تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
واشنگتن‌پست مطرح کرد

خروج از برجام، تهدید توخالی آمریکا

دولت ترامپ و کنگره، و همچنین برخی منتقدان رک‌گوی توافق ایران بر خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا دستکم تهدید به خروج از آن اصرار دارند. شاید یک گزینه بهتر از تهدیدهای توخالی یا حرکتی که منجر به تحکیم روابط آمریکا و متحدانش شود، وجود داشته باشد.
رویداد۲۴- دولت ترامپ و کنگره، و همچنین برخی منتقدان رک‌گوی توافق ایران بر خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا دستکم تهدید به خروج از آن اصرار دارند. شاید یک گزینه بهتر از تهدیدهای توخالی یا حرکتی که منجر به تحکیم روابط آمریکا و متحدانش شود، وجود داشته باشد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از واشنگتن‌پست، در ماه جولای، موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا در امور ایران که از منتقدان جدی برجام است یک جایگزین منطقی برای این تهدیدها مطرح می‌کند. این موسسه استدلال می‌کند که برجام یک توافق بد است:

«در این توافق مزایای مالی، نظامی و ژئوپولتیک بزرگی نصیب ایران می‌شود درحالی‌که این کشور کمترین امتیازات را در برنامه هسته‌ای خود ارائه کرده است- از بین بردن برخی تأسیسات و محدود کردن برخی فعالیت‌ها، آن‌هم فقط برای یک دهه و نیم. حفظ برجام به معنای تسلیم شدن در برابر ظهور یک ایران هسته‌ای و هژمونیک است...

برجام رژیم نظارت و راستی آزمایی قوی را بر ایران اعمال نمی‌کند. این توافق حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت می‌شناسد و به ایران اجازه می‌دهد که خود را عضو مسئولی از رژیم عدم اشاعه بین‌المللی بداند. این توافق همچنین برنامه موشکی ایران را قانونی کرده و در نهایت به ایران اجازه می‌دهد امور تسلیحات متعارف و اشاعه موشکی خود را از سر بگیرد.»

آن‌ها متذکر می‌شوند که از زمان عقد این توافق، ایران با پیگیری برنامه موشکی خود و در جریان افزایش خشونت در منطقه از شرایط بین‌المللی  بهره‌برداری کرده است.

تمامی این اتفاق‌ها باوجود اجرایی شدن برجام صورت می‌گیرد و این واقعیت تازه‌ای است که سیاست‌گذاران باید مدنظر قرار دهند. موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا رویکرد جامعی را در مورد ایران ارائه می‌کند که مستلزم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیست:

«برجام علیرغم تمام نقص‌هایش باید با تمام ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی اجرایی شود. این توافق مسیر نهایی ایران به سمت بمب را مسدود نمی‌کند اما این پیام آشکار را ارسال خواهد کرد که روزهای سرباز زدن ایران از تعهداتش پایان یافته است. درعین‌حال آمریکا باید گزینه‌های نظامی یک‌جانبه و چندجانبه معتبر جدیدی را علیه برنامه هسته‌ای ایران و رویکرد منطقه‌ای آن ایجاد کند و فشار از داخل بر این رژیم را افزایش دهد.»

این ابزارهای جایگزین فشار می‌تواند شامل یک تهدید نظامی معتبر شود درصورتی‌که ایران تصمیم به برهم زدن توافق بگیرد. دولت علاوه بر یک تهدید نظامی معتبر می‌تواند فشارها بر ایران را از طریق ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی افزایش دهد.

جنگ‌طلبان تندروی آمریکا که مشتاق به کنار کشیدن از تمام اقدامات دولت اوباما هستند، از عدم خروج ایالات‌متحده از توافق ناراضی خواهند بود. برخی (نه همه) حامیان توافق در مقابل این ایده مقاومت خواهند کرد و آن را نامناسب دانسته و تأکید خواهند کرد آمادگی نظامی احتمال بروز جنگ را افزایش می‌دهد. اما از دیدگاه کسانی که می‌دانند این رئیس‌جمهور در رسیدگی به مسئله ایران بدون وجود برجام و بدون حمایت متحدان آمریکا کاملاً نقص دارد، این رویکرد یک مسیر واقع‌گرایانه دوحزبی است. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان