تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به بهانه سالروز صدور فرمان تاسیس رژیم صهیونیستی

افتخار استعمار پیر به یکصدسالگی بیانیه شوم بالفور

اینک و در یکصدسالگی صدور بیانیه شوم بالفور و در شصت و نهمین سال از تاسیس رژیم صهیونیستی، شاهد ستمگری های روزافزون رژیم صهیونیستی بر مردم فلسطین هستیم که در تمامی این رخدادها، یادآوری نقش دولت انگلیس و زمینه سازی ها و حمایت های این کشور از تاسیس دولت صهیونیستی و غصب سرزمین های فلسطینی، لازم و ضروری است.
افتخار استعمار پیر به یکصدسالگی بیانیه شوم بالفور
رویداد۲۴، محمد مهدی تولایی- دوم نوامبر سال 1917 را روز بنیان نهادن سنگ بنای تاسیس رژیم صهیونیستی می نامند.
روزی که «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس با ارسال نامه ای خطاب به «بارون والتر روچیلد» رهبر جامعه یهودیان انگلیس و عضو مجلس عوام بریتانیا که از سیاستمداران برجسته یهودی تبار بود، از جانب دولت بریتانیا به یهودیان، ایجاد میهنی ملی در سرزمینی دیگر را وعده داد. همان وعده ای که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، عملی شدن آن را موجب تاسیس این رژیم می داند.

نتانیاهو در هفته اخیر گفته است: «وعده بالفور، "سرزمین اسرائیل" را به عنوان خانه قومی ملت یهود به رسمیت شناخت و سرآغاز تحرکات بین المللی منجر به تاسیس اسرائیل شد.»

بنیامین نتانیاهو جملات فوق را درحالی بیان کرد که مهیای سفر به لندن و شرکت در مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد صدور وعده بالفور بود؛ مراسمی که دولت انگلیس می خواهد پنج شنبه دوم نوامبر در لندن و با حضور مهمانان عالی رتبه از کشورهای مختلف برگزار کند.
با وجود تشکیل کمپین های متعدد و برگزاری تجمعات گوناگون در اقصی نقاط جهان در مخالفت با بیانیه بالفور و لزوم عذرخواهی دولت انگلیس از ملت فلسطین به جهت زمینه سازی تشکیل رژیم صهیونیستی، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در طی روزهای اخیر گفته است: « به تاسیس دولت اسرائیل، افتخار می کنیم و صدسالگی صدور وعده بالفور را جشن خواهیم گرفت.»

افتخار نخست وزیر انگلیس به بیانیه بالفور و حمایت از آن، تداوم سیاستی است که ایده ابتدایی آن به بیش از یکصدسال قبل باز می گردد. سیاستی که بر طبق آن، به نحوی برنامه ریزی شد تا یک سال پیش از وعده بالفور، کشور فلسطین بر طبق پیمان «سایکس-پیکو» به مستعمره انگلستان تبدیل شود و سپس با وعده بالفور، در جهت تغییر در ترکیب جمعیتی فلسطین، تلاش شود.

بالفور در نامه خود به روچیلد می نویسد: «حکومت اعلی حضرت به تشکیل میهن ملی یهودیان در فلسطین به دیده موافق می نگرد و برای تسهیل دستیابی به این هدف، غایت تلاش خود را به کار می گیرد. البته پر واضح است که نباید هیچگونه اقدامی که حقوق دینی و مدنی جوامع غیر یهود در فلسطین، یا حقوق و موقعیت سیاسی یهودیان در دیگر کشورها را به خطر می اندازد صورت گیرد.»

بالفور در نامه خود، با کاربست عبارت «جوامع غیر یهود در فلسطین»، به نحوی سخن می گوید که مخاطبان تاریخی در مورد وضعیت فلسطین در آن زمان، دچار تشکیک شوند، درصورتیکه در زمان صدور اعلامیه بالفور، تنها یازده درصد از کل جمعیت فلسطین را قوم یهود تشکیل می دادند که صاحب سه درصد از اراضی فلسطین بودند. در این اعلامیه، 89 درصد از ساکنان بومی فلسطین که مالک 97 درصد از اراضی کشور بودند با عبارت «جوامع غیر یهود»، معرفی می شوند که در دیدگاه دولت انگلستان، بمثابه اقلیت در کشور فلسطین به شمار می آیند.

به فاصله اندکی از صدور اعلامیه بالفور، نبرد نیروهای انگلیسی با نیروهای عثمانی به تصرف سرزمین فلسطین توسط بریتانیا انجامید؛ عملیاتی نظامی که در چارچوب اعلامیه بالفور و با فرماندهی «ژنرال آلنبی» انجام شد. در تداوم همین سیاست و با برنامه ریزی دولت انگلستان، سال 1922 «اعلاميه بالفور» با حذف ماده مربوط به «ايجاد دولت يهود» در جامعه ملل به تصويب رسيد.

هرچند از سال 1917 برای تغییر در ترکیب جمعیتی فلسطین به سود یهودیان، اقداماتی صورت گرفته بود اما از سال 1922 تا 1947 که سازمان ملل متحد با طرح تاسیس دولت یهود در فلسطین موافقت کرد، صدها هزار یهودی از اقصی نقاط جهان به این سرزمین مهاجرت داده شدند تا تاسیس رژیم صهیونیستی در سال 1948 به وقوع بپیوندد؛ تاسیس رژیمی که سالهاست منشأ ناامنی و ترور در منطقه شده است.

اینک و در یکصدسالگی صدور بیانیه شوم بالفور و در شصت و نهمین سال از تاسیس رژیم صهیونیستی، شاهد ستمگری های روزافزون رژیم صهیونیستی بر مردم فلسطین هستیم که در تمامی این رخدادها، یادآوری نقش دولت انگلیس و زمینه سازی ها و حمایت های این کشور از تاسیس دولت صهیونیستی و غصب سرزمین های فلسطینی، لازم و ضروری است.

مطمئنا در موضوع زمینه سازی برای شهرک سازی ها و کودک کشی ها و تصرفات غیرقانونی و هجوم بی رحمانه رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین، دولت انگلیس دارای نقش موثری بوده است که با برگزاری جشن یکصدسالگی بیانیه بالفور و افتخار به این موضوع، مورد نفرت جوامع حق طلب و مظلوم جهان قرار خواهد گرفت.
نظرات شما
پیشخوان