تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۵

روایت غفاری از انتخابات هفتم اسفند

اگر قانون انتخابات جامع و کامل باشد دیگر کاری به دعوای جناحی، حزبی، سلیقه‌ای، اصلاح‌طلبی، اصولگرایی، خط امامی، خط یزیدی و... ندارد. بنابراین چارچوب قانون باید بسته باشد تا دیگر شخص یا اشخاصی نتوانند چارچوب قانون را جا به جا کنند.
رویداد۲۴- یک عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام (ره) گفت: برخی آقایان می‌گویند باید به سمت «عزت نفس» برویم. در حالی‌که «فقر، بیکاری و شکم گرسنه» عزت نفس را متوجه نمی‌شود. بنابراین صحبت کردن از عزت نفس و آزادگی شبیه شوخی، جوک و شعار است.

به گزارش رویداد۲۴، هادی غفاری، عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام درباره اصلاح و تغییر قانون انتخابات اظهار کرد: در قانون انتخابات مباحث کاملا جدی‌ای وجود دارد؛ البته بحث‌های موجود در این قانون مناقشه‌ای است و باید از راه‌های علمی و خارج از دعوای سیاسی حل و فصل شوند. بنابراین برخی از موضوعات در این قانون را باید از راه‌ها و شیوه‌های اسلامی یا عرف پذیرفته شده جهانی برطرف کرد.

او در این باره اضافه کرد: اگر بخواهیم درباره مسائل اسلامی بحث کنیم ابتدا باید با فردی شناخته شده و امین مشورت شود به این معنا که شخص مورد نظر باید سالم، عادل و عاقل باشد، اما مسائل مربوط به مجلس شورای اسلامی، مباحثی عرفی به شمار می‌رود. به این معنا از موضوعاتی مانند: حج، روزه، نماز و احکام فقهی نیست که بخواهیم طبق چنین چارچوب‌هایی رفتار و عمل کنیم.

قانون انتخابات اگر جامع باشد، کاری به خط امامی و خط یزیدی ندارد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه باید بر اساس منطق و عرف پذیرفته شده جهانی اصلاح‌ قانون انتخابات را مورد بازنگری قرار دهیم، تأکید کرد: حجم بیشتر مشکلات و ایرادات قانون انتخابات به مباحث تأیید، رد و تشخیص صلاحیت‌ها مربوط می‌شود. بنابراین در این قانون با اشکال ساختاری مواجه هستیم.

غفاری در ادامه افزود: در موضوع تشخیص صلاحیت‌ها، شورای نگهبان می‌گوید باید صلاحیت‌ را احراز کنیم؛ در حالی‌که در اکثر کشور‌ها چنین چیزی اصلا وجود ندارد.

او با بیان اینکه «عدم صلاحیت را قانون معلوم و مشخص می‌کند»، تصریح کرد: اگر قانون انتخابات جامع و کامل باشد دیگر کاری به دعوای جناحی، حزبی، سلیقه‌ای، اصلاح‌طلبی، اصولگرایی، خط امامی، خط یزیدی و... ندارد. بنابراین چارچوب قانون باید بسته باشد تا دیگر شخص یا اشخاصی نتوانند چارچوب قانون را جا به جا کنند.

قضیه تأیید یا احراز صلاحیت حکایت و داستان عجیب و غریبی است

به گفته عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام، اعتقاد ما بر این است که قانون باید به سمتی برود که اگر شخصی شرایط و صلاحیت کاندیدا شدن نداشت احصا کنیم. به این معنا که باید بر اساس عرف پذیرفته شده جهانی «به جای احراز صلاحیت، افرادی که نمی‌توانند کاندیدا شوند را مطرح کنیم نه اشخاصی که می‌توانند.»

وی اظهار کرد: قضیه تأیید یا احراز صلاحیت حکایت و داستان عجیب و غریبی است چراکه برای احراز صلاحیت ۱۲ هزار نفر، سه تا چهار سال زمان لازم است. مگر ممکن است در مدت چند هفته صلاحیت این تعداد ثبت‌نام کننده مشخص و معلوم شود؟ بنابراین چنین مدت کم و کوتاهی برای احزار صلاحیت‌، فاقد امکان عقلی و عملی است.

غفاری در ادامه به امکان عقلی و عرفی اشاره کرد و افزود: ابتدا باید مدت زمان تعیین شده از ۱۲ روز به سه ماه تغییر پیدا کند.‌‌ همان طور که پیش‌تر گفتم در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی ۱۲ هزار نفر ثبت‌نام کردند، مگر می‌شود در فرصت ۱۲ روز صلاحیت این تعداد را احراز کرد؟ مساله بعدی اینکه باید عدم احراز را ثابت کنند نه احراز را. پس قانون باید اینطور نوشته شود؛ «افرادی که نمی‌توانند کاندیدا بشوند نه اشخاصی که می‌توانند.»

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام، با این حال ابراز کرد که اگر قانون انتخابات در مجلس دهم شورای اسلامی مورد تغییر و اصلاح قرار بگیرد، امکان تأیید آن وجود ندارد.

نباید اظهارنظر یک مداح ملاک بررسی صلاحیت‌ها قرار گیرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه اگر اشخاص در دادگاه به تبع مشکلات اخلاقی، اقتصادی و... حکمی برایشان صادر و به اجرا درآمده باشد باید رد صلاحیت شوند، تصریح کرد: متأسفانه همانطور که گفتم نهادهای مربوط به این قضیه توجهی ندارند و افراد را به طور سلیقه‌ای تایید یا رد صلاحیت می‌کنند.

غفاری با بیان اینکه «نباید اظهارنظر یک مداح در بررسی صلاحیت‌ها ملاک قرار گیرد»، گفت: مداحان در مراسم‌ها، هیئت‌ها و عزاداری‌ها با سخنرانی‌های خویش اشخاصی را به عرش می‌برند و برخی را به زمین می‌زنند.

در نامه اعتراض به ردصلاحیتم نوشتم: چه حَکَم خوبی است خدا

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ادله شورای نگهبان نسبت به رد صلاحیت خویش اشاره کرد و افزود: دلایل رد صلاحیتم را به من نگفتند، با اینکه چند بار نامه اعتراض نوشتم. البته در این رابطه برخی از آقایان به حرف حضرت امام (ره) استناد کرده و می‌گویند: «ملاک حال فعلی افراد است.»

وی تأکید کرد: اندیشه امام خمینی (ره) را باید کامل مطرح کنیم نه کاریکاتوری، ایشان گفته‌اند «ملاک حال فعلی افراد است»، اما در مقابل نیز بیان کرده‌اند «نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.»

به گفته غفاری، متأسفانه برخی از آقایان فقط قسمتی از حرف‌های امام راحل را بازگو و به آن عمل می‌کنند. ما اهل تملق گویی و پنهان نقد کردن نیستیم. ما از نظام و کشورمان دفاع و به مبانی انقلاب به شدت وفادار هستیم. البته عدم التزام عملی به اسلام و عدم اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از دلایل رد صلاحیتم توسط شورای نگهبان ذکر شده است. من هم یکی از فرمایشات منصوب به حضرت زهرا (س) را مبنی بر «چه حَکَم خوبی است خدا» در نامه‌ام نوشتم. روز قیامت همه چیز معلوم خواهد شد.

غفاری با تأکید بر اینکه «ما به توسعه متوازن نیاز داریم»، بیان کرد: اولویت‌های مجلس دهم شورای اسلامی باید مسائلی همچون توسعه اقتصادی، سیاسی، تأمین آزادی‌های مشروع در قانون اساسی و... باشد.

سخن از عزت نفس برای مردمی که با بیکاری و فقر مواجه هستند، شبیه شوخی و شعار است

او در ادامه تولید و ایجاد اشتغال را یکی از اولویت‌های مهم مجلس دهم شورای اسلامی دانست و تأکید کرد: رفاه زندگی مردم را باید بالا ببریم. برخی آقایان می‌گویند باید به سمت «عزت نفس» برویم، در حالی‌ که فقر، بیکاری و شکم گرسنه، عزت نفس را متوجه نمی‌شود. هنگامی‌ که عده‌ای از بیکاری به اعتیاد پناه می‌برند یا دختران و زنان از گرسنگی به فساد کشیده می‌شوند. بنابراین صحبت از عزت نفس و آزادگی با مردمی که با مسائلی مانند بیکاری، عدم تولید و رفاه مواجه هستند، شبیه شوخی، جوک و شعار است.

فضای سیاسی سال ۹۴ قابل دفاع نیست

غفاری در ادامه این گفتگو به فضای سیاسی سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: من از فضای سیاسی سال ۹۴ دفاع نمی‌کنم چراکه محرومیت‌هایی برای دوستانمان به وجود آمده بود؛ یعنی از دیدن چهره‌ اشخاصی که آبرو، حیثیت و جان خودشان را برای نظام، کشور و مردم قرار داده‌ بودند، محروم شدیم.

وی در این باره اضافه کرد: متأسفانه در سال ۹۴ عده‌ای خودسر اقداماتی را در کشور انجام دادند؛ این افراد در شهرهایی مانند کرج، شیراز، قرچک و... مانع سخنرانی افرادی شدند در حالی‌ که مردم به آن‌ها اعتقاد و ایمان دارند.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، افراد خودسر و غیرمعقول به سفارتخانه‌ای که باید از امنیت خوبی برخوردار باشد حمله و خسارات مادی و معنوی بی‌شماری برای کشور و مردم به وجود آوردند. افراد خودسر اگر اعتراضی به عربستان سعودی داشتند طبق قانون اساسی باید مجوز می‌گرفتند و اعتراض مدنی خودشان را نسبت به اقدامات آن کشور اعلام می‌کردند نه اینکه از دیوار سفارتخانه عربستان بالا بروند. بنابراین فضای سیاسی سال ۹۴ برای من ناگوار بود، اما در پایان سال خوشحالی بزرگی برای ما فراهم شد و آن این بود که رشد سیاسی مردم ایران و فعالان سیاسی را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ تصمیم‌های مهمی در قوه مقننه و دولت گرفته شد که نیاز به همدلی مردم داشت، اظهار کرد: خوشبختانه ملت ایران با دولت همدل و همزبان شدند و معنای واقعی این مسئله را می‌توان از حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی متوجه شد. ‌
منبع: آنا
برچسب ها: خودسر ، گرسنه ، ایمان
نظرات شما
پیشخوان