تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
کارشناس ارشد بخش ایران موسسه شرق‌شناسی علوم روسیه تشریح کرد

نگاه روسی به کاندیداتوری «رئیسی»

کارشناس ارشد بخش ایران موسسه شرق‌شناسی علوم روسیه به تحلیل شرایط پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته و معتقد است ابراهیم رئیسی در روزهای پایانی رقابت‌ها از انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد.
رویداد۲۴- کارشناس ارشد بخش ایران موسسه شرق‌شناسی علوم روسیه به تحلیل شرایط پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته و معتقد است ابراهیم رئیسی در روزهای پایانی رقابت‌ها از انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از وستنیک کاوکازا، النا دونایوا می گوید: در حال حاضر تمام شخصیت‌های سیاسی تا روز رأی‌گیری مشخص شده‌اند. مهم است که بدانیم دو اردوگاه مشخص شکل گرفته است. اگر محمود احمدی‌نژاد و حامیانش، به‌خصوص معاون و پنج وزیرش امکان حضور در انتخابات را می‌یافتند، یک جناح سوم هم شکل می‌گرفت که این‌طور نشد. بنابراین در حال حاضر نیروهای لیبرال میانه‌رو با نمایندگی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری و نیروهای محافظه‌کار به نمایندگی محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم وارد رقابت‌ها شده‌اند.

نامزدهای اصلی روحانی، قالیباف و رئیسی هستند. هاشمی طبا که نماینده جریان طرفدار اصلاح‌طلبان است، چهره مهمی به شمار نمی‌رود. میرسلیم، یک محافظه‌کار سنتی نیز از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. احتمالاً جهانگیری هم به‌روز آخر نمی‌رسد چراکه وی نامزد پوششی روحانی محسوب می‌شود. این نگرانی وجود داشت که شورای نگهبان بخواهد روحانی را رد صلاحیت کند و از همین رو جهانگیری نامزد شد.

وی گفته که از روحانی حمایت خواهد کرد. طی سه هفته آینده رقابت‌ها ادامه خواهد داشت و در هفته آخر مناظرات تلویزیونی برگزار خواهد شد و پس‌ازآن مردم تصمیم نهایی خود را خواهند گرفت. ازآنجایی‌که نامزدهای بیشتری از جناح مخالف کاندیدا شدند، اردوگاه لیبرال اصلاح‌طلب تصمیم گرفت که نامزدهای بیشتری را معرفی کند تا حمایت مناسب در مقابل مخالفان رئیس‌جمهور فعلی صورت بگیرد. بنابراین جهانگیری پس از پایان مناظرات از رقابت‌ها کناره‌گیری خواهد کرد.

قالیباف و رئیسی رقبای اصلی روحانی محسوب می‌شوند. احتمال اینکه هر دوی آن‌ها به دور نهایی انتخابات برسند اندک است، البته نمی‌توان آن را به‌طور کامل رد کرد چراکه حضور هر دوی آن‌ها شانس کسب آرای بیشتر از روحانی را افزایش می‌دهد. در این صورت احتمالاً انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. با نگاهی به انتخابات سال 92 احتمال این امر بیشتر هم می‌شود. نیروهای محافظه‌کار تندرو از رئیسی حمایت می‌کنند. او هیچ تجربه سیاسی و مدیریتی در حوزه اجرایی دولت ندارد و تنها در قوه قضاییه مشغول بوده است. مردم واقعاً شناختی از او ندارند. بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، تقریباً 60 درصد مردم او را نمی‌شناسند، به‌خصوص قشر جوان‌تر جامعه. 

بااین‌حال رئیسی از حمایت روحانیون برخوردار است. او از طریق کانال‌های مذهبی حمایت می‌شود. مساجد رئیسی را شخصیتی می‌دانند که می‌تواند فشار بر ترامپ را افزایش دهد و ایران در این زمان سخت به او نیاز دارد. آن‌ها می‌گویند پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، رئیس‌جمهور ایران نیز باید تغییر کند. روحانی به‌عنوان شخصیتی میانه‌رو به دنبال یافتن کانال‌هایی برای همکاری با تمام کشورها ازجمله کشورهای غربی است. او تا اندازه‌ای توانسته رسیدن به این هدف را مدیریت کند. اما به گفته آن‌ها او حال مناسب ریاست جمهوری نیست چراکه شرایط سیاسی تغییر کرده است. 

قالیباف نیز نماینده اردوگاه محافظه‌کاران است. او نماینده طیف مدرن‌تری از محافظه‌کاران است که برای مثال روش‌های مدرن مدیریت اقتصاد را پذیرفته‌اند. رئیسی محافظه‌کارتر و تندروتر است و در مرحله نهایی از انتخابات کنار خواهد رفت. شرایط رئیسی پیچیده است زیرا به‌عنوان شخصیتی شناخته شده که می‌تواند سمت‌های بالاتر از رئیس‌جمهوری را کسب کند. 

اگر رئیسی اکثریت مطلق آرا را در انتخابات ریاست جمهوری کسب نکند، این بدان معنا است که نمی‌تواند رهبر ایران باشد. بااین‌حال او اکثریت مطلق را کسب نخواهد کرد مگر اینکه حمایت ویژه‌ای شامل حالش شود. بسیاری از تحلیل گران سیاسی در ایران معتقدند اتفاق عجیبی در حال رخ دادن است: یا نظام می‌خواهد رئیسی رأی نیاورد تا از فهرست جانشینان احتمالی رهبر ایران حذف شود یا می‌خواهد وی با حضور در انتخابات به چهره‌ای شناخته شده در میان مردم تبدیل شود، بنابراین او می‌تواند در روز آخر به مردم بگوید که از قالیباف حمایت کنند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان