تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
رویداد۲۴ بررسی کرد

مصائب فرزندخواندگی در ایران/ دخترانی که می‌روند پسرانی که می‌مانند

در جامعه زنانی هستند که 9 ماه باردار نبوده‌اند و کودکی را هم به دنیا نیاورده‌اند، ولی مادر هستند؛ از کودکی از او نگهداری می‌کنند و نگران آینده فرزند خود هستند، با بیماری او بیمار و با خنده‌هایش لبخند می‌زنند.
رویداد۲۴- مادرانی که کودکانی را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند،  شاید اگر خودشان هم صاحب فرزندی می‌شدند، به همین اندازه برای فرزند خود مادری می‌کردند.

 شرایط گرفتن یک کودک به‌عنوان فرزندخوانده در ایران بسیار دشوار است و خیلی از خانواده‌ها موفق به انجام چنین امری نمی‌شوند و حتی خانواده‌هایی که می‌توانستند پناه و زمینه‌ساز زندگی و آینده یک کودک باشند، قوانین مانع آن‌ها می‌شود. 

در اصلاحیه جدید قانون فرزندخواندگی اما تسهیلاتی در نظر گرفته شده ‌است، بر اساس یکی از اصلاحات صورت گرفته «واگذاری فرزند دختر به دختران مجرد بالای 30 سال و زنان بدون شوهر ممکن شده است. به‌طوری‌که دختران مجرد دارای شرایط و متقاضی فرزند می‌توانند به سازمان بهزیستی مراجعه کنند و پس از طی کردن مراحل مختلف درنهایت کودک دختر به آنان به‌عنوان فرزندخوانده واگذار می‌شود. 

بر اساس قانون دختران مجرد نیز می‌توانند سرپرستی کودکان دختر را به عهده بگیرند، زیرا مسئولان سازمان بهزیستی براین باور هستند که حتی داشتن یک خانواده تک سرپرست بهتر از نگهداری کودکان در مراکز بهزیستی است، اما به این راحتی‌ها هم هر دختر مجردی نمی‌تواند کودکی را به فرزندخواندگی بگیرد، یکی از شرایطی که دختر مجرد می‌تواند سرپرستی کودکی را به عهده بگیرد این است که دست‌کم 30 سال سن داشته باشد و همچنین از موقعیت اجتماعی و فرهنگی مناسبی در جامعه برخوردار باشد.

بر اساس قانون جدید شرایط واگذاری کودک فراهم شده و بچه‌های بیشتری می‌توانند صاحب پدر و مادر شده و پدر و مادرهای زیادی نیز می‌توانند صاحب فرزند شوند.  اکنون دختران مجرد نیز می‌توانند سرپرستی کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست را به عهده بگیرند.

 اصلاً این‌طور نیست که دخترها از بهزیستی بروند و پسرها در بهزیستی بمانند

سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴، در پاسخ به این سؤال که مجوز فرزندخواندگی به زنان مجرد برای واگذاری دختربچه‌ها است، به نظر شما با این کار عملاً پسربچه‌ها در بهزیستی نمی‌مانند، گفت: به همان تناسبی که سرپرستی دختربچه‌ها به زنان مجرد داده می‌شود، به همان تناسب هم سرپرستی پسربچه‌ها به خانواده‌ها واگذار می‌شود و اصلاً این‌طور نیست که همه دخترها از بهزیستی بروند و پسرها در بهزیستی بمانند.

وی ادامه داد: البته باید به این قانون فرصت داده شود و بازخورد این قانون را بعد از مدتی بررسی کنیم و ببینیم که دختربچه‌ها بیشتر به سرپرستی گرفته می‌شوند و یا پسربچه‌ها!

جلودار زاده به شرایط واگذاری کودک به زنان مجرد اشاره‌ای کرد و گفت: بنابر شرایط سنی و دیگر مسائل، باید ازدواج برای دختران غیرممکن باشد تا مجوز فرزندخواندگی به آن‌ها داده شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: زمانی که سرپرستی پسربچه‌ای به زن مجرد و یا حتی خانواده‌ای داده می‌شود، در زمان بلوغ آن پسر به مادرخوانده خود نامحرم می‌شود، البته مادرها در دوران بلوغ پسربچه‌هایشان در تبادل احساسات و نوع پوشش رعایت می‌کنند و ناگفته نماند که در خانواده‌ها پدری هست که این شرایط را تحت کنترل داشته باشد، به همین دلیل فرزند پسر فقط به خانواده‌ها داده می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در اکثر خانواده‌ها پسرها پدرانشان را الگوی خود قرار می‌دهند و در اکثر خانواده‌هایی که پسرها در کنار زنان تربیت می‌شوند در برخورد با مشکلات جامعه  بسیار احساساتی عمل می‌کنند.

سرپرستی کودک به‌صورت موقت به دختران مجرد داده می‌شود و تا شش ماه که واگذاری موقت به پایان برسد و آیین‌نامه‌های مربوط نیز آماده شده و آن موقع می‌توان برای کودک شناسنامه به نام مادرخوانده صادر کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان