تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
بلومبرگ گزارش داد

ارزان فروشی نفت ایران به اروپا در رقابت با عربستان

ایران برای پس گرفتن سهم بازار خود پس از لغو تحریم ها قصد دارد تخفیف قابل توجهی بدهد.
رویداد24- ایران برای پس گرفتن سهم بازار خود پس از لغو تحریم ها قصد دارد تخفیف قابل توجهی بدهد.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از بلومبرگ، ایران برای نخستین بار پس از لغو تحریم هایی که علیه اش اعمال شده بود، قیمت فروش نفت خود را به خریداران اروپایی اعلام کرد و این قیمت رقابتی ترین قیمتی است که طی 21 ماه اخیر در برابر نفت عربستان برای بازپس گیری سهم بازار ارائه شده است.

اطلاعیه های شرکت های دولتی نفتی هر دو کشور نشان می دهد، نفت سنگین ایران برای صادرات بشکه ای یک دلار و 25 سنت ارزان تر از قیمت نفت عربستان در ماه مارس خواهد بود.

ایران در طول سال های تحریم به ترکیه نفت عرضه می کرد و در تمام این دوره همچنان به تعیین قیمت برای اروپا ادامه داد اما تخفیف اخیر این کشور به اروپا، بالاترین نرخ در برابر قیمت های عربستان از ژوئن سال 2014 تاکنون است.

ایران در آسیا نیز با ردیابی قیمت های عربستان، دست کم از سال 2006 است که تخفیف های بیشتری را به مشتریان می دهد. پنجمین تولیدکننده در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفته تولیدات و صادرات خود را طی سال جاری روزانه یک میلیون بشکه افزایش می دهد و قصد دارد نفت سنگین نوع جدیدی را نیز ارائه کند.

این کشور که پیش از اعمال تحریم ها در سال 2012 دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود، معتقد است در شرایطی که بازار اشباع شده و قیمت ها رو به کاهش است، دیگران باید امکان بازگشت ایران به بازار جهانی را فراهم کنند.

روبین میلز، مدیر اجرایی شرکت Qamar Energy در اینباره گفت: ایران مجبور است تا زمانیکه بتواند جای خود را بار دیگر در بازار باز کند، قیمت ها را پائین نگه دارد. ایران در تلاش است که طی مدت زمانی کوتاه، حجم زیادی از نفت را به بازار عرضه کند.

حال که تحریم ها برداشته شده و فروش نفت ایران فقط به شش خریدار اصلی آسیایی منتهی نمی شود، فروشندگان در شرکت ملی نفت ایران به تنهایی می توانند روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت در اروپا به فروش برسانند. تحریم ها باعث شده بودند که تنها چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه امکان خرید حجم محدودی از نفت ایران را داشتند.

صادرات نفت ایران که در سال 2011 روزانه دو میلیون و 600 هزار بشکه بود در سال 2014 به یک میلیون و 400 هزار بشکه رسید.

احسان الحق، مشاور ارشد بازار نفت شرکت کی بی سی انرژی اکونومیسکز با بیان اینکه تا زمانیکه قیمت ها معقول باشند، همه خواهان بشکه های نفتی ایران خواهند بود گفت: تخفیف ایران بیش از حدود لازم برای رقابت بود.

وی در ادامه با اشاره به تصمیمات قیمت گذاری اروپا گفت: زمانیکه صادرات به یک منطقه خاص را آغاز می کنی، باید تخفیف مقدماتی مشخصی را تعیین کنید. 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان