تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶
فاطمه ذوالقدر در گفتوگو با رویداد۲۴:

طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ را در همین مجلس دهم تصویب می‌کنیم

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، می‎گوید در تلاش هستیم تا بتوانیم اصلاحاتی را در قانون ازدواج دختران زیر 13 سال ایجاد کنیم تا ازدواج این کودکان که به دلیل مشکلاتی همانند فقر فرهنگی، خانوادگی، مالی صورت می‌‌گیرد، متوقف شود.

رویداد۲۴عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، می‎گوید در تلاش هستیم تا بتوانیم اصلاحاتی را در قانون ازدواج دختران زیر 13 سال ایجاد کنیم تا ازدواج این کودکان که به دلیل مشکلاتی همانند فقر فرهنگی، خانوادگی، مالی صورت می‌‌گیرد، متوقف شود. 
 
مدتی است که نمایندگان فراکسیون زنان طرحی را در دستور کار قرار داده‎اند که در پی آن ازدواج دختران زیر 13 سال را ممنوع کنند؛‌ این طرح اما به دلایل متعدد مخالفان بسیاری دارد،‌ مخالفانی که معتقدند اجرایی شدن این طرح ممکن است مشکلاتی مانند فروش و فرار دختران را به همراه داشته باشد. 
 
طیبه سیاوشی عنایتی،‌ یکی از زنانی است که قاطعانه طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال را دنبال می‌کند و سعی دارد تا حتماً آن را به قانون تبدیل کند. این نماینده مجلس می‌گوید: «این طرح در کمیسیون فرهنگی، کمیته زنان، ورزش و خانواده در حال بررسی است. به علت بالا بودن آرای مخالف با این طرح، ما باید مستندات بسیاری جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم با تمام قدرت از این طرح دفاع کنیم. مستندات موردنیاز ما شامل مستندات پزشکی، اجتماعی و فرهنگی است. ما از اداره تعاون و وزارت آموزش‌وپرورش خواسته‌ایم تا این مستندات را در اختیار ما قرار دهند. این مستندات پشتوانه‌ای قانونی برای دفاع از این طرح محسوب می‌شود.»
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند که ازدواج دختر و پسر در دوران کودکی یا نوجوانی، می‌تواند پیامدهای منفی و آسیب‌های اجتماعی بسیاری را به همراه داشته باشد. چراکه کودک و نوجوانی که هنوز به بلوغ کافی از منظر عقلی و جسمی نرسیده است طبعاً قادر نیست که مسئولیت یک زندگی را بردوش بکشد.  
 
تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که فقر فرهنگی،‌ مشکلات مالی و خانوادگی از دلایل ازدواج زودهنگام دختران و پسران است؛ ازدواجی که قربانیان اصلی آن‌ها دختران هستند؛ چراکه دختران مجبورند در سنین پایین خود با مردانی با اختلاف سنی بالا ازدواج کنند که همین موضوع باعث بروز مشکلات روحی-جسمی فراوانی هم برای آنان می‌شود. 
 
فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴،  به آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون ازدواج کودکان زیر 13 سال اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته جلساتی را با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دراین‌باره برگزار کردیم و سعی کردیم تا نظرات همه‌ی کارشناسان را در این زمینه جویا شویم. 
 
ذوالقدر بابیان اینکه به دنبال ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 هستیم، خاطرنشان کرد: البته این طرح مخالفانی را دارد و مخالفان نیز بر این عقیده‌اند که این طرح ممکن است آسیب‌های همچون فرار از خانه، فروش توسط والدین و یا فعالیت‌های غیرقانونی دیگری را به همراه داشته باشد. 
 
این نماینده مجلس ادامه داد: اجرایی کردن این طرح نیاز به جلسات کارشناسی بسیاری دارد اما مطمئن هستم این طرح 3 الی 4 ماه آینده تمام می‌شود و وارد صحن علنی می‌شود؛ مصمم هستیم تا در همین مجلس این طرح را به تصویب برسانیم. طبق قانون اکنون ازدواج دختران زیر 13 سال ممنوع است اما این قانون دو تبصره دارد که می‌تواند این قانون را استثنا نفی کند، طبق این دو تبصره اگر اذن پدر و شکایتی در دادگاه وجود نداشته باشد کودک زیر 13 می‌تواند ازدواج کند. ما نمایندگان حامی این طرح، می‌خواهیم تا این دو تبصره‌ای که در قانون مدنی آمده است را اصلاح کنیم و مراحل سختی را برای تائید بلوغ جسمی، جنسی و فکری کودکان زیر 13 سال بگذاریم. 
 
ذوالقدر تصریح کرد: سعی داریم تا در جلسات و اصلاحاتی که انجام می‌دهیم اصلاح فاصله سنی را هم داشته باشیم، یعنی یک کودک 10 ساله نتواند با یک مرد 50 ساله ازدواج کند. 
 
فاطمه ذوالقدر بابیان اینکه در این زمینه با مراجع رایزنی‌های لازم را صورت داده‌ایم، خاطرنشان کرد: به‌طور مثال آیت‌الله مکارم شیرازی ازدواج دختران زیر 13 سال را جایز ندانسته‌اند و شرط بلوغ عقلی را ملاک قرار داده‌اند. ما سعی داریم تا در کنار بلوغ فکری، بلوغ و درک پزشکی-بدنی را هم برای دختران زیر 13 سال قرار بدهیم. البته در تلاش هستیم تا سن 13 سال را به سن 15 سال افزایش بدهیم و در این مسیر با مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز تحقیقات قم و کارشناسان حقوقی در ارتباط هستیم تا بتوانیم این طرح را به تصویب برسانیم. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان