تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
غلامرضا ظریفیان، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

اگر کابینه‌ ۲۴ میلیونی نباشد، واکنش اصلاح‌طلبان چه خواهد بود؟

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دراین‌باره که اگر کابینه مورد انتظار تشکیل نشود اصلاح‌طلبان به‌مانند زمان رقابت‌های انتخاباتی همچنان حامی حسن روحانی باقی خواهند ماند، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان به دلایل کارکرد چهار سال گذشته روحانی را کاندیدایی که درواقع نزدیک‌ترین جریان به آنان بود، می‌دانستند ولی با حفظ اصول خود به حمایت از او می‌پردازند و حامی منتقد خواهند بود.
رویداد۲۴یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دراین‌باره که اگر کابینه مورد انتظار تشکیل نشود اصلاح‌طلبان به‌مانند زمان رقابت‌های انتخاباتی همچنان حامی حسن روحانی باقی خواهند ماند، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان به دلایل کارکرد چهار سال گذشته روحانی را کاندیدایی که درواقع نزدیک‌ترین جریان به آنان بود، می‌دانستند ولی با حفظ اصول خود به حمایت از او می‌پردازند و حامی منتقد خواهند بود.

حسن روحانی در دیدار با فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی علاوه بر وعده تغییر 50 درصدی اعضای کابینه از حضور پررنگ زنان در دولت دوازدهم نیز خبر داده بود، اما در ظاهر از کابینه دوازدهم خبرهای امیدوارکننده‌ای به گوش نمی‌رسد.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها نه‌تنها کسانی را که ۲۴ میلیون رأی‌دهنده مایل به جابه‌جایی آن‌ها بودند، تغییری بر حضورشان در کابینه روی نخواهد داد بلکه زنانی که به‌عنوان معاون در دولت یازدهم حضور داشتند در ظاهر دیگر نخواهند بود.

هرچند این خبرها هنوز مورد تائید یا رد قرار نگرفته است، اما درصورتی‌که مسئله مورداشاره محقق شود و معاونان و وزرا شایسته در دولت آتی حضور نداشته باشند و کسانی که عملکرد نگران‌کننده‌ای داشتند بر سرکار باقی بمانند به‌طورقطع مسببات ناامیدی ۲۴ میلیون رأی‌دهنده به حسن روحانی فراهم خواهد شد و رئیس‌جمهور که از روز اول اعلام نتیجه آرا، مشخص شد نیاز به ادامه حمایت از سوی حامیان خود دارد درصورتی‌که خواست ۲۴ میلیون رأی‌دهنده رعایت نشود، نمی‌تواند به این امر امیدوار باشد.

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره تبعات ترکیب ناامیدکننده کابینه گفت: اقبال و توجه مردم از بنیان‌های اساسی نظام مردم‌سالار کشوراست درصورتی‌که این دو را باهم ترکیب نکنیم و به آن بی‌توجه باشیم، طبیعتاً در مسیر حرکت با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی دراین‌باره اضافه کرد: بخشی از این مسئله ساختاری و بخش دیگر به فرایندها مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد در ارتباط با انتخاب مسئولان و مدیران ارشد با یک محدودیت‌هایی از نیروها روبرو هستیم علیرغم اینکه بسیاری از مسئولان امروز جوانان دیروز بودند و در موقعیت‌های مختلف مسئولیت قرار گرفتند ولی امروز نتوانستیم دست به تربیت نیروی انسانی بزنیم و این را به‌گونه‌ای پرورش دهیم که نیروهای کلان با یک بانک اطلاعات وسیع و گسترده‌ای داشته باشیم تا در یک محدوده خاص نخواهیم نیروی خود را انتخاب کنیم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه یادآور شد: شکی در اهمیت تجربه و تخصص وجود ندارد. امروز با یک جامعه 80 میلیونی روبرو هستیم که نیروهای بسیاری را در درون خود جای‌داده و طبیعتاً نباید در یک چرخه محدود به سراغ آن‌ها برویم. به‌طور نمونه لازمه ورود زن‌ها به عرصه‌های مهم این است که در سطوح و مدیریت‌های مختلف قرار گیرند که اگر چنین بود امروز با یک فهرست متنابهی از زنانی روبرو بودیم که مدیرکل بودند و می‌توانند نقشی در سطح وزارت ایفا کنند.

ظریفیان در این رابطه بیان کرد: به لحاظ ساختاری تکیه‌گاه جامعه ایران مردم‌سالاری و روندهای احزاب نبوده و با دولت‌هایی روبرو هستیم که بیشتر باید به سلایق، علائق و واقعیت‌های مختلف توجه کنند. اگر تکیه‌گاه مردم‌سالاری داشتیم به‌تدریج به‌سوی تکیه‌بر احزاب می‌رفتیم و هر حزبی با نگاه سیاسی و اجتماعی خود موفق می‌شد نقش مهمی را در مدیریت کشور ایفا کند، در حال حاضر چنین نیست و بیشتر جناح و طیف‌های مختلف وجود دارد.

وی افزود: دولت آقای روحانی از جریان اعتدالی، اصولگرای معتدل تا اصلاح‌طلب پشتوانه دارد وطبیعتا نمی‌تواند بدون توجه به این طیف‌ها نیروهای خود را انتخاب کند بنابراین ممکن است با هیئت دولتی یکدست روبرو نباشیم برای اینکه به سلایق و علائق حامیان توجه کرده است. از سوی دیگر باوجودآنکه وزرای فرهنگی مانند وزارت علوم، آموزش‌وپرورش و وزارت ارشاد در مورد آن‌ها حساسیت‌های خاصی وجود دارد، طبیعتاً در اینجا دست دولت برای اینکه خود فردی را انتخاب کند بازنیست بنابراین انتخاب رئیس دولت برای کابینه‌ای که متناسب با دیدگاه‌های خود باشد خیلی سخت می‌شود زیرا باید هم به واقعیت‌ها و خواست مردم توجه کند وهم اینکه فرایندهایی که دست او را می‌بندد موردنظر داشته باشد که با این‌ها کابینه‌ای که انتخاب خواهد شد مورد انتظار نخواهد بود. البته برای ارزیابی هنوز زود است و چند روزی باقی‌مانده وواقعا نمی‌دانیم اسامی که در فضای مجازی منتشرشده، نهایی است یا خیر، باید بعد از معرفی به ارزیابی دست‌یابیم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دراین‌باره که اگر کابینه مورد انتظار تشکیل نشود اصلاح‌طلبان به‌مانند زمان رقابت‌های انتخاباتی همچنان حامی حسن روحانی باقی خواهند ماند، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان به دلایل کارکرد چهار سال گذشته روحانی را کاندیدایی که درواقع نزدیک‌ترین جریان به آنان بود، می‌دانستند ولی با حفظ اصول خود به حمایت از او می‌پردازند و حامی منتقد خواهند بود، بدین معنا که نقش انتقادی و اصلاحی خود را از دست نخواهند داد، اما بازهم به عملکرد دولت بستگی دارد و اینکه دولت در سقف یا کف نظرات اصلاح‌طلبان باشد و حتی درجاهایی اگر از این هم عدول می‌شود با توجه به واقعیت‌های موجود اصلاح‌طلبان حمایت خود را نسبت به هیئت دولت خواهند داشت، ولی با توجه به چینش کابینه و عملکرد آن‌ها نقش انتقادی آنان زیاد یا کم خواهد شد.

ظریفیان در این خصوص که از همین روزها مشخص است دولت نیاز به حمایت رأی‌دهندگان دارد و درصورتی‌که کابینه خواست ۲۴ میلیون را رعایت نکند، آیا می‌تواند به محقق شدن وعده‌های آن امید داشت، خاطرنشان کرد: این پارادوکس به‌هرحال وجود دارد. مدیرانی که بر سرکار حاضر می‌شوند باید نسبت به مقبولیت مدیریتی خود و توانایی در انجام مأموریت‌ها اطمینان داشته باشند. اگر دولت نتواند در خصوص مشکلاتی مانند اشتغال، آب، نیازهای جوانان و مسائلی که در نظام بین‌الملل وجود دارد پاسخگو باشد، قطعاً برای 1400 با مشکلات جدی روبرو می‌شود.

وی در این رابطه که این پایگاه اجتماعی حامی او باقی نخواهند ماند، اظهار داشت: طبیعی است که چنین شود، البته جامعه ما هوشمند شده و درک خوبی از پیچیدگی‌ها و سختی‌ها دارد. به‌خوبی متوجه می‌شود که دولت در چه بخش‌هایی نمی‌تواند کاری انجام دهد یا اینکه مایل به انجام آن نیست. جامعه ما در 29 اردیبهشت نشان داد که متوجه بازی‌های می‌شود. حتی مشاهده شد مردم علیرغم وجود شعارهای بسیار جدی، اما به سمت مصلحت عام و خیر عمومی حرکت می‌کنند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان