تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
دیوید ایگناتیوس در واشنگتن‌پست:

جهان هنوز هم با توافق هسته‌ای ایران جای امن‌تری است

دولت ترامپ که همین حالا هم با مشکل بزرگ هسته‌ای در کره شمالی دست‌به‌گریبان است، با زیر سؤال بردن اجرای توافق هسته‌ای ایران، در آستانه به راه انداختن یک مشکل مشابه دیگر است.
رویداد۲۴- دولت ترامپ که همین حالا هم با مشکل بزرگ هسته‌ای در کره شمالی دست‌به‌گریبان است، با زیر سؤال بردن اجرای توافق هسته‌ای ایران، در آستانه به راه انداختن یک مشکل مشابه دیگر است.

به گزارش رویداد۲۴، دیوید ایگناتیوس در واشنگتن‌پست نوشت: یک مقام ارشد دولت گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نگرانی‌های خود در مورد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را طی هفته جاری در مجمع عمومی سازمان ملل با قدرت‌های بزرگ جهان در میان خواهد گذاشت. وی گفت که ترامپ خواهان بازرسی‌های سختگیرانه تر از تأسیسات ایران و بازبینی بندهایی از توافق است که به ایران اجازه می‌دهد ابعاد برنامه هسته‌ای خود را 10 تا 15 سال آینده از سر بگیرد.

ترامپ پیشنهاد مذاکرات دوباره را مطرح نمی‌کند، بلکه بجای آن تهدید به عقب‌نشینی کامل در صورت عدم ارائه امتیازات از سوی ایران می‌کند. این مقام ارشد گفت: «ترامپ خواستار ترک توافق و در غیر این صورت ترمیم آن است. او ترجیح می‌دهد که توافق را کنار بگذارد.»

موضع ترامپ بازتاب دیدگاه وی مبنی بر بد بودن توافق هسته‌ای ایران است. وی این حمله را بدون آنکه در نظر بگیرد که آیا منافع آمریکا با پاره کردن یکی از موافق‌ترین توافقنامه‌های عدم اشاعه تأمین می‌شود یا خیر، آغاز کرده است.

برای مثال هرگونه واکنش آمریکا در قبال ایران تمام امیدهای موجود در مورد مذاکره بر سر توافق هسته‌ای با کره شمالی را از بین می‌برد. و علیرغم اینکه کاخ سفید از پیگیری یک «جبهه واحد» با متحدان سخن می‌گوید، هیچ نشانه‌ای از  حمایت ملت‌های اروپایی، حتی آن‌هایی که منتقد رفتار ایران هستند، به چشم نمی‌خورد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً تأکید کرد که باوجودآنکه نگران شرایط پسا 2025 ایران است، «توافق 2015 ما را قادر به ایجاد گفتگوی سازنده با ایران می‌کند».

این در حالی است که اولی هیاینونن، یکی از مقامات ارشد سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که استدلال دولت ترامپ در مورد پایبندی بهتر ایران تااندازه‌ای شایسته است.

هاینونن گفت که برای مثال این سؤال مهم است که آیا تهران اجازه بازرسی کامل از تمام تأسیساتی که ممکن است مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای شوند را می‌دهد یا خیر. وی همچنین موافق است که برخی بندهای توافق باید بازبینی شود نه اینکه به تعویق انداخته شود.

بیل برنز که به‌عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا به شکل‌گیری دیپلماسی محرمانه‌ای که منجر به توافق هسته‌ای شد، کمک کرد نیز در مورد موضع‌گیری ترامپ گفت: «اگر توافق را تأیید نکنیم، به‌درستی این‌طور برداشت می‌شود که ما خروج از توافق را آغاز کردیم. این مسئله ما را در تقابل با ایران در جایگاه ضعیف‌تر قرار می‌دهد.»

ایگناتیوس در پایان می‌نویسد: سؤال اصلی که باید پرسید و در زمان مذاکره در مورد توافق هم مطرح شد این است که: آیا این توافق با تمام نقص‌هایش، آمریکا و متحدانش را در جایگاه امن‌تری قرار می‌دهد یا خیر؟ با توجه به استانداردهای امنیت از نظر من این توافق هنوز باید حفظ شود.
نظرات شما
پیشخوان