تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
گزارش آسوشیتدپرس از حضور روحانی در محل حادثه زمستان یورت؛

اعتراض نادر معدنچیان به یک مقام ارشد منتخب ایرانی

معدنچیان عصبانی خودروی حامل حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که برای بازدید از محل انفجار مرگبار یک معدن به گستان سفر کرده بود را محاصره کرده و در اعتراضاتی نادر یک مقام ارشد منتخب را درحالی‌که برای دور دوم وارد رقابت‌های انتخاباتی شده، هدف قرار دادند.
رویداد۲۴- معدنچیان عصبانی خودروی حامل حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که برای بازدید از محل انفجار مرگبار یک معدن به گستان سفر کرده بود را محاصره کرده و در اعتراضاتی نادر یک مقام ارشد منتخب را درحالی‌که برای دور دوم وارد رقابت‌های انتخاباتی شده، هدف قرار دادند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از آسوشیتدپرس، این معدنچیان که تعدادی از آن‌ها به دلیل جستجو برای همکارانی که زیر آوار فاجعه چهارشنبه در استان گلستان پوشیده از دوده زغال بودند، روی خودروی حامل روحانی مشت می‌زدند. تصاویری که به‌صورت آنلاین توسط خبرگزاری فارس منتشر می‌شد یکی از معدنچیان را روی سقف خودرو نشان می‌داد و دیگری در حال پریدن و مشت زدن به خودرو بود.

در نهایت خودروی حامل روحانی مسیر خود از میان جمعیتی که فریاد می‌زدند را باز کرد. بخش عمده این خودرو هیچ آسیبی ندیده بود. 

روحانی روز گذشته به معدن زمستان یورت رفت و برای معدنچیان و خانواده‌هایشان که در  آن محل جمع شده بودند، سخنرانی کرد. وی گفت که دولت مسئول زندگی و جان آن‌ها است وظیفه خود را انجام می‌دهد.

روحانی گفت: «مطمئن باشید ما این مسئله و خواسته‌های شما را پیگیری می‌کنیم. کسانی که مقصر این حادثه بوده‌اند باید در دادگاه پاسخگو باشند.»

این انفجار روز چهارشنبه پس‌ازآن رخ داد که معدن زغال‌سنگ پر از گاز شده بود. سه خبرگزاری نیمه‌رسمی گفته‌اند که 35 نفر در این حادثه جان باخته‌اند. مقامات ایرانی می‌گویند که تاکنون توانسته‌اند جنازه 22 نفر را بیرون بیاورند و تحقیقات ادامه دارد.

سفر روحانی به محل حادثه دقیقه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت صورت گرفت. روحانی همچنان مانند دیگر روسایی که برای دور دوم پا به عرصه انتخابات گذاشتند، در میان مردم محبوبیت دارد. بااین‌حال بسیاری در ایران به دلیل نارضایتی از شرایط پس از برجام که هنوز به شرایط زندگی‌شان تأثیری نگذاشته، از شرایط موجود ناراضی هستند.

ایران علاوه بر اینکه یک تولیدکننده بزرگ نفتی است، دارای انواع مواد معدنی است. ایران سالانه 2.5 میلیون تن زغال‌سنگ مصرف می‌کند اما حدود یک میلیون تن از معادن خود استخراج می‌کند. باقی این حجم وارد می‌شود و اغلب در کارخانه‌های تولید فولاد مصرف می‌شود.

این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی در صنعت معدن ایران رخ می‌دهد. در سال 2013، 11 کارگر در دو اتفاق معدنی کشته شدند. در سال 2009، 20 کارگر در چندین حادثه جان خود را از دست دادند.

از توافق هسته‌ای 2015 میان ایران و قدرت‌های جهان، این کشور بازسازی برخی معادن زغال‌سنگ خود را آغاز کرده است. هیئت‌هایی به تهران سفر کرده‌اند و در این میان جمهوری چک به بستن قرار داد امید دارد.

نظرات شما
پیشخوان