تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

الی‌ماشاالله واگذاری‎های غیرقانونی در شهرداری تهران انجام شده است/ شورای پنجم رسیدگی کند

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با انتقاد از محدودیت شورا برای دسترسی به اطلاعات گفت: شورای پنجم باید با استفاده از اطلاعات اقدامات صورت گرفته را پیگیری کند.
رویداد۲۴-رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با انتقاد از محدودیت شورا برای دسترسی به اطلاعات گفت: شورای پنجم باید با استفاده از اطلاعات اقدامات صورت گرفته را پیگیری کند.

آخرین جلسه شورای چهارم شهر تهران، دیروز در حالی برگزار شد که رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران و محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از تخلفات تازه‎ای در شهرداری تحت مدیریت محمدباقر قالیباف پرده برداشتند.

علی‌رغم پایان یافتن دوره 12 ساله شهرداری تهران، همچنان ابعاد جدیدی از تخلفات شهرداری پرده‌برداری می‌شود، درصورتی‌که همچنان شفافیتی درباره اقدامات پیشین شهرداری صورت نگرفته است. ماجرا ازاین‌قرار است که زمینی به متراژ 5535 متر در محدوده شیان وجود دارد که شهرداری مجوز ساخت هتلی را به بخش خصوصی داده‍‌است.

حافظی در اظهاراتش، در آخرین جلسه شورای چهارم، درباره این ملک گفت: « این ملک دارای ابهاماتی است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که 42 میلیارد تومان بیش‌تر از ارزش واقعی آن قیمت‌گذاری ‌شده. از سوی دیگر هزینه صدور پروانه ساخت 39 میلیارد تومان برآورد شده بود که شهرداری در اقدامی عجیب 29 میلیارد تومان تخفیف به مالک داده است.»

از طرفی این ملک در منطقه جی قرار دارد و بر اساس تبصره یک ماده ۲۱ برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری ارائه هرگونه طرح در پهنه فضای سبز که موجب آسیب و کاهش آن شود ممنوع است. درنتیجه شهردار مجاز نبوده است پرونده این ملک را به کمیسیون ماده پنج بفرستد.

از طرف دیگر، محمد حقانی از قراردادهای دقیقه نودی شهرداری تهران انتقاد کرد و اعلام داشت: بابیان اینکه تنها چند روز دیگر به پایان مدیریت فعلی شهر باقی‌مانده و بارها خواهش کردیم که در واپسین لحظات مدیریت شهری قراردادی امضا نشود، باخبر شدیم که بدون اطلاع مدیرعامل برج میلاد، مدیریت طبقه «منفی یک» برج به یک شخص واگذارشده است. او همچنین از واگذاری دیگری درباره اردوگاه شهید میرحسینی به متراژ 48 هکتار به شخص دیگر خرداد.

همچنان با انتخاب شهردار جدید و پایان دوره ریاست محمدباقر قالیباف، تخلفات شهرداری و ابعاد پنهان اقدامات آن‌ها شفاف‌سازی نشده است و مشخص نیست که چندین اقدام مبهم و منتشرنشده دیگر وجود دارد و مرجعی نیز برای جمع‌بندی و رسیدگی به این اقدامات وجود ندارد و تاخت‌و‌تاز شهرداری تهران، هنوز پابرجاست.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره جزییات این تخفیف از سوی شهرداری به بخش خصوصی گفت: دراین‌باره گویا در قیمت‌گذاری‌ها، عدد را کم‌تر حساب کرده‌اند. این را آقای حافظی مطرح کردند که باید جزییات و کم و کیف آن را از ایشان جویا شوید.

حقانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به پایان کار شورای چهارم، فکر می‌کنید چند پروژه یا تخلف دیگر باقی‌مانده است که همچنان آشکارنشده، گفت: دسترسی به اطلاعات ما، در شورا بسیار کم است؛ یعنی اطلاعات چندانی به ما نمی‌رسد. من الآن نمی‌توانم چیزی را به‌طور دقیق رد یا تائید کنم، اما الی ماشاالله ازاین‌دست تخلفات و واگذاری‎های غیر قانونی انجام داده‎اند.

او ادامه داد: شورای پنجم باید مستقر شود، شهردار نیز از خود شورا است و با کسب اطلاعات رسیدگی کنند.

رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران درباره موانع دسترسی به اطلاعات اظهار کرد: ما سازمانی به نام سازمان اطلاعات و فناوری داریم. دسترسی ما را به اطلاعات بسیار محدود کرده‌اند و ما اطلاعات ناچیزی داریم درباره اقدامات صورت گرفته. اینکه چه مقدار تراکم فروخته‌شده و چه مقدار دست افراد حقیقی و حقوقی است و یا طلب بانک‌ها به چه صورتی است و تعداد پرسنل شهرداری چه اندازه است و بسیاری از مسائل دیگر که شورای پنجم می‌تواند با دسترسی به اطلاعات درست به آن‌ها رسیدگی کند.

حقانی در خصوص اینکه کار شورای چهارم به پایان رسیده و جمع‌بندی منسجمی از اقدامات شهرداری ارائه نشده است، گفت: این وظیفه شورای پنجم است که شورای چهارم را تحویل بگیرد و زمانی که مستقر شد، شهرداری را نیز از شهردار قبل تحویل بگیرد.

او اضافه کرد: در طی 4 سال نمی‌توان معجزه کرد. شهردار آینده باید پیگیر موضوع باشد. بسیاری پروژه‌ها نیمه‌کاره هستند و یا معوق‌اند و شورای پنجم و شهرداری باید در جهت پیگیری و شفاف‌سازی آن‌ها اقدام کنند.

حقانی همچنین، درباره اظهاراتش مبنی بر واگذاری طبقه منفی یک برج میلاد تهران، گفت: حتی مدیرعامل برج میلاد هم از این واگذاری باخبر نبود. اطلاعات من هم دراین‌باره موثق است اگرنه این صحبت‌ها را اصلاً در جلسه علنی مطرح نمی‌کردم.

او ادامه داد: درباره اردوگاه شهید میرحسینی و حتی زمینی که در منطقه 4 بود، تذکر دادم. حق نداشتند واگذار کنند. یک سری اقداماتی این‌چنین صورت گرفته که باید به آن‌ها رسیدگی شود. ما دو هفته گذشته، یک طرح دوفوریتی تصویب کردیم که هزینه‌ بلیت‌های حمل‌ونقلی مترو، در بانک شهر انجام بگیرد که از خود شهرداری است؛ اما متأسفانه داشتند آن را به مناقصه می‌گذاشتند و یک سری افراد در آن وارد می‌شدند. شورای پنجم باید به این وضعیت رسیدگی کند.

حقانی در پایان درباره محوریت جلسه سه‌شنبه با محمدباقر قالیباف و اینکه آیا در خصوص این اقدامات و تخلفات، با شهردار صحبتی صورت خواهد گرفت یا خیر، گفت: من شخصاً دراین‌باره سؤالی نمی‌پرسم و امیدوارم که ایشان هم نخواهند مطرح کنند. ما در این مدت زحمات ایشان را دیده‌ایم، انتقادات و نقدها را هم وارد کرده‌ایم. در جلسه سه‌شنبه، حداقل، شخص من جز خداحافظی و تشکر چیز دیگری نخواهم ‌گفت.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان