تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

قانون نانوشته‌ ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه باید برداشته شود

عضو فراکسیون زنان مجلس و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، که دیروز از نزدیک مسابقه ایران و سوریه را تماشا کرد با تاکید بر اینکه با حضور در ورزشگاه یک قدم مطمئن به جلو برداشتیم گفت: هیچ قانونی وجود ندارد که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع کند. این قانون نانوشته‌ای است که باید برداشته شود.
رویداد۲۴عضو فراکسیون زنان مجلس و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، که دیروز از نزدیک مسابقه ایران و سوریه را تماشا کرد با تاکید بر اینکه با حضور در ورزشگاه یک قدم مطمئن به جلو برداشتیم گفت: هیچ قانونی وجود ندارد که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع کند. این قانون نانوشته‌ای است که باید برداشته شود.

آخرین دیدار مقدماتی جام‌جهانی ایران، شب گذشته در مقابل سوریه صورت گرفت. دیداری که در آن زنان ایرانی، ملی‌پوشان را پشت درهای ورزشگاه تشویق کردند و زنان سوری ملی‌پوشانشان را در ایران و در داخل ورزشگاه 100 هزارنفری آزادی.

خریدوفروش بلیت‌های این بازی، با باز شدن گزینه خرید بلیط برای زنان، با استقبال و خوشحالی بانوان مواجه شد و عده‌ای با سرعت و ترس از تمام شدن بلیت‌ها، بلیتشان را رزرو کردند؛ اما این خوشحالی دوامی نداشت و اندکی بعد، اعلام شد گزینه خرید بلیت برای زنان به‌اشتباه فعال‌شده و مبالغی که پرداخت کرده‌اند، بازخواهد گشت. رفتاری که نه‌تنها ناراحت‌کننده بود، بلکه توهینی بزرگ برای بانوان کشور نیز به‌حساب آمد و تکرار جمله «به‌اشتباه فعال شدن گزینه زنان» این نکته را در ذهن‌ها تداعی کرد کوچک‌ترین ارزش و احترامی برای زنان در نظر گرفته نشده است.

با شروع بازی ایران و سوریه، برخلاف منع از ورود به ورزشگاه، عده زیادی از زنان و دختران ایرانی کمر همت را بستند به ورزشگاه 100 هزارنفری آزادی رفتند و بازی را در پشت حصارهای ورزشگاه دنبال کردند.

افرادی که از ما بهتران‌اند!

شاید غم‌انگیزترین و تأسف‌آورترین تصویر روز گذشته در بازی ایران و سوریه، داخل شدن زنان و دختران سوری به زمین‌بازی و بیرون ماندن دختران ایرانی بود. رفتاری که تداعی‌گر واژه «از ما بهتران» است. اینکه قدر و منزلت دختران سرزمین خود را با گزینه کنسل در خرید بلیط زیر سؤال ببریم و دخترانی از سرزمین دیگر، به‌راحتی حضور پیدا کنند.

موضوع ملیت است نه جنسیت

به نظر می‌رسد باوجود اتفاق شب گذشته درباره شرکت زنان در ورزشگاه، موضوع مورد مناقشه، بیشتر مسئله ملیت بود تا جنسیت! حضور زنان سوری، در ورزشگاه و بازماندن دختران ایرانی از بازی ایران سوریه این گمان را به وجود می‌آورد. از طرفی، دختران ایرانی حاضر در استادیوم آزادی گفته‌اند، برخی دختران ایرانی توانستند با پرچم سوریه در دست از گیت‌ها عبور کنند و به زمین‌بازی داخل شوند. شاید بتوان این مسئله را ننگی برای مسئولان دانست.

یک نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، از بانوانی بود که شب گذشته در ورزشگاه حضور داشت و بازی ایران و سوریه را در ورزشگاه 100 هزارنفری آزادی دید. حضوری که البته با اعتراض عده‌ای و هجمه بر روی این نماینده مجلس نیز رو‌به‌رو شد که آیا بهتر نبود به نشانه اعتراض در این بازی حضور پیدا نمی‌کردید؟

طیبه سیاوشی، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ از دلایل رفتن به ورزشگاه و حضور در این بازی گفت: من فکر می‌کنم تا شب گذشته که این بازی برگزار شد تا این حد رسانه‌ای نشده بود. علی‌رغم تمام انتقادها و هجمه‌هایی که از شب گذشته بر من وارد شد، فکر می‌کنم اتفاق خوبی بود. ما باید این مسئله را حل کنیم و قدم‌به‌قدم با وزارت ورزش براى حل اين مشكل پیش برويم.

او ادامه داد: زنان و دختران ما، همیشه مطالبه حضور در ورزشگاه را داشته‌اند، اما این مطالبه از پایین درخواست شده و عدم همراهی از بالا و یا مقام مسئول وجود داشته است. من از لحظه ورودم به ورزشگاه، برایم سخت بود و سخت گذشت. درگذشته، در کشورهای دیگر، من زیاد به ورزشگاه‌ها رفتم و این رفتن‌ها هم شخصی بوده است؛ یعنی در پست و منصبی هم نبودم همیشه این مسئله که چرا زنان ایرانی نمی‌توانند در ورزشگاه حضورداشته باشد، برای من دردناک بوده و هست.

او افزود: اگر در ورزشگاه حاضر شدم و این بازی را دیدم، نه ازاین‌جهت که من شیفته فوتبال هستم یا دغدغه من فوتبال است. دلیل حضور من در آنجا، فقط روشن كردن اين مسئله بود كه عدم حضور خانم‌ها قانونى نيست. بسیاری از خانم‌ها گفتند ما در این بازی حضور پیدا نمی‌کنیم تا اعتراض کنیم. بله این کار را هم می‌توان کرد ولی این راحت‌ترین کاری است که می‌شود انجام داد. من ترجیح دادم هجمه‌ها را تحمل کنم و فکر می‌کنم یک‌قدم به جلو برداشتیم. درحالی‌که هیچ‌وقت معتقد نیستم که تاكنون یک‌قدم به جلو برداشته‌ام اما در مورد اين مسئله قدم مطمئنى برداشتم.

سیاوشی در رابطه با استقبال از او در وزرشگاه گفت: وقتی من در جایگاه حضور پیدا کردم، با استقبال مثبت بسیاری از آقایان مواجه شدم و دائم به من می‌گفتند چرا بقیه خانم‌ها اجازه حضور ندارند.

او در پاسخ به این سؤال که ‌آیا قانونی درباره منع حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: هیچ قانونی دراین‌باره وجود ندارد که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع کند. این قانون نانوشته‌ای است که باید برداشته شود. اینکه زنان سوری می‌توانند حضورداشته، پس نمی‌توانیم بگوییم که زنان ما نمی‌توانند. فضای حضور زنان در ورزشگاه‌ها دائماً با توجیه و بهانه‌های عدم وجود فضای فرهنگی، محدود شده و درهای ورزشگاه را به روی ما بستند و دقیقاً این فضای نامطلوب فرهنگی در ورزشگاه‌ها، از زمانی دچار مشکل شد که اجازه حضور زنان در ورزشگاه، از آن‌ها گرفته شد.

او ادامه داد: این حضور، حتی اگر به‌شرط تفکیک جایگاه زنان که الآن مطرح می‌کنند، میسر شود، خوب است. البته این را هم بگویم که این تفکیک تنها در مراحل اولیه تا این مسئله جلوتر برود.

طیبه سیاوشی در ادامه اضافه کرد: ما که مسئولیتی داریم و تا حدودی می‌توانیم کاری کنیم، همیشه در گوشه‌ای معترضانه نشستیم؛ اما این بار این مسئله را از زاويه حضور هم تجربه کنیم. این کار را یک اقدام جدی می‌دانم حتی اگر در پایان نتیجه چشمگیری هم نداشته باشد.

عضو فراکسیون زنان مجلس در تشریح فضای موجود در ورزشگاه آزادی گفت: فضا اصلاً بد و مسموم نبود. حتی من دقایقی را هم جلوتر ایستادم و چیزی نشنیدم. حتی یکی از آقایانی که آنجا بود به من گفت شما نشنیدین. اما باید این را بگویم که این ضعف رفتارى تماشاگران بايد از طرف مسئولین كنترل شود. در آیین‌نامه‌ ورزشگاه بحث جریمه نقدی یا محرومیت از ورود به جایگاه را برای کسانی که هتك حرمت می‌کنند و یا هر رفتار نامتعارف دیگری دارند، ذکر کنیم؛ مانند انگلیس، دوربین‌هایی نصب کنیم تا افراد خاطی را شناسایی کنیم و کمک کنیم تا این فضای فرهنگی مناسب شکل گیرد و ایجاد شود.

او درباره فضای خانوادگی در جایگاه‌ تماشاچیان و امکان حضور خانوادگی در ورزشگاه‌ها گفت: مسئله این است که جایی مانند سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و... خانواده‌ها در کنار هم حضور دارند و هیچ اتفاق ناگوار و ناخوشایندی هم نمی‌افتد، به این دلیل که همه سعی دارند لحظات خوب و لذت‌بخشی را تجربه کنند. همه این مکان‌ها، عمومی است. در رابطه با ورزشگاه بحثی را مطرح می‌کنند و می‌گویند هنگام خروج مشکلاتی به وجود می‌آید. اگر این‌گونه است، حداقل در ابتدای امر، تفکیک کنید تا فضای درست ایجاد شود.

سیاوشی هم‌چنین درباره ارگان‌هایی که در این رابطه با آن‌ها رایزنی می‌شود گفت: ما فقط و فقط با وزارت ورزش رو‌به‌رو هستیم و این مشکل را با این وزارت حل می‌کنیم.

این نماینده مجلس درباره دیدار خود با زنان ایرانی حاضر در ورزشگاه گفت: متأسفانه نتوانستم با خانم‌های ایرانی که در آنجا حضور داشتند دیدار کنم و گفت‌و‌گویی داشته باشم. ساعتی که از ورزشگاه خارج شدم، خانمی در آنجا نبود.

او در پایان درباره اینکه آیا امیدی به حضور زنان در ورزشگاه‌ هست یا خیر، گفت: ما با آقای سلطانی‌فر صحبت کردیم، ایشان بارها قول دادند که این مسئله را تسهیل سازی کنند و ما هم تلاشمان را دراین‌باره خواهیم کرد.

داستان یک روایت

یکی از دخترانی که شب گذشته پشت در ورزشگاه ماند و از تماشایی این مسابقه از نزدیک محروم شد به رویداد۲۴ گفت: زنان سوری جلوی چشم‌هایمان به داخل ورزشگاه می‌رفتند ولی به ما اجازه ورود نمی‌دادند. این رفتار آن‌قدر تحقیرآمیز بود که بعضی‌ها را حتی به گریه انداخت. حتی یکی از دخترها از اصفهان آمده بود اما به او اجازه ورود ندادند. حتی تهدیدمان کردند که بازداشتتان می‌کنیم. هر چند بعضی‌ها هم با پرچم سوریه توانستند داخل شوند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
0
بزار اول مرررررررررررراجع رو یکی راضی کنه تا بعد
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
0
مردهاش هم به زور میتونن با اون وضعیت برن اول فضای ورزشگاه رو درست کنین که ادم بتونه پسرش رو ببره بعد برای بانوان برنامه بریزین
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
0
+ - سایت خرابه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
جايگاه زنان در ورزشگاه چيست، زنان براي تشويق مي روند يا براي شنيدن حرف هاي احساسي تماشاگران، شما خانم سياوش شما دنبال چه امر خيري براي زنان هستي، اين دغدغه شما موجب ادب، اخلاق، مديريت، نزاكت، تربيت اجتماعي و... مي شود. شما بيا برو در جايگاه غير وي‍ه آنموقع به يك ماه نمي رسد كه دچار دوگانگي اعتقادي هم مي شوي و يكي را بايد كنار بگذاري.اسلام و رعايت حدود اجتماعي يا آزادي به ارزش بي بند و باري.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان