تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اصولگرایان منتقد الله‎کرم شدند تا در موضوعات مهم‌تر «آتش به اختیار» عمل کنند

صادق زیباکلام تصریح کرد: زمان اعتراض بخشی از اصولگرایان به رفتار انصار حزب‌الله و شخص آقای الله کرم هنوز فرانرسیده و اظهار نظرات در رابطه با بنر اعتراضی حسین الله کرم در نماز جمعه درباره ورود زنان به ورزشگاه در حقیقت به دلیل پایین آورده شدن منزلت گوش‌به‌فرمان بودن و نگرانی بابت تبدیل شدن به یک موضوع پیش‌پاافتاده است، نگاه آن‌ها به مسئله آتش به‌ اختیار اساسی‌تر وجدی‌تر از این بحث ها است.
رویداد۲۴- صادق زیباکلام تصریح کرد: زمان اعتراض بخشی از اصولگرایان به رفتار انصار حزب‌الله و شخص آقای الله کرم  هنوز فرانرسیده و  اظهار نظرات در  رابطه با بنر اعتراضی الله کرم در نماز جمعه درباره ورود زنان به ورزشگاه در حقیقت به دلیل پایین آورده شدن منزلت گوش‌به‌فرمان بودن و نگرانی بابت تبدیل شدن به یک موضوع پیش‌پاافتاده است، نگاه آن‌ها به مسئله آتش به‌ اختیار اساسی‌تر وجدی‌تر از این بحث ها است.

در حاشیه نماز جمعه هفته گذشته بنری خطاب به قوه قضائیه مورد امضا برخی از نمازگزاران قرار گرفت که بر اساس آن نسبت به ورود بانوان به ورزشگاه تذکر و هشدار داده شد که در صورت تعلل قوه قضائیه در این رابطه مطابق بند میم وصیت‌نامه امام خمینی و فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری امضاکنندگان نسبت به این قضیه ورود خواهند کرد.

ساعتی پس از انتشار این خبر اصولگرایان درصدد برآمدند تا آن را غیرواقعی و ساختگی نشان دهند، اما حضور حسین الله کرم، دبیر انصار حزب‌الله و پای ثابت تهدیدهای خودسرانه در پای بنروهنگام امضای آن نه‌تنها نشان داد که خبر ساختگی نبود بلکه بانی آن‌هم از این طریق معرفی شد.

حسین‌ الله‌کرم معروف‌ترین چهره انصار حزب‌الله به شمار می‌رود که نقش آن در چنین برخوردهایی همواره برجسته بوده است و به‌طورمعمول مورد اعتراض هم طیفی‌ها خود هم قرار نمی‌گرفت، اما با انتشار این خبر برای اولین بار اصولگراها رفتارهایی ازاین‌دست را محکوم کردند. این امر نه‌تنها از سوی چهره‌هایی متعادل‌تر در این جناح سیاسی صورت گرفت بلکه افرادی مانند حمید رسایی و پایگاه خبری رجا نیوز نیز که تندرو محسوب می‌شوند نیز آن را درست ندانستند. سایت الف نزدیک به احمد توکلی ، نماینده سابق مجلس هم دراین‌باره تأکید کرده است که«این قبیل تحرکات ولو با دلسوزی بیشترین ضررش برای گفتمان رهبری است»و کار به‌جایی رسید که حسین الله کرم در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد اعلام کرد« با ورود زنان به ورزشگاه مخالفتی ندارد.»

به نظر می‌رسد که اصولگرایان به این نتیجه رسیده‌اند که زمان استفاده از رفتارهای تند و خودسرانه به پایان رسیده و برای جذب مخاطب و هواداران بیشتر یا حداقل از دست ندادن آن‌هایی که هنوز به اصولگرایان پایبند هستند، باید در شیوه خود تجدیدنظر انجام دهند و فاصله با تندروی‌ها را مشخص سازند.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه آیا اصولگرایان با تبدیل شدن به منتقد روش های تند و خودسرانه دست به تغییر رویه زده‌اند، گفت: احتمال دارد در پی سه انتخابات خرداد 92، اسفند 94 و اردیبهشت 96 و رای سنگین و جدی 24 میلیونی آقای روحانی شاهد پیدایش یک‌روند جدید در طرز فکر و تلقی شماری از اصولگرایان باشیم و همین امر شاید برخی از آنان را وادار به‌گونه‌ای تأمل، تفکر و توجه کرده باشد که به کدام دلیل بخش‌های عمده‌ای از جوانان، تحصیل‌کرده‌ها، فارغ‌التحصیلان دانشگاه، زنان، اقلیت‌های قومی، اقلیت‌های دینی، نویسندگان را ازدست‌داده‌اند و هرقدر هم که جلوتر می‌روند این ریزش پایگاه اجتماعی در میان اقشار و لایه‌های مهم جامعه بیشتر می‌شود.

وی در ادامه ابراز کرد: با توجه به این مسئله شاید به همین دلیل روز شنبه آقای مهندس باهنر تخطئه و حمله به دولت روحانی را ظلم دانست یا در جریان انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه کسانی مانند علی لاریجانی و کاظم جلالی به‌جای حمایت از ابراهیم رئیسی، کاندیدا اصولگرایان سکوت کردند و حاضر نشدند از او اعلام حمایت کنند و فقط شاهد طرفداری جریان تندتر بین اصولگرایان از این کاندیدا ریاست جمهوری بودیم.

این استاد دانشگاه در این رابطه اظهار داشت: احتمال دارد که واقعاً پیام انتخابات به گوش اصولگرایان و رهبری آنان رسیده و این طیف را متوجه آن کرده باشد که دست زدن به اعمال و رفتار تند چه در عرصه سیاست خارجی و چه داخلی با ریزش آرا و کاهش محبوبیت آنان بین مردم همراه می‌شود، بنابراین به این نتیجه رسیده‌اند که زمان آن فرارسیده مقداری از جریانات تندرو فاصله گیرند، البته توضیحات فوق بیشتر بیان آرزوها است، اما می‌تواند چنین باشد.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: درعین‌حال ممکن است که هنوز برای وقوع این اتفاق زود باشد و بخشی از اصولگرایانی که معترض شدند به رفتار انصار حزب‌الله و شخص آقای الله کرم بدین دلیل بوده که تصور می‌کنند این کار در حقیقت منزلت گوش‌به‌فرمان بودن را پایین می‌آورد و آن را به یک موضوع پیش‌پاافتاده تبدیل می‌کند. نگاه آن‌ها به این مسئله آتش به‌ اختیار اساسی‌تر وجدی‌تر است.

وی در ادامه افزود: اصولگرایان به دنبال این هستند که در خصوص موضوعات خیلی مهم‌تر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آتش به اختیار عمل کنند. مسائلی مانند حجاب، نحوه پوشش بانوان یا رفتن و نرفتن به استادیوم در حقیقت قدر و منزلت آن را پائین می‌آورد.  ممکن است در صورت چشم بستن به این روش‎ها یک عده در برابر فیلمی، سالن موسیقی یا سخنرانی قرار گیرند و از آتش به اختیار استفاده کنند و مانع آن شوند. درصورتی‌که چنین شود سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و هرکس می‌تواند بگوید بر اساس تشخیص خود فلان موضوع علیه اسلام، دین و مقدسات است و در برابر آن موضع‌گیری می‌کنم در آن موقع قانون، مصوبات مجلس، آئین‌نامه‌های دولتی و قانون اساسی یک پول سیاه هم ارزش نخواهد داشت زیرا هر کس برحسب آنچه احساس می‌کند تکلیف شرعی است دست به عمل می‌زند.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: بخشی از اصولگرایان چنین می اندیشند در صورتی که مسئله موردبحث تبدیل به یک موضوع بغرنج سیاسی- اجتماعی شود، معلوم خواهد شد که از اساس آتش به اختیار خیلی رهنمود درستی از جانب مقام معظم رهبری نبوده و می‌تواند موجب سوءبرداشت شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با توضیح" آتش به اختیار" در سایت خبری مقام معظم رهبری نیز یادآور شد: در صورت عمل و پیاده شدن قانون، مجریان قانون باید آتش به اختیار باشند نه افرادی دیگری در بیرون از آن، به نظر می‌رسد برخی از اصولگرایان متوجه شدند که زیاد هم آتش به اختیار بودن دستورالعمل درستی نیست و به‌گونه‌ای درصدد محدود سازی  ابعاد آن هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
4
اصولگرایان به الله کرم " نگفتند " که چرا بنر زدید و گفتید خانم ها نباید بیان ورزشگاه بلکه گفتند "چرا برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه اینقدر غیر حرفه ای عمل کردید واصل و فرع رو با هم قاطی کردید و الا نبود حق برای ورود خانم ها به ورزشگاه و همچنین نداشتن حق در بسیاری از زمینه ها برای آنها متل................. از اصول بدیهی اصولگرایان است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
3
البته درست است که در ایران حقوق زنان به این شکل نقض میشود ولی باز هم از عربستان بهتر است
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
1
5
احتمالا از آتش به اختیار برای کارهای ناشیانه بزرگتری استفاده کنند
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
1
6
از این که علنا میگن رای مردم ارزشی نداره دیگه آتش به اختیارتر؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
نگفتن رای مردم ارزش نداره گفتن در تایین حاکم جامعه اسلامی خدا فقط تایین کنندست نه رای مردم ولی نگفتن که چطور خدا این کارو میکنه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
""شورای نگهبان گفت ما در بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری کسی رو رد صلاحیت نکردیم بلکه فقط صلاحیت کسانی رو که صلاحیت داشتند تایید کردیم و بقیه رو اصلا بررسی نکردیم بنابراین هیچ اعتراشی پذیرفته نسیت "" پس آنها رای مردم رو در تایین حاکم بی ارزش نمیدونن بلکه در عین حال که با ارزش میدونن ولی بی ارزش هم میدونن این یعنی خودشون هم نمیدونن چی میگن خدا به دادمون برسه با منطق اینها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
2
این آقایانی که اینقدر حرص ورود زنان به ورزشگاهها رو میخورن بهتره به جای این کار یه فکری برای خودرو سازی نکنن که همه مردم کشورهای دیگر بهترین ماشنی ها رو سوار میشن اونوقت ما محکومیم که سوار آشغال هایی که 20 ساله هیچ پیشرفتی نداشتن بشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
اونوقت کی دم از تولید داخل و چیزهای بی کیفیت خارجی بزنه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
تا زمانی که کالای لوکس نماد مدرنیته باشه مثل ورزشگاه فوتبال مجلل و خودرو لوکس و شهر لوکس و.... اینها به ضرر اسلامه و ممنوعه چون اسلام ساده زیستی و اینجور چیزا رو برا مردم میپسنده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
3
از مزایای آتش به اختیار اینه که همه دیگه برا خودشون مرجع تقلید میشن و دیگه نیازی به مراجع ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
3
عده ای نادان از آتش به اختیار که به معنای جنگ فرهنگی است برای جلوگیری از ورود بانوان ارجمند به ورزشگاه و حمله به دیگران و بی اخلاقی استفاده بد کردن
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
3
آتش به اختیارها در روز جهانی قدس بعد اون بنر توهین آمیز در مورد حق بانوان برای رفتن به ورزشگاه حرکت بدتری کردند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان