدیک به 90 دستگاه از محصولات جدید به سایت سیامکو در كشور سوريه ارسال شده است. بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته، قرار است در سال جاری در سایت سیامکو حدود یک هزار دستگاه از محصولات جدید ایران خودرو تولید و وارد بازار این کشور شوند.

 از دیگر سو در مسير توسعه بازارهاي بين المللي، به تازگي تفاهم نامه اي براي ايجاد خط توليد محصولات ايران خودرو در كشور عمان با سرمايه گذاري طرف عماني و ارايه خدمات فني از سوي ايران خودرو نيز به امضا رسيده است. عمان مزاياي زيادي براي توليد محصولات ايران خودرو دارد و به دليل دسترسي به كشورهاي اطراف نيز مي تواند به عنوان مركزي براي صادرات محصولات ايران خودرو به كشورهاي منطقه و به ويژه شمال آفريقا مطرح باشد. که بر این اساس در سال جاري گروه صنعتي ايران خودرو با هدف توسعه بازارهاي بين المللي بيش از 300 دستگاه دنا به الجزاير صادر كرد و به اين ترتيب بازار ايران خودرو در بازارهاي شمال آفريقا احيا شد. 

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

الجزاير به عنوان دومین بازار قاره آفريقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهاني بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزاير و  استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصي، احداث سايت مونتاژ در اين كشور برنامه ريزي شده است. برهمين اساس شركت جوينت ونچري با سرمايه گذاري 80 درصدي طرف الجزايري به نام «آيام كو» ايجاد شده و هم زمان با صادرات بيش از 300 دستگاه دنا، تجهيزات خطوط توليد كه سهم ايران خودرو در اين مشاركت است ارسال شده است. باصادرات نخستين محموله تجهيزات خط توليد ايران خودرو به الجزاير گام اساسي در خصوص احداث كارخانه ايكوالجزاير برداشته شد.

همچنين ايران خودرو موفق شد در آّبان ماه امسال، صادرات سمند و رانا به صورت رسمي به كشور ساحل عاج را آغاز كند. با تحويل تعدادي از محصولات ايران خودرو به شبكه تاكسيراني ساحل عاج، همكاري هاي ايران خودرو با اين كشور در بخش نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي به صورت رسمي آغاز شد.

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

نتايج ارزيابي كيفيت 
طبق نتايج مميزي شركت توف نورد، گواهي نامه ايزو 9001 سيستم مديريت كيفيت ايران خودرو تمديد شد. در سال جاري، ارزش يابي سيستم ها و فرآيندهاي سيستم مديريت كيفيت ايران خودرو بدون ثبت هرگونه «عدم انطباق» و اعلام نقاط قوت متعدد، توسط مميزان شخص ثالث انجام و براساس نتايج آن، گواهي نامه سيستم هاي مديريت كيفيت ايران خودرو تمديد شد.همچنين در آخرين نتايج ارزشيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران بيشتر محصولات ايران خودرو سه ستاره كيفي را كسب كرده اند.

در گزارش ارزشیابی روند افزايش كيفيت محصولات ايران خودر در سال جاري ممتد بوده که این امر را می توان در گزارش های ارزشیابی خودروهای ساخت داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مشاهده کرد.

همچنين در آخرين ارزيابي صورت گرفته از سوي شركت رنو، محصولات رنو توليدي در شركت ايران خودرو (تندر) در مرز طلايي كيفيت شركت رنو قرار گرفته و عنوان كيفيت برتر محصولات تندر درخاورميانه، آفريقا و هند را كسب كردند. توليدكنندگان محصولات رنو در منطقه خاورميانه، هند و آفريقا براساس تقويم اجرايي شركت رنو همواره به صورت تصادفي مورد ارزيابي قرار مي گيرند كه در آديت موسوم به 00611 شاخص هاي كيفيت، گروه صنعتي ايران خودرو براي سومين بار پياپي موفق به كسب عنوان توليدكننده برتر شده است. 

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

پيشرفت ها در حوزه قواي محركه
صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهاي سه سيلندر توروبو شارژ با قدرت بيشتر همزمان با مصرف سوخت و ميزان آلايندگي كمتر حركت كرده است. با اين رویکرد گروه صنعتي ايران خودرو و شركت ماهله آلمان قرارداد طراحي و توليد خانواده اي از موتورهاي سه سيلندر را امضا كردند.براساس اين قرارداد ایران خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحي و توليد مي كنند. موتورهايي كه براساس اين قرارداد 5هزار ميليارد ريالي، طراحي و توليد خواهند شد، 120 تا 160 اسب بخار قدرت و حداکثر 285 نيوتن بر متر گشتاور و از نظر آلايندگي نيز  حداقل استانداردهاي يورو 6 را خواهد داشت. مصرف سوخت کمتر از5 لیتر در یکصد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به 5/4 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

از ديگر اقدامات ايران خودرو در سال جاري در حوزه قواي محركه راه اندازي پيشرفته ترين خط توليد گيربكس در شركت چرخشگر است. "جي.اچ.كيو" نسل جديدي از گيربكس هاي دستي و از نوع ديفرانسيل بسته است كه با سرمايه گذاري سه میلیون یورویی به بهره برداري رسيده، گيربكس پيشرفته جي.اچ.كيو (JHQ) را با ظرفيت سالانه 300 هزار دستگاه توليد خواهد كرد كه امكان صادرات آن نيز وجود دارد. 

اجراي طرح كليد به كليد
گروه صنعتي ايران خودرو هم زمان با هفته دولت طرحي را اجرا كرد كه براساس آن رانندگان تاكسي توانستند در روز اسقاط تاكسي فرسوده خود، ‌تاكسي نو را دريافت كنند. طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی تاکسی های فرسوده آغاز شد تا با اجراي اين طرح ده‌ها هزار تاكسي فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومي خارج و گامي مهم در رفع بحران آلودگي هوا به ويژه در شهر تهران برداشته شود. تا اوایل بهمن ماه بيش از 40 هزار دستگاه تاكسي فرسوده از ناوگان حمل و نقل كشور خارج و با محصولات نو ايران خودرو جايگزين شده است. 

عناوين و جوايز
گروه صنعتي ايران خودرو با ثبت رشد 100درصدي صادرات، علاوه بر اينكه گامي موثر در اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتي برداشت، به عنوان صادركننده نمونه كشور نيز معرفي شد. بر اين اساس،‌ اين شركت با صادرات بيش از ده هزار دستگاه محصول در سال 94 ضمن ثبت رشد 100درصدي در حوزه صادرات، به عنوان صادركننده نمونه كشور در گروه خودرو معرفي شد.

گام های بلند ایران خودرو در سال 95

در پایان گروه صنعتي ایران خودرو با عزمي راسخ براي تحقق اهداف خود، يقين دارد که با بهره‌گیری از دانش، تجربه و تخصص در آمیخته با تلاش و کوشش كاركنان مجموعه مي تواند با برنامه هاي تعيين شده، در مسير سیاست های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت گام بردارد تا از این رهگذر یادگار ارزشمندی را در حفظ و توسعه صنعت پیشرو کشور برای آیندگان بر جای بگذارد.


برچسب ها: سال 95
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان