تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
بلومبرگ:

ایران با دلارهای تجاری خود مقابل ترامپ می‌ایستد

این مبالغ هنگفت سرمایه‌گذاری نیست که ایران را امیدوار کرده بلکه میلیاردها دلار آزاد شده به‌واسطه توافق هسته‌ای 2015 با قدرت‌های جهان است که به این کشور کمک می‌کند با تأثیرات هرگونه حمله آتی آمریکا به برجام مقابله کند.
رویداد۲۴- این مبالغ هنگفت سرمایه‌گذاری نیست که ایران را امیدوار کرده بلکه میلیاردها دلار آزاد شده به‌واسطه توافق هسته‌ای 2015 با قدرت‌های جهان است که به این کشور کمک می‌کند با تأثیرات هرگونه حمله آتی آمریکا به برجام مقابله کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از بلومبرگ، از سال گذشته در همین روزها که در پی لغو تحریم‌ها در ژانویه 2016 هیئت‌های تجاری در هتل‌های ایران پر شده بودند، شرایط تغییر کرده است. حال، با توجه به اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال افزایش تحریم‌های جدید و نارضایتی از اینکه دولتش همچنان ایران را پایبند به توافق هسته‌ای اعلام کند، این مسئله ایجاد شده که آیا برجام تداوم خواهد داشت یا خیر. 

مسئله مهم حمایت دیگر طرف‌های این توافق –چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس- خواهد بود که شرکت‌هایشان تاکنون بخش عمده پول سرمایه‌گذاری شده در ایران را وارد این کشور کرده‌اند.

صنم وکیلی، از همکاران برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای چتم هاوس در لندن گفت: نهادهای تجاری در این کشورها به دولت فشار می‌آورند که دسترسی‌شان به بازار ایران را حفظ کند. درعین‌حال، اکثر این دولت‌ها دریافته‌اند که به حاشیه راندن و منزوی کردن ایران به نفعشان نیست.

در ادامه برخی از توافق‌های –نهایی یا مقدماتی- که ظرف 18 ماه گذشته به دست آمده مرور می‌شود:

انرژی و برق:
- شرکت توتال به همراه شرکت ملی نفت چین قرارداد 20 ساله‌ای را به ارزش پنج میلیارد دلار برای توسعه فاز یازده میدان گازی پارس جنوبی به امضا رسانده‌اند.

- کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مهندسی و ساخت اسکی (skec)  از کره جنوبی قرارداد مقدماتی به ارزش 1.6 میلیارد یورو (1.8 میلیارد دلار) برای تأمین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای تکنولوژی و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تبریز به امضا رسانده است.


- شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه قرارداد 4.2 میلیارد دلاری با وزارت انرژی ایران برای احداث هفت نیروگاه گازی در نقاط مختلف ایران به امضا رسانده است.

- شرکت سینوپک چین برای توسعه فاز یک پالایشگاه آبادان در خوزستان، قرارداد 1.2 میلیارد دلاری را با شرکت ملی پالایش و توزیع نفت ایران امضا کرده است.


- شرکت رویال داچ شل قراردادی را برای ارزیابی سه میدان نفتی و گازی بزرگ ایران ازجمله میادین نفتی آزادگان و یادآوران در نزدیکی مرز عراق به امضا رسانده است.

- گروه شرکت‌های MECI سوئیس قراردادی به ارزش 750 میلیون یورو با دولت ایران برای ساخت نیروگاه بادی در شمال کشور امضا کرد.


حمل‌ونقل
- شرکت رنو قرارداد 600 میلیون یورویی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت پرتو نگین ناصح جهت سرمایه‌گذاری مشترک و افزایش تولید خودرو در ایران امضا کردند.

- شرکت فولکس‌واگن در مورد فروش دو مدل خودرو با شرکت ایران‌خودرو به توافق رسیده تا پس از نزدیک به یک دهه به بازار خودروی ایران بازگردد.

- شرکت پژو سیتروئن و شریک قدیمی‌اش ایران‌خودرو یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک برای سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورویی به‌منظور به روز رسانی شرکت‌های خودروسازی ایران به امضا رساندند. این شرکت فرانسوی همچنین قراردادی را با شرکت سایپا به امضا رساند تا طی پنج سال سرمایه‌گذاری 300 میلیون یورویی در تولید و بخش تحقیق و توسعه آن داشته باشد.

- شرکت بوئینگ و هواپیمایی آسمان ایران قرارداد سه میلیارد دلاری را برای خرید 30 فروند هواپیمای 737 مکس به امضا رساندند؛ این شرکت آمریکایی همچنین قرارداد 16.6 میلیارد دلاری را با شرکت ایران ایر برای فروش 80 فروند هواپیما امضا کرده است.


- شرکت ای تی آر قراردادی به ارزش 536 میلیون دلار با ایران ایر به امضا رسانده است.

- شرکت ایرباس قراردادی با ایران به امضا رسانده تا 100 فروند هواپیما به ارزش 19 میلیارد دلار با این کشور معامله کند.


- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، آلستوم فرانسه و شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) در مورد انجام پروژه‌های ریلی با هم توافق کرده‌اند.

- شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه برای تولید مشترک واگن، قرارداد سه میلیارد دلاری را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به امضا رسانده است.

- شرکت زیمنس قراردادی به ارزش حداقل 1.5 میلیارد یورو برای کار در پروژه‌های زیرساخت‌های ریلی ایران به امضا رسانده است.


صنایع
- شرکت CREC چین با شرکت آلومینیوم ایران قراردادی به ارزش دو میلیارد دلار به امضا رسانده تا تولیدات در یک واحد در استان مرکزی آغاز شود.

مخابرات
- شرکت ام تی ان برای حضور در اجرای پروژه فیبر نوری در هشت کلان‌شهر ایران 750  میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده که نزدیک به 300 میلیون دلار آن به‌صورت مستقیم و 450 میلیون دلار آن به‌صورت غیرمستقیم خواهد بود. ام تی ان همچنین قصد دارد 40 میلیون دلار برای خرید 49 درصد از سهام شبکه نت پرداخت کند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان