تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
پورمختار، عضو جبهه مردمی انقلاب در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تک کاندیدایی در «جمنا» مطرح نبود

محمدعلی پور مختار، از اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب تأکید کرد: تک کاندیدایی درجمنا مطرح نبود و بنا براین گذاشته‌شده بود که بر اساس مصلحت و مؤلفه‌های پیش رو این کار صورت گیر دو به‌صورت اقتضایی تصمیم‌گیری انجام شود.
رویداد۲۴محمدعلی پور مختار، از اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب تأکید کرد: تک کاندیدایی درجمنا مطرح نبود و بنا براین گذاشته‌شده بود که بر اساس مصلحت و مؤلفه‌های پیش رو  ائتلاف صورت گیرد و به‌صورت اقتضایی تصمیم‌گیری انجام شود.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب که دردی ماه سال گذشته اعلام موجودیت کرده است از اصولگرایانی تشکیل‌شده که اگر در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور مستقیم نداشتند، اما از هواداران پر و پا قرص او در دولت نهم و دهم به‌حساب می‌آمدند که امروز همگی خود را به‌عنوان منتقد سرسخت او معرفی می‌کنند.

هدف از تشکیل این جبهه کسب مقام دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است برای جبران انتخابات سال 92 (ریاست جمهوری) و سال 94 (انتخابات مجلس شورای اسلامی) بوده است بر همین اساس در پایان اولین گردهمایی جمنا اعلام شد که از میان ۲۱ نفر بارأی مجمع عمومی، ۱۰ نفر انتخاب می‌شود و این ۱۰ نفر در حدفاصل مجمع عمومی اول و دوم جبهه مردمی به شورای مرکزی معرفی و پس از بحث‌ها و اقناع‌سازی‌های درون جبهه‌ای به ۵ و نهایتاً ۱ نفر خواهد رسید که در حقیقت گزینه نهایی جبهه مردمی برای ریاست جمهوری خواهد بود.

در دومین مجمع این جبهه سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح به‌عنوان ۵ کاندیدای نهایی جبهه مردمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شدند که به دلیل کناره‌گیری فتاح، حمیدرضا حاجی بابایی جایگزین او شد. آیت‌الله موحدی کرمانی در همین مجمع بیان کرد که «شما دست‌به‌کاری زدید که خیلی ارزشمند است زیرا این 5 نفر به یک نفر درنهایت می‌رسد. باید دعا کنیم تا خدا به ما توفیق شناخت اصلح و ترغیب مردم به سمت او را دهد.»

البته برنامه‌ریزی‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب مطابق میل آنان پیش نرفت زیرا علیرضا زاکانی و حمیدرضا حاجی بابایی دو کاندیدا جمنا توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدند و مهرداد بذرپاش هم به دلیل عدم حضور به‌موقع در وزارت کشور موفق به ثبت‌نام نشد، بنابراین از بین کاندیداهای اصولگرایان محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند و مصطفی میرسلیم از اعضای حزب موتلفه که مورد استقبال جمنا قرار نگرفته بود نیز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

نکته دیگر این است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب میثاق نامه‌ای تحت عنوان کناره‌گیری نامزدها از ادامه رقابت انتخاباتی در صورت تشخیص جمنا داشت که هیچ از نامزدهای مورداشاره حاضر به امضا آن نشده‌اند و شاید بر همین اساس است که روز گذشته اسدالله بادامچیان از اعضای حزب موتلفه در گفت‌وگویی مطرح کرده «لازم است تا هر سه کاندیدا باهم در انتخابات حاضر شوند.» و ابراهیم رئیسی نیز تأکید داشته که «باوجود حتی یک رأی هم کنار نمی‌کشد.»

محمدعلی پور مختار از اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این رابطه با تک کاندیدایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: تک کاندیدایی درجمنا مطرح نبود و بنا براین گذاشته‌شده بود که بر اساس مصلحت و مؤلفه‌های پیش رو ائتلاف صورت گیرد و به‌صورت اقتضایی تصمیم‌گیری انجام شود.

وی در این خصوص که مصاحبه‌های اعضای جمنا نشان از تأکید بر این مسئله دارد، تصریح کرد: تک کاندیدایی به‌صورت قطعی مطرح نبود، ولی اعتقاد شخصی‌ام براین است درصورتی‌که از بین کاندیداها یک نفر باقی بماند بسیار بهتراست و امکان پیروزی را افزایش می‌دهد ولی تک کاندیدایی نقطه تضمین‌کننده پیروزی نیست.

این عضو جمنا درباره شرایط تک کاندیدایی چنین توضیح داد: باید وضعیت طرف مقابل را سنجید، درصورتی‌که رقیب بیشتر از یک نفر باشد برای ما هم این موضوع بلامانع است و در این شرایط به جذب آرا بیشتر هم کمک می‌کند زیرا هدف اصلی تعداد آرا بیشتر در داخل صندوق‌ها است.

پورمختاردراین خصوص که آیا منظور بادامچیان این بوده که طرفداران نامزدهای اصولگرا آرا خود را به سبد هم‌گروهی خود نخواهند ریخت و به همین دلیل توصیه عدم انصراف داده می‌شود، توضیح داد: این دیدگاه را منطقی نمی‌دانم زیرا اولاً امیدوار هستم آقای میرسلیم به دلیل آرا بسیار پائینی که دارد از ادامه حضور در عرصه انتخابات انصراف دهد و به نفع جریان اصولگرایی کنار رود در ثانی درصورتی‌که آقای جهانگیری انصراف دهد، نباید با دو کاندیدا در میدان بمانیم.

وی در این رابطه که کدام‌یک از کاندیداها به نفع دیگری کنار خواهد رفت، اظهار داشت: هنوز مشخص نیست در این رابطه نظرسنجی‌ها مبنا قرار می‌گیرد و مهم‌ترین مسئله همان نکته‌ای است که در بالا اشاره کردید، باید دید هواداران کدام کاندیدا از این امر استقبال خواهند کرد.

این عضو جبهه مردمی نیروهای مردمی پیش‌بینی خود در خصوص عدم کناره‌گیری کاندیداهای ریاست جمهوری چنین مطرح کرد: انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد و نامزد اصولگرایان در مرحله دوم به پیروزی می‎رسد زیرا روحانی از آرا پایینی برخوردار است و شانسی برای پیروزی در مرحله اول انتخابات ندارد. البته اصل بر این است که در مرحله اول به نتیجه دست‌یابیم ولی باز ارزیابی‌ها باید برمبنا واقعیات باشد درصورتی‌که آقای روحانی در انتخابات تنها بماند به نتیجه دست خواهیم یافت، البته این امر ساده‌ای نیست.
نظرات شما
پیشخوان