تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

علیرضا فغانی: داوری فینال جام جهانی دور از دسترس نیست

داور جام جهانی 2018 روسیه و بهترین داور سال 96 می گوید: «اینفانتینو» در جام کنفدراسیون‌ها به من گفت دوست دارم دربی ایران را ببینم.

رویداد۲۴-داور جام جهانی 2018 روسیه و بهترین داور سال 96 می گوید: «اینفانتینو» در جام کنفدراسیون‌ها به من گفت دوست دارم دربی ایران را ببینم. در مراسمی که به‌ همت دانشگاه شهید رجایی و با همکاری وزارت ورزش برگزار شد، علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به‌عنوان بهترین داور سال انتخاب شد. در این مراسم که محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، علی رغبتی مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت ورزش هم حضور داشتند، از فغانی با عنوان بهترین داور سال قدردانی به عمل آمد. این موضوع باعث شد به سراغ او برویم و با این داور اهل کاشمر اما بزرگ شده شهرری صحبت کنیم. فغانی در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، به این موضوع اشاره کرد که قضاوت در فینال جام جهانی 2018 روسیه دور از دسترس نیست.

انتخاب شما را به‌عنوان بهترین داور سال تبریک می‌گوییم. در خصوص مراسم قدردانی که برای شما برگزار شد، صحبت می‌کنید؟
ممنون. این مراسم به میزبانی دانشگاه شهید رجایی و با همراهی وزارت ورزش برگزار شد که در آن از بهترین‌های بخش‌های مختلف تقدیر شد. داوران رشته‌های مختلف هم حضور داشتند که همه آنها بسیار زحمتکش و خوب هستند و لایق قدردانی و تشکر اما چون فوتبال بیشتر طرفدار دارد، دوستان لطف داشتند و من را به‌عنوان بهترین داور سال انتخاب کردند که از آنها تشکر می‌کنم.
در کل سال 1396 برای شما از لحاظ داوری و مسائل دیگر چطور بود؟
در سال 96 از لحاظ داوری، اتفاق‌های خوبی برای من افتاد و در مرحله نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها قضاوت کردم اما اگر از لحاظ اجتماعی بخواهیم صحبت کنیم، سال خوبی برای ما و مردم ایران نبود و از زلزله گرفته تا سقوط هواپیما، مردم روزهای سخت و تلخی را سپری کردند و امیدوارم در سال 97 اتفاق‌های بسیار خوبی برای مردم ایران بیفتد.
شما دربی 86 را هم قضاوت کردید. شرایط این بازی استقلال و پرسپولیس را چگونه دیدید؟
دربی همیشه حساسیت‌های خاص خودش را دارد اما حضور اینفانتینو رئیس فیفا در ایران برای تماشای این بازی، باعث شده بود برگزاری مسابقه با حساسیت بیشتری دنبال شود و تاحدودی فضا امنیتی شود. هر چند که در طول مسابقه هم روی سکوها اتفاق‌هایی افتاد که خوب نبود.
با خود جیانی اینفانتینو هم صحبت داشتید؟
بله وقتی در نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها قضاوت داشتم، اینفانتینو به رختکن داوران آمد و گفت شنیده‌ام که دربی مهمی در ایران دارید و دوست دارم که این بازی را از نزدیک ببینم و بزودی به ایران می‌آیم تا در استادیوم این مسابقه را تماشا کنم. قبل از دربی هم ایشان را در آکادمی ملی فوتبال ایران دیدیم و با هم خوش و بش کردیم و عکسی هم به یادگار گرفتیم.
اینفانتینو بعد از رفتن به ایران درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها صحبت کرد.
در جریان جزئیات صحبت‌های ایشان نیستم اما این موضوع از جمله مسائلی است که فیفا به دقت آن را دنبال می‌کند.
شما قرار است در جام جهانی 2018 روسیه هم قضاوت کنید. حضور دوباره در جام جهانی را چطور می‌بینید؟
خوشبختانه من و همکارانم تمرینات بسیار خوبی را پشت سر گذاشته‌ایم و در آمادگی هستیم و امیدوارم در جام جهانی هم در آمادگی کامل قرار داشته باشیم. البته مسأله مهم‌تر صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به دور دوم جام جهانی است که امیدوارم این اتفاق بیفتد.
ما شما را در فینال مسابقات فوتبال المپیک 2016 ریو دیدیم. آیا در فینال جام جهانی 2018 روسیه هم می‌بینیم؟
سخت است اما دور از دسترس نیست. باید قدم به قدم پیش رفت. ممکن است در همان بازی اول پرونده قضاوت ما در جام جهانی بسته شود اما باید قدم به قدم جلو برویم تا ببینیم که چه می‌شود. در هر صورت تلاش می‌کنیم تا بهترین قضاوت را در جام جهانی داشته باشیم و نماینده خوبی باشیم.
درباره فضای داوری فوتبال ایران بخصوص در لیگ برتر چه نظری دارید؟
همان طور که تیم‌های فوتبال ایران جوان شده‌اند، تیم داوران هم جوان شده و آنها هم انگیزه زیادی دارند تا خودشان را نشان دهند. در این میان نکته‌ای که وجود دارد، این است که گاهی پیش می‌آید که بازیکنان جوان به علت کم تجربگی اشتباه می‌کنند. این مورد درباره داوران جوان هم وجود دارد و باید شرایط را برای پیشرفت آنها فراهم کرد.
یعنی شما از شرایط داوری ایران رضایت دارید؟
به تناسب کل فوتبال ایران راضی کننده بوده است.
اما گاهی انتقادهای زیادی مطرح می‌شود؟
اگر انتقادها سازنده باشد، همه آن را می‌پذیرند اما بعضی از انتقادها هم درست نیست.
درباره قضاوت داور مالزیایی دیدار استقلال و العین هم بحث‌های فراوانی صورت گرفت.
امیرول یک داور جوان است که جزو 10 کاندیدای قضاوت در جام جهانی از آسیا بود اما نامش از لیست خارج شد. البته الان تستش را پاس کرده و قضاوت می‌کند. او در بازی استقلال و العین سوت‌هایی زد که به ضرر نماینده ما تمام شد. با این حال، گاهی قضاوت داوران به نفع ما هم می‌شود. مثل گل پرسپولیس به الوصل که آفساید بود و صحیح اعلام شد.
ماجرای حضورتان در کلاس‌های مربیگری درجه C چیست؟
من همواره به دنبال افزایش سطح دانشم در شاخه‌های مختلف فوتبال مثل پزشکی- ورزشی هستم و به همین دلیل در دوره‌های مربیگری فوتبال شرکت می‌کنم. از گذشته به مربیگری علاقه داشتم و حالا هم قرار است  در دوره‌های مربیگری زیر نظر امیرحسین پیروانی و شهرام ریاحی شرکت کنم. من پیش از این هم در کلاس‌های مربیگری D کشوری شرکت کرده بودم.
ممنون! صحبت پایانی‌تان را بفرمایید؟
می خواهم از زحمات تمام داوران پیشکسوت فوتبال ایران از آقای خوشخوان گرفته تا دیگر دوستان تشکر کنم. همچنین از سایر اهالی فوتبال، ورزش و رسانه‌ها که ما داوران را حمایت کرده‌اند، ممنون هستم و امیدوارم همه سلامت باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان