تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
گزارش اختصاصی رویداد۲۴ از رویارویی نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی

در جلسه بررسی اتهامات علیه «ربیعی» در فراکسیون شفاف‌سازی چه گذشت؟

جلسه مناظره میان علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی ظهر امروز در فراکسیون شفاف‎سازی برگزار شد؛ اما بدون حضور ربیعی. وزیر پیشنهادی که با ابهامات و اتهاماتی نسبت به عملکرد چهارساله‌اش در وزارت کار مواجه است اگرچه برای حضور در این جلسه اعلام آمادگی کرده بود اما با بدقولی از حضور سر باز زد و این جلسه در غیاب او برگزار شد.
رویداد۲۴جلسه مناظره میان علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی ظهر امروز در فراکسیون شفاف‎سازی برگزار شد؛ اما بدون حضور ربیعی. وزیر پیشنهادی که با ابهامات و اتهاماتی نسبت به عملکرد چهارساله‌اش در وزارت کار مواجه است اگرچه برای حضور در این جلسه اعلام آمادگی کرده بود اما با بدقولی از حضور سر باز زد و این جلسه در غیاب او برگزار شد.

این جلسه به ریاست محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی آغاز شد و در این جلسه صرفاً خبرنگار رویداد۲۴ به‌عنوان رسانه‌ای مستقل به همراه خبرنگار خانه ملت به فراکسیون دعوت شدند.

 در ابتدای جلسه نادر قاضی پور نماینده ارومیه در شوخی زننده مخالفین وزیر کار را سرمایه‌دار خواند و تأکید کرد صرفاً موافقین او حامیان کارگران هستند. این شوخی که با واکنش نمایندگان حاضر مواجه شد باعث شد او شوخی بد خود را این‌گونه اصلاح کند که مخالفین ربیعی حامی کارفرمایان و حامیان موافق کارگران هستند.

در ادامه این جلسه محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی به ارایه گزارشی درباره عملکرد علی ربیعی، در چهار سال گذشته در مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت که مجددا با رفتارهای حاشیه‌ای از سمت نادر قاضی پور، از حامیان ربیعی مواجه شد که منجر به تذکر رئیس جلسه شد.

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در روز بررسی صلاحیت ربیعی ادامه  کار او در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را خطرناک دانسته بود، در این جلسه گفت: روز پنج‌شنبه و جمعه دکتر محمود صادقی طی تماسی سؤال پرسید که آیا در خصوص فعالیت‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آماده هستید که برای شفاف سازی در مناظره ای با حضور آقای ربیعی شرکت کنید و شبهات خود در خصوص عملکرد ایشان را مطرح کنید؟ که بنده با توجه به جایگاه ایشان در فراکسیون شفاف‌سازی اعلام آمادگی کردم و دیشب تا ساعت ۲ موضوعات مربوط به این جلسه را آماده و دسته‌بندی کردم.

او با بیان اینکه «بسیار علاقه‌مند بودیم تا وزیر محترم در این جلسه حاضر می‌شد تا مسائلی مطرحه شامل شبهامات و ابهامات را به طور شفاف پاسخ می داد» گفت: قصد طرح چنین مسائلی صرفاً بررسی کارشناسانه تخلفات و ابهامات است و ورود به شایعات مربوط در خصوص خانواده ایشان واقعیت ندارد زیرا بنده آن را اخلاقی نمی‌دانم.

محمود صادقی نیز در این نشست پس از بیان این سخنان، گفت: در این جلسه بحث عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح است تا به شبهات و ابهامات پاسخ داده شود، زیرا هنوز بسیار از نمایندگان محترم دراین‌باره موفق به حصول یک ارزیابی و جمع‌بندی جامع نشده اند.

او افزود: خود بنده در جلسه با وزیر محترم نتوانستم قانع شوم تا این‌که متوجه یک کار علمی و فنی توسط آقای پورابراهیمی ‌شدم و از ایشان درخواست کردم طی جلسه‌ای این موضوعات را مطرح کنند تا نظرات دو طرف شنیده و درباره آن بحث شود. البته بسیار به دنبال حضور آقای ربیعی در این جلسه بودیم که برخلاف قول قبلی ایشان از پذیریش این دعوت سر باز زدند.

صادقی در ادامه گفت: دو طرف باید باهم مباحثه داشته باشند و بقیه هم بدون هرگونه قضاوتی شنونده باشند تا بتوانند دست به قضاوت بزنند؛ بنابراین طی تماسی که با وزیر داشتم، ایشان ابتدا درخواست کرد این جلسه در فراکسیون امید باشد که بنده به ایشان گفتم فراکسیون امید یک فراکسیون سیاسی است درصورتی‌که فراکسیون شفاف‌سازی غیرسیاسی محسوب می‌شود و بایست این موضوع در همین فراکسیون بررسی شود.

پس‌ازاین سخنان نادر قاضی پور که از حاضران در جلسه بود، بدون گرفتن وقت گفت: از تشکیل فراکسیون شفاف‌سازی تشکر می‌کنم ولی از آقای پور ابراهیمی تقاضا دارم در خصوص مسائل کارگری نظر ندهند و الا ما تا آخر با شفاف‌سازی موافق هستیم.
 
قاضی پور در حالی مشغول صحبت بدون گرفتن وقت قبلی بود که از سوی رئیس جلسه تذکر گرفت اما قاضی پور بدون توجه به تذکرات مشغول ادامه صحبت های خود بود که نهایت رئیس جلسه به دلیل عدم تمکین وی نسبت به حفظ نظم و گرفتن وقت برای صحبت مجبور به قطع میکروفن او شد. در ادامه قطع میکروفن قاضی پور باعث عصبانیت شدید او شد به‌نحوی‌که محمود صادقی را دیکتاتور و مستبد خواند و درنهایت به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد.

در ادامه پور ابراهیمی در تشریح گزارش خود در خصوص عملکرد ربیعی در چهار سال گذشته گفت: تمام اسناد و مدارک حاوی اطلاعات مستند است. وزارت رفاه پیش از آنکه وزارت رفاهی باشد یک مجموعه اقتصادی به‌حساب می‌آید. این سازمان ۹ هلدینگ اصلی دارد که صرفاً دو هلدینگ آن در بورس فعالیت می‌کند و ارزش سرمایه‌گذاری آن حدود 4 هزار میلیارد تومان محسوب می‌شود ولی ارزش رسمی آن بیش از چهل هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه اضافه کرد: شستا دارای ۳۲۷ شرکت اقتصادی است که از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است و بیشترین و بزرگ‌ترین گردش مالی را دارند. صندوق بازنشستگی کشور شامل تعداد ۱۰ هلدینگ است که زیرمجموعه آن‌ها صدها شرکت دیگر است. فقط صندوق توسعه روستایی دارای 5 هزار میلیارد تومان ارزش اسمی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: فقط ۴۰۰ عضو هیئت‌مدیره در لایه اول منصوب می شوند که حدود 2 هزار عضو هیئت‌مدیره در لایه دوم قرار می گیرد (هر شرکت ۵ نفر) و با توجه به حجم، گستردگی و فعالیت این شرکتها تقریباً نظارت بر آن‌ها غیرممکن است. البته تخلفات شرکت‌های وزارت کار بر عدم افشای اطلاعات نیز طی نامه‌ای به وزیر محترم تذکر داده‌شده است.

پور ابراهیمی تصریح کرد: به‌طور نمونه حضور یک سرباز امریه به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل با حقوق 15 میلیون تومانی در شرکت "..." است، یا حضور برخی از نزدیکان وزیر محترم شامل آقایان "..." در معاملات اقتصادی وزارت از دیگر موضوعات است. ازتخلفات دیگر شرکتی معروف به آ.ص است که عزل ونصب‎های بی‎ضابطه‎ای در آن وجود دارد و این شرکت از جمله شرکت‎های پر تخلف است.

پور ابراهیمی در حالی در حال توضیح تخلفات شرکت پتروشیمی «م.س» بود که صحبت‌های او با مداخله مقصودی نماینده حامی وزیر ناتمام ماند.

در ادامه علیرضا محجوب نماینده مدافع علی ربیعی برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که در جلسه حضور داشت پس‌از سخنان پور ابراهیمی، گفت: مطالب آقای پور ابراهیمی به کمیسیون تخصصی اجتماعی مربوط می‌شود و ای‌کاش ایشان این گزارشات را قبلاً در این کمیسیون مطرح می‌کرد تا صحت‌وسقم آن دقیقتر بررسی می شد. بهتر است آقای پورابراهیمی توضیح دهد آیا از نظر ایشان گردش مالی وزارت بهداشت که بیش از هزار میلیارد تومان است آیا وی این وزارتخانه را نیز اقتصادی می‌داند؟ نباید رفتار نمایندگان با جنگ روانی همراه باشد و باعث وهن مجلس شود. بنده معتقدم این سخنان پرحاشیه به نفع مردم و مجلس نیست.

حسین مقصودی، یکی دیگر از نمایندگان حامی ربیعی در ادامه گفت: بنده گزارش آقای پورابراهیمی را از وزارت اطلاعات به‌عنوان یک مرجع اصلی استعلام کردم که این وزارتخانه گزارش ایشان را تکذیب کرد. این درست نیست که ما همه‌چیز را تخطئه کنیم. چرا باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوید؟

‌محسن کوه‌کن نماینده زرین‌شهر تأکید کرد: ای‌کاش آقای ربیعی خلف وعده نمی‌کرد و در جلسه حاضر می‌شد تا خود پاسخگوی ابهامات باشد زیرا مسائل و موضوعات آقای پورابراهیمی بسیار گسترده است. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنم آقای پورابراهیمی شبهات بیان‌شده را طی نامه‌ای از طریق رئیس مجلس به وزیر مربوطه ارجاع کند تا قبل از رأی‌گیری ایشان به‌صورت مکتوب به تک‌تک موضوعات پاسخ دهد.

در پایان محمود صادقی رئیس فراکسیون شفافیت مجدداً تأکید کرد: ما چندین بار از وزیر محترم درخواست کردیم تا در جلسه شرکت کنند ولی ایشان نیامدند پس مباحث مطرح‌شده تشویش اذهان نیست و شفاف‌سازی شبهات نه‌تنها وهن مجلس نیست بلکه باعث اعتماد افکار عمومی می‌شود به مجلس و دولت می‌شود.

لازم به توضیح است در جلسه فراکسیون شفاف‎سازی آقای پورابراهیمی پرونده‎های متعددی از تخلفات و ابهامات را مطرح کردند و هدف از عدم بیان شفاف آنها در این گزارش و یا استفاده از اسامی مخفف باهدف وارد نشدن اتهامات اثبات نشده به افراد و شرکت‎ها است. پایگاه خبری رویداد۲۴ آمادگی دارد تا در فضای آرام و تخصصی تمام اتهامات و توضیحات طرفین را منتشر کند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان