تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
لس‌آنجلس تایمز:

سرگردانی ترامپ در انتخاب استراتژی مقابله با ایران

هفته گذشته نیروهای وابسته به آمریکا در سوریه توانستند نیروهای داعش را از پایتخت خودخوانده خود رقه بیرون کنند و این یک پیروزی مهم پس از سه سال جنگ علیه این خلافت خودخوانده که زمانی غرب را به وحشت انداخته بود، محسوب می‌شود.
رویداد۲۴- هفته گذشته نیروهای وابسته به آمریکا در سوریه توانستند نیروهای داعش را از پایتخت خودخوانده خود رقه بیرون کنند و این یک پیروزی مهم پس از سه سال جنگ علیه این خلافت خودخوانده که زمانی غرب را به وحشت انداخته بود، محسوب می‌شود. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از لس‌آنجلس تایمز، اما واکنش‌ها بسیار ناچیز بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هیچ بیانیه رسمی در مورد این موفقیت صادر نکرد و هیچ بنری با محتوای «مأموریت انجام شد» نصب نشد. یکی از دلایل عمده این امر این است که کشمکش با داعش دیگر بحث اصلی نیست. دولت ترامپ به‌تازگی جنگ بزرگ‌تری را در خاورمیانه اعلام کرده، این بار علیه ایران.

ترامپ در سیزدهم اکتبر مدعی شد: «رژیم ایران همچنان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است. هرچه بیشتر یک تهدید را نادیده بگیریم،  آن تهدید خطرناک‌تر می‌شود.» وی گفت که آمریکا تلاش‌های –سیاسی، اقتصادی و نظامی- خود برای ممانعت از گسترش نفوذ ایران در منطقه را افزایش خواهد داد.

در این میان یک مشکل وجود دارد: دولت ترامپ واقعاً نمی‌داند چطور به این هدف دست بیابد. یا اگر می‌داند، به هیچ‌کس نمی‌گوید.

باوجودآنکه کاخ سفید طی ماه جاری میلادی «استراتژی جدید در مورد ایران» را منتشر کرده، این سند چهار صفحه‌ای بیشتر فهرستی از شکایات علیه تهران است که هیچ توضیح صریحی در مورد پیامد به‌اصطلاح سوءرفتارها ندارد.

جیمز جفری، مقام ارشد سابق دولت بوش که به معاونان ترامپ مشاوره می‌دهد، گفت: «هیچ برنامه استراتژیکی وجود ندارد. هیچ اصلی برای سازمان‌دهی وجود ندارد. ترامپ ایران را به دوئل دعوت کرده اما هیچ هفت‌تیری بیرون نکشیده است.»

ایران قدرت خود در سوریه را برجسته کرده است. دولت دمشق به لحاظ کمک‌های نظامی و اقتصادی به‌شدت به ایران وابسته است. و مقامات آمریکا مدعی هستند که بخش عمده نیروهایی که برای اسد می‌جنگند نیروهای نیابتی ایران هستند.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه آورده: بدتر اینکه اسد و متحدان ایرانی‌اش در حال پیروز شدن هستند. این رژیم به‌تدریج کنترل خود بر بخش عمده غرب سوریه را تثبیت کرده و حال –با هدف نابود کردن داعش- به سمت شرق سوریه در حرکت است.

هفته گذشته نیروهای دولتی که از حمایت ایران برخوردارند وارد المیادین شدند؛ شهری در جنوب شرق رقه که نیروهای مخالف با حمایت آمریکا امیدوار بودند، به اشغال خود در آورند. این منطقه از دو جهت مهم است: منطقه عبور در مرز عراق است و همچنین به میدان گازی و نفتی که اهمیت زیادی در جنگ دارد، نزدیک است.

در این مرحله دولت ترامپ با یک دو راهی روبرو است. آیا باید به عرضه حمایت آموزشی، تسلیحاتی و هوایی از نیروهای مخالف سوری که رقه را گرفتند، باوجود خطر درگیری با نیروهای دولتی که نه تنها در ایران بلکه در روسیه دوستانی دارند، ادامه دهد؟

این دولت همچنین باید تصمیم بگیرد که صدها مشاور آمریکایی را در سوریه نگه می‌دارد یا خیر. مخالفان ابراز امیدواری کرده‌اند که آمریکایی‌ها بمانند. خارج کردن آن‌ها به معنای پایان دادن به حمایت آمریکا از نیروهایی است که ایالات‌متحده سازمان داده، آموزش داده و –هفته گذشته- شجاعتشان در جنگ را تحسین کرده است. 

فردریک هوف، یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا دراین‌باره گفت: «اگر در مورد مقابله با ایران جدی هستید، باید همچنان مشارکت داشته باشید.»

دولت ترامپ هنوز تصمیم خود را نگرفته و شاید این بدترین جایگزین باشد: پیش رفتن بدون یک برنامه مشخص. به‌هرحال، این همان اتفاقی بود که پس از موفقیت نظامی اولیه آمریکا در سال 2003 در عراق رخ داد. مقامات نظامی اصطلاحی برای نتیجه‌ای که از حمله به عراق کسب شد، ساختند: یک «موفقیت فاجعه‌بار».

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان