تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶

نوبخت :من مسئول بودجه هستم

گردهمایی جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه ، با عنوان «جوانان، نقش‌آفرینی و مسئولیت پذیری» پنج شنبه گذشته در مراکز استان ها برگزار شد. در همین راستا محمد باقر نوبخت دبیر کل این حزب در اصفهان و علی جنتی ، معاون کانون ها و سازمان های حزب در اصفهان سخنرانی کرد.

رویداد۲۴-گردهمایی جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه ، با عنوان «جوانان، نقش‌آفرینی و مسئولیت پذیری» پنج شنبه گذشته در مراکز استان ها برگزار شد. در همین راستا محمد باقر نوبخت دبیر کل این حزب در اصفهان و علی جنتی ، معاون کانون ها و سازمان های حزب در اصفهان سخنرانی کرد.نوبخت که علاوه بر دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت نیز هست در سخنان خود به ابهامات مطرح شده درباره بودجه 97 پاسخ داد و جنتی هم ضمن انتقاد از رویکردهای شعاری نسبت به جوانان، از همه بخش های کشور به ویژه دولتمردان خواست از ظرفیت و استعداد فراوان دانشجویان استفاده کنند.

نوبخت ابتدا با بیان اینکه اسم اصلی حزب اعتدال و توسعه، اعتدال برای توسعه است، تاکید کرد که دیگر زمان اینکه بگوییم مشکلات کشور بر گردن دولت‌های نهم و دهم است، گذشته و باید به فکر حل مشکلات کشور باشیم. نوبخت پس از این مقدمه با اشاره به بحث ها درباره بودجه، چنین گفت و گوهایی را ناشی از شفافیت دولت دانست و خطاب به منتقدان گفت: اگر امروز بودجه کاملا شفاف نبود آیا اجزای بودجه مشخص و این تحلیل‌های آزادانه ارائه می‌شد؟

وی با بیان اینکه بیماری مزمن اقتصادی در کشور وجود دارد که نمی‌توان آن را با دارو درمان کرد، بلکه باید دست به جراحی بزرگی زد، خاطرنشان کرد: از همه می‌خواهیم از من انتقاد کنند؛ زیرا هیچ کس در زمینه بودجه حتی رئیس‌جمهوری مسئول نیست، بلکه خودم به عنوان محمدباقر نوبخت شخصا مسئول بودجه هستم و اگر اشتباه می‌کنم، بگویید که (از اشتباه خود) برگردم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه خواهد شد که ما فقط می‌توانیم ۳۶۸ هزار میلیارد تومان از خزانه دولت برداشت کنیم، اضافه کرد: جامعه حق دارد بپرسد می خواهید بقیه این هزینه را از کجا بیاورید؟ در جدول بودجه سال‌های گذشته ۵۹ ردیف و موسسه وجود داشت که از دولت کمک می‌گرفتند و ما حتی بسیاری از این موسسات را نمی‌شناختیم که در سال جاری این ردیف‌ها حذف شد.

وی با اشاره به درآمد ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی از حقوق گمرکی و مالیات درآمد، اضافه کرد: اما ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه نیمه تمام در کشور داریم، بنابراین باید چیزی بفروشیم تا بتوانیم این میزان را تامین کنیم که هزار و 500 میلیارد تومان از فروش ساختمان‌های دولتی و  106 هزار میلیارد تومان هم از فروش سهام شرکت‌های دولتی تامین خواهد شد که باوجود این،  برای تامین بقیه آن مجبور شدیم 47 میلیارد تومان اوراق قرضه بفروشیم.

نوبخت درآمد از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی در صورت مجوز مجلس را ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد که با آن می توان ۸۳ هزار واحد صنفی نیمه کاره‌ را تکمیل کرد؛وی گفت: مطابق قانون هدفمندی یارانه ها قرار بود نیمی از منابع حاصل از اصلاح حامل‌های انرژی به مردم پرداخت شود،؛ از نصف دیگر ۳۰ درصد به واحدهای تولیدی و ۲۰ درصد نیز در جیب دولت قرار گیرد؛ اما امروز نه فقط آن ۳۰ درصد به واحدهای تولید داده نشد و ۲۰ درصد نیز به جیب دولت نرفت، بلکه ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز به مبلغ قبلی افزوده و به عنوان پرداخت نقدی یارانه به مردم دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه عده‌ای به پول یارانه های نقدی نیازمند هستند و نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی آن را قطع کنیم، گفت: من قسم می‌خورم ماهی حدود 8 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم و هیچ پول دیگری از هیچ جای دیگر دریافت نمی‌کنم و دریافت این ۴۵ هزار تومان هیچ تاثیری در زندگی من ندارد؛ اما می‌توان با جمع این ۴۵ هزار تومان مشکلات زیادی را حل کرد.

وی با بیان اینکه طبق قانون قرار بود امسال حداقل یارانه سه دهک یعنی حدود ۲۵تا ۳۰ میلیون نفر را قطع کنیم که ما فقط یارانه سه میلیون نفر را قطع کردیم، اضافه کرد: برای ایجاد حدود یک میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاح قیمت حامل های انرژی در سال آینده است. قیمت فوب خلیج فارس که مبنای قیمت گذاری حامل‌های انرژی در کشور است حدود ۲۲۰۰ تومان است که با قیمت کنونی بنزین ۱۲۰۰ ارزان‌تر است و حتی قیمت بنزین و گازوییل در ایران بسیار ارزان‌تر از افغانستان است.

ناخشنودی رئیس جمهور از افزایش قیمت ارز

نوبخت با بیان اینکه رئیس جمهوری در جلسه امروز (پنج شنبه گذشته) درباره افزایش نرخ ارز اعلام نگرانی کرد، ادامه داد: آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی‌تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است. سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت دخالت دولت در کنترل نرخ ارز، اضافه کرد: مرکزی اگر ارز بیشتری داشت قطعا ورود می‌کرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی به مسافرت خارجی می‌روند، ادامه داد: اگر هر کدام هزار دلار با خود ببرند می شود ۹ میلیارد دلار، که همین میزان برای دولتی که تامین ۲۰۰ میلیون دلار برایش سخت است بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می‌کند. نوبخت گفت: خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می‌کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می‌تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد.

جنتی: فقه ما نمی تواند جوانان را جذب کند

علی جنتی، معاون کانون ها و سازمان های حزب اعتدال و توسعه نیز در سخنان خود، از دولتمردان و علما به خاطر بی توجهی به نیازها و استعدادهای جوانان ا نتقاد کرد. به گزارش ایرنا، وی، دستاوردهای کشورها را مرهون تلاش های خستگی ناپذیر جوانان آن کشور دانست و گفت: در چهار دهه گذشته علیرغم همه شعارهایی که برای استفاده از جوانان داده می شد ولی متاسفانه آن گونه که شایسته و بایسته است از جوانان استفاده نشد.

جنتی خاطرنشان کرد: متاسفانه حتی علمای ما به جوانان بها نمی دهند و کسانی هستند که می گویند اگر می خواهید موسیقی گوش دهید باید از مشهد بروید ؛ نمی دانم این افراد چگونه می خواهند جوانان ما را جذب کنند. جنتی ادامه داد: فقه ما نمی تواند جوانان را جذب کند و همان هایی که نظام بانکی کنونی کشور را طراحی و تایید کردند، می گویند نظام بانکی ربوی است که نشان دهنده تناقضات بزرگی در جامعه است. وی با تاکید بر اینکه باید به سوالات جوانان پاسخ داده شود، تصریح کرد: احمدی نژاد در دولت هشت ساله خود 890 هزار نیروی غیرقانونی در حد دیپلم و زیر دیپلم در دستگاه های دولتی به کار گرفت و دولت یازدهم در ابتدای کار خود چاره ای جز جلوگیری از استخدام جدید نداشت تا بتواند دولت را کوچک کند.

به گفته جنتی، سیاست دولت، حمایت و استفاده بیشتر از جوانان است، حتی در بحث عدم به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی رئیس جمهوری با وجود ایجاد مشکلات مدیریتی که این قانون برای کشور به وجود می آورد از آن استقبال کرد. این عضو ارشد حزب گفت: باید از امروز به فکر آینده سیاسی کشور باشیم، چون به زودی انتخابات مجلس و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم و باید بتوانیم اکثریت قاطع اعضای حزب را به کسوت نمایندگی درآوریم.

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان