تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶

خواهران طلایی ایران چگونه معبد شائولین را تسخیر کردند

قهرمانی تیم ملی ووشو در روسیه و پایان سلطه چینی‌ها در مسابقات ووشوی قهرمانی جهان در بخش ساندا، یکی از مهم‌ترین اتفاقات روزهای اخیر ورزش ایران به حساب می‌آید. تیمی که موفق شد با کسب 7 مدال طلا و یک نقره بهترین نتیجه تاریخ این رشته را کسب کند.

رویداد۲۴-قهرمانی تیم ملی ووشو در روسیه و پایان سلطه چینی‌ها در مسابقات ووشوی قهرمانی جهان در بخش ساندا، یکی از مهم‌ترین اتفاقات روزهای اخیر ورزش ایران به حساب می‌آید. تیمی که موفق شد با کسب 7 مدال طلا و یک نقره بهترین نتیجه تاریخ این رشته را کسب کند. قهرمانی در دنیا و تسخیر «معبد شائولین» که مکانی نمادین برای اشاعه هنرهای رزمی از جمله ووشو در چین به حساب می‌آید، از جمله دستاوردهای مهمی بود که ووشوکاران ایرانی از ابتدای این مسابقات تاکنون که 28 سال می‌گذرد، به آن مهم رسیدند. چینی‌ها 13 دوره در بخش ساندا قهرمان جهان بودند و ایران در 4 دوره این مسابقات به نایب قهرمانی رسید، حال چینی‌ها با اتمام چهاردهمین دوره مسابقات که هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود، سکوی اولی جهان را از دست دادند، موضوعی که موجب نگرانی چینی‌ها شد و البته کار ما را در ووشو برای حفظ این عنوان سخت‌تر خواهد کرد. خبرنگار «ایران» با شهربانو و الهه منصوریان، دو خواهر طلایی ووشوکار که سهم زیادی در کسب این افتخار تاریخی داشتند، گفت‌وگویی انجام داده و آنها از رمز شکست دادن چینی‌های همیشه مدعی صحبت کرده‌اند.

شهربانو منصوریان: این قهرمانی، کام چینی‌ها را تلخ کرد و برای آنها گران تمام شد
شهربانو منصوریان درخصوص چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان که در روسیه برگزار شد، می‌گوید: «امسال 60 کشور در مسابقات حضور داشتند که این نشانه استقبال کشورها از این رشته است. اکثر کشورها با مربیان چینی در مسابقات حاضر شدند که این موضوع نشان می‌دهد کشورها برای پیشرفت در این رشته از چینی‌ها کمک می‌گیرند البته ما هم در بخش بانوان مربی چینی داریم و به پیشرفت ما کمک بسیاری کرد.»

بانوی ووشوکار وزن منهای 65 کیلوگرم ادامه می‌دهد: «تیم ما در این دوره فوق‌العاده ظاهر شد، ماه‌ها بود که در اردو به سر می‌بردیم و در این مدت از خانواده‌مان دور بودیم که خوشبختانه زحمات و تلاش‌ها نتیجه داد. برای رسیدن به مدال طلا رقبایی از قزاقستان، امریکا، هند و مصر را شکست دادم، رقبایی که بسیار سرسخت بودند بخصوص حریف مصری که 3 دوره نایب قهرمان جهان بود.» او با اشاره به نخستین قهرمانی تیم ملی و پایان سلطه چینی‌ها در مسابقات قهرمانی جهان می‌افزاید: «حقیقتاً هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم که چنین اتفاقی بیفتد چرا که این رشته به چینی‌ها تعلق دارد و همه ووشوکاران این کشور در سطح عالی قرار دارند. حتی فکر قهرمانی در ساندا هم برای ما غیرممکن بود اما ما نشان دادیم که می‌توانیم به غیرممکن‌ها نیز دست یابیم. تماشاگران زیادی برای دیدن بازی‌های ما به سالن می‌آمدند در حالی که این اتفاق برای چینی‌ها نمی‌افتاد. تنها چینی‌ها از ایران می‌ترسیدند و سایر کشورها در رقابت با چینی‌ها خودشان را از پیش باخته می‌دانستند در حالی که تفکر ما در رقابت با چینی‌ها تنها برد بود.»

دارنده 4 مدال طلای مسابقات جهانی ادامه می‌دهد: «سختی‌های زیادی در زندگی کشیدم و در هنگام هر مبارزه‌ای این سختی‌ها را مرور می‌کنم و تنها فکرم پیروزی در تمامی مبارزات است. این قهرمانی کام چینی‌ها را تلخ کرد و برای آنها گران تمام شد. قطعاً آنها در سال‌های بعد با تاکتیک جدیدی وارد مسابقات می‌شوند و حتی ممکن است اجازه ندهند تا مربیان چینی به ایران بیایند مثل همان اتفاقی که برای تیم مردان افتاد و چینی‌ها مربیان خود را از تیم ملی مردان ایران خارج کردند. البته با وجود خروج مربیان چینی، حسین اجاقی هدایت تیم ملی مردان را برعهده گرفت که عملکرد او فوق‌العاده بود. اجاقی برای تیم ملی زحمات بسیار زیادی کشید، او در زمان تمرین با ملی‌پوشان مبارزه می‌کرد و تلاش می‌کرد تا آمادگی ملی‌پوشان را به بالاترین سطح ممکن برساند. تیم ملی مردان با هدایت اوجاقی شرایط خوبی دارد و حتی اگر نفر سوم مردان هم به روسیه اعزام می‌شد، با دست پر به کشور بازمی‌گشت.»

الهه منصوریان: وعده‌مان به سردار آزمون عملی شد
دیگر ووشوکار طلایی ایران در وزن منهای 52 کیلوگرم می‌گوید: «چینی‌ها در ووشو خیلی خوب هستند و تمامی امکانات مورد نیاز را در اختیار دارند، امکاناتی که در کشور ما وجود ندارد به همین دلیل فکرش را نمی‌کردم به این زودی چینی‌ها را بگیریم و قهرمان جهان شویم. حقیقتاً فدراسیون ووشو بسیار خوب عمل می‌کند و این قهرمانی نتیجه تلاش‌های چندین ساله فدراسیون ووشو است.»

الهه منصوریان می‌افزاید: «اختلاف ووشوکاران ایران با سایر رقبا بسیار بالا بود. ووشوکاران ما از جان مایه گذاشتند و توانستند در این سطح خود را نشان بدهند. تمامی کشورها روی این ورزش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این رشته در حال پیشرفت است مثلاً کشورهایی همچون کره جنوبی، هند، مصر و برزیل هم در سطح خوبی قرار دارند و قطعاً در دوره‌های بعدی در جایگاه بهتری قرار خواهند گرفت.» او با اشاره به پیام‌های تبریک مسئولان کشور پس از قهرمانی بیان می‌کند: «از این پیام‌ها کلی انرژی گرفتیم و این پیام‌ها نشان دهنده رضایت مسئولان کشور از ووشو است. امیدوارم که این موضوع باعث شود تا توجه مسئولان بین ووشو و سایر رشته‌ها برابر شود. صدا و سیما می‌توانست مسابقات را به صورت زنده پخش کند که این کار را انجام نداد. ما خوشحال می‌شویم مردم مسابقات‌مان را به صورت زنده ببینند.»

دارنده 2 مدال طلای مسابقات جهانی ادامه می‌دهد: «قطعاً کارمان در مسابقات آینده سخت‌تر خواهد شد چرا که این قهرمانی باعث می‌شود تا چینی‌ها نگاه جدی‌تری به ووشوی ایران داشته باشند. البته همان طور که گفتم، ما هنوز از نظر امکانات از چینی‌ها پایین‌تر هستیم چرا که باشگاه‌های چینی امکانات خوبی دارند و پول زیادی به ووشوکاران خود می‌دهند، این موضوع باعث می‌شود تا آنها با تمرکز کامل در مسابقات حاضر شوند.»

الهه منصوریان بیان می‌کند: «سطح مسابقات ووشو بسیار بالا بود البته ووشوی ما با سایر کشورها فاصله خوبی دارد اما کشورهای دیگر در حال پیشرفت هستند و قطعاً در آینده رقبای سرسختی برای ما خواهند بود. جالب اینجا بود که تماشاگران در زمان برگزاری مسابقات ما به سالن می‌آمدند تا مبارزه ووشوکاران ایرانی را ببینند. استقبال روس‌ها از تماشای مبارزات ووشوکاران ایرانی بیشتر از چینی‌ها بود.»

او درخصوص حضور سردار آزمون، مهاجم تیم ملی فوتبال در جمع ووشوکاران پیش از آغاز مسابقات می‌گوید: «آزمون در زمان حضور تیم ملی در کازان پیش ما آمد و به تمامی ما انرژی داد. ما به او قول دادیم که طلا بگیریم و خوشبختانه به قول‌مان عمل کردیم. حضور یک بازیکن فوتبال در بین ورزشکاران سایر رشته‌ها نشان می‌دهد که هنوز حس جوانمردی در بین فوتبالیست‌های کشورمان وجود دارد. سردار بازیکن خوبی است و امیدوارم در جام جهانی باعث خوشحالی مردم ایران شود.». 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان