تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۰۷ دی ۱۳۹۶

آیت‌الله هاشمی هیچ‌گاه از مدار اخلاق خارج نشد

دبیر همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: با وجود تمام ناملایماتی که برای آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول عمر سیاسیشان ایجاد شد و ایجاد کردند اما ایشان هیچ‌گاه از مدار اخلاق خارج نشدند.

رویداد۲۴-دبیر همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: با وجود تمام ناملایماتی که برای آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول عمر سیاسیشان ایجاد شد و ایجاد کردند اما ایشان هیچ‌گاه از مدار اخلاق خارج نشدند.حجت‌الاسلام مهدی پورحسین، پیش از ظهر امروز در اولین همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که با حضور شخصیت‌های برجسته حوزووی و سیاسی در محل سالن همایش‌های غدیر شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: شخصیت آیت‌الله هاشمی برای ما حوزویان از جهات مختلفی دارای اهمیت است و از این رو باید به این جهات مهم توجه کنیم.

او گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از این جهت که ملبس به لباس روحانیت بوده و بهترین زمان عمر خود را در محضر اساتید برجسته حوزه از جمله آیت‌الله العظمی بروجردی، امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله العظمی محقق داماد و... گذراند، می‌توان گفت شخصیتشان در حوزه شکل گرفت، و از این رو شخصیت ایشان و شناخت آن برای ما حوزویان بسیار مهم است.

دبیر همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: وجه دیگر اهمیت بالای شناخت شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ما حوزویان این است که روحانیت یک نظام اسلامی بنام نظام جمهوری اسلامی تشکیل داد و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از‌‌ همان ابتدای تحقق این انقلاب، به عنوان یکی از ارکان نظام و به عنوان مدیری موفق و نمونه، نه فقط در ایران، که در سطح جهان نمود و ظهور و بروز پیدا کرده و این افتخار حوزه و روحانیت است که توانسته چنین شخصیت‌هایی را به دنیای اسلام و سیاست عرضه کند.

او در ادامه سخنان خود یادآور شد: برخی دوستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حوزه علمیه قم، دست به تأسیس دفتری با نام تبیین اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی زدند که بدون وابستگی به نهادهای سیاسی است که در آن شخصیت‌هایی همچون حجج الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری، قدس محلاتی، سروش محلاتی و برخی دیگر از فضلای حوزه فعالیت می‌کنند که باید از تمام این عزیزان تشکر کرد.

حسین‌پور با بیان اینکه قرار شده این دفتر در سال‌های آتی هم برنامه‌هایی همانند همایش امروز، برای معرفی هر چه بیشتر شخصیت آیت‌الله هاشمی به مردم داشته باشد، گفت: از آنجا که اخلاق در شخصیت آیت‌الله هاشمی بسیار برجسته بود و از سوی دیگر جامعه امروز ما به آن نیاز فراوان دارد، به این مهم توجه خاص داشتیم.

او افزود: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کنار امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و برخی دیگر از شخصیت‌هایی که در نظام بودند، اخلاق و سیاست را با هم جمع کرده و اخلاق سیاسی را به بهترین شکل عرضه کردند؛ مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، نمود عینی اخلاق سیاسی بود که باید به عنوان الگو مطرح کرد؛ چه آنکه با تمام ناملایماتی که برای ایشان ایجاد شد، حاضر نشد از مدار اخلاقی خارج شود.

دبیر همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: ما برای برگزاری این همایش از چند ماه پیش تدارکاتی دیدیم؛ یک مجموعه مقالاتی را منتشر کردیم که بخشی سفارش خودمان بود و برخی هم حاصل فراخوانی بود که داده شد؛ با وجود استقبال بسیار بالا در ارائه مقالات، فقط توانستیم آن دسته مقالات دارای امتیاز بیشتر را منتشر کنیم.

او افزود: همچنین گفتارهای اخلاقی ایشان به ویژه در نمازهای جمعه را منتشر کردیم که در جلد دیگری در دسترس قرار دارد.

حسین‌پور با بیان اینکه فرهنگ قرآن و تفسیر راهنما از کارهای دیگر آیت‌الله هاشمی است که آن مدخل‌ها را هم اخراج کردیم، گفت: این مجموعه در قالب سه جلد کتاب آماده شد که فعلا یک جلد آن منتشر شده است.

او گفت: بسیاری مراکز علمی قم در برگزاری این همایش، بخاطر شخصیت آیت‌الله هاشمی با ما همکاری کردند که از آن جمله می‌توان به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا وابسته به آیت‌الله جوادی آملی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر آن حجت الاسلام واعظی، مجموعه دانشگاه مفید، دانشگاه ادیان و مذاهب، دفتر نشر آثار امام خمینی (ره)، مؤسسه فقهی فقه الثقلین وابسته به دفتر آیت‌الله العظمی صانعی، مؤسسه معارف اسلامی امام رضا، مؤسسه مفتاح کرامت و... هستند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان