تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶
حسن رویوران، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سکوت در برابر نقض مقررات بین‌المللی اسرائیل و آمریکا را گستاخ‌تر می‌کند

حسن رویوران، کارشناس مسائل روابط بین‌الملل درباره واکنش مناسب کشورهای منطقه نسبت به تصمیم جنجالی دونالد ترامپدر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: باید این حرکت محکوم و نسبت به آن واکنشی متناسب نشان داده شود. سکوت کشورها در برابر این نقض مقررات بین‌المللی قطعاً گستاخی اسرائیل و آمریکا را بیشتر خواهد کرد.
سکوت در برابر این نقض مقررات بین‌المللی توسط اسرائیل و آمریکا گستاخ‌تر می‌کند
رویداد۲۴حسن رویوران، کارشناس مسائل روابط بین‌الملل درباره واکنش مناسب کشورهای منطقه نسبت به تصمیم جنجالی دونالد ترامپدر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: باید این حرکت محکوم و نسبت به آن واکنشی متناسب نشان داده شود. سکوت کشورها در برابر این نقض مقررات بین‌المللی قطعاً گستاخی اسرائیل و آمریکا را بیشتر خواهد کرد.

 شهر قدس که مسجدالاقصی - نخستین قبله مسلمانان - را در خود جای‌داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم‌ترین اماکن سه‌گانه مقدس اسلامی به شمار می‎آید و از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای نزد مسلمانان برخوردار است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون مجموعاً 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کره است که در این قطعنامه‌ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تأکید شده است.

شورای امنیت در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه‌ای تصویب و تأکید کرد که هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 ازجمله در رابطه با بیت‌المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف‌ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.

بااین‌حال رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه‌شب اعلام کرد که کشورش قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و سفارت خود را از تل‌آویو به این شهر انتقال می‌دهد. این تصمیم جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا سبب شد تا شمار زیادی از مقام‌ها و مسئولان کشورهای اروپایی، آسیایی، عربی و اسلامی و همچنین سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی با واکنش به این تصمیم آن را محکوم و این اقدام را مانع تحقق صلح در منطقه بخوانند.

البته رئیس‌جمهور آمریکا طبق قوانین داخلی این کشور و به‌مانند سایر روسای جمهور، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را برای ۶ ماه دیگر تعلیق کرد، اما درهرصورت این مسئله قانونی است که برخلاف مقررات بین‌المللی از سوی نمایندگان کنگره به تصویب رسیده است.

حسن رویوران، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره تصمیم ترامپ برای انتقال بیت‌المقدس گفت: انتقال قدس و در نظر گرفتن آن به‌عنوان پایتخت اسرائیل به معنای نادیده گرفتن بسیاری از قطعنامه‌ها ازجمله قطعنامه 242، 338 و 1850 است که اساساً قدس شرقی را به‌عنوان منطقه اشغالی می‌شناسد، بنابراین معنای به رسمیت شناختن آن تحت عنوان پایتخت اسرائیل عبور از قطعنامه‌های بین‌المللی است و انتقال سفارت از تل‌آویو به معنای آن است که آمریکا اشغال قدس را به‌عنوان بخشی از خاک اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

وی درباره اهمیت این مسئله اضافه کرد: اهمیت موضوع فوق در بحث گفت‌وگوهای صلح است یعنی موضوعی که از دهه 90 آغازشده و نتیجه آن توافق اسلو بوده است. بر اساس اسلو باید درباره مناطق اشغالی گفت‌وگو انجام داد تا یک دولت فلسطینی شکل گیرد، درصورتی‌که آمریکا ادعاهای اسرائیل را در مناطق اشغالی به رسمیت بشناسد فرایند گفت‌وگو ازهم‌پاشیده و مشخص نیست چه سرانجامی در آینده پیدا خواهد کرد و دولت محمود عباس هم زیر سؤال می‌رود. به همین دلیل آنچه اکنون اتفاق افتاده، نه‌تنها نقض مقررات بین‌المللی محسوب می‌شود بلکه فرایند گفت‌وگو را هم با بن‌بست کامل مواجه می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص افزایش ناآرامی در منطقه درنتیجه قطعی شدن این تصمیم توضیح داد: شکی در روی دادن این اتفاق وجود ندارد زیرا زمانی که زبان زور و اشغال در منطقه حاکم شود و زبان قانون از طریق مقررات بین‌المللی زیر پا گذاشته ‌شود ناامنی در منطقه گسترش پیدا خواهد کرد.

رویوران درباره واکنش مناسب کشورهای منطقه ابراز کرد: باید این حرکت محکوم و نسبت به آن واکنشی متناسب نشان داده شود. سکوت کشورها در برابر این نقض مقررات بین‌المللی قطعاً گستاخی اسرائیل و آمریکا را بیشتر خواهد کرد.

وی در خصوص واکنش مناسب سایر کشورها نیز اظهار داشت: بخش دیپلماتیک آن همان بحث بیانیه و ... است ولی در برابر معادله زور مقاومت باید تقویت شود تا بتواند از سرزمین اشغالی دفاع به عمل آورد. مقاومت تنها امید و سنگر باقی‌مانده برای حفظ فلسطین در برابر اشغالگری اسرائیل است.

این کارشناس روابط بین‌الملل در‌باره نقش کشور ایران در این خصوص تصریح کرد: ایران یک موضع سیاسی در چهارچوب حمایت از مقاومت دارد که به همین دلیل بیشترین نقش را بردوش می‌کشد. کشورهای منطقه به دلیل کنار گذاشتن مقاومت تنها ازلحاظ دیپلماتیک محکوم می‌کنند و خود را راحت کردند، این در حالی است که در حال حاضر نیروی مقاومت بیشترین کاربرد و تأثیر را دارد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان