تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷

عراقچی: همه باید با هم هزینه های ماندن یا خروج از برجام را بپردازیم

همه ما باید با نگاه ملی با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد می‌کردیم و من امیدوارم حداقل در مسیر جدید و در مذاکرات سختی که با اروپا در جریان است که ممکن است عاقبت آن نقطه‌ای باشد که ما از برجام خارج شویم با همدلی برخورد کنیم

رویداد۲۴-همه ما باید با نگاه ملی با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد می‌کردیم و من امیدوارم حداقل در مسیر جدید و در مذاکرات سختی که با اروپا در جریان است که ممکن است عاقبت آن نقطه‌ای باشد که ما از برجام خارج شویم با همدلی برخورد کنیممعاون سیاسی وزارت امور خارجه برجام را موضوعی ملی دانست که دستخوش بازی های جناحی داخلی شده است. سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با رادیو تهران با تاکید بر اینکه برجام یک موضوع بزرگ ملی است ولی متاسفانه این توافق بین‌المللی در روند خود از یک موضوع ملی به یک موضوع فروملی و بحث‌های داخلی و جناحی تبدیل شد و این گله در این ارتباط وجود دارد که باید آن را مطرح کنم، گفت: «نباید اینطور می‌شد. همه ما باید با نگاه ملی با آن برخورد می‌کردیم و من امیدوارم حداقل در مسیر جدید و در مذاکرات سختی که با اروپا در جریان است که ممکن است عاقبت آن نقطه‌ای باشد که ما از برجام خارج شویم با همدلی برخورد کنیم. خروج از برجام هزینه‌های سنگینی دارد، ما اگر تصمیم بگیریم که از برجام خارج شویم این موضوع همراه با هزینه‌های سنگینی خواهد بود که همه باید در یک وفاق ملی قبول کنیم که این هزینه‌ها را بپردازیم و اگر تصمیم بگیریم که در برجام باقی بمانیم این موضوع نیز ممکن است هزینه‌های دیگری داشته باشد و باید در یک وفاق ملی تصمیم بگیریم که این هزینه‌ها را بپردازیم و از منافع ملی مردم ایران در سطح کلان حمایت کنیم».

عراقچی در ارتباط با روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با ادامه برجام و آیا در این ارتباط ایران با کشورهای اروپایی به دیدگاه مشترکی دست پیدا کرده است یا نه؟ گفت: دیدگاه مشترکی که تا الان به آن رسیده‌ایم این است که همه طرف‌های عضو برجام بعد از خروج آمریکا این اراده را دارند که برجام را حفظ کنند و ما این اراده را در کشورهای اروپایی، چین و روسیه می‌بینیم، این اراده در ایران نیز هست البته به شرطی که خواسته‌هایی که از برجام داریم تامین شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که کشورهای اروپایی بدعهدی که آمریکا انجام داد را تکرار نکنند و آیا در این ارتباط ایران تضمین‌هایی را دریافت کرده است؟ گفت: در این خصوص ایده‌های مختلفی وجود دارد و ما در حال کار کردن روی این ایده‌ها که در برگیرنده تضمین‌های حقوقی، سیاسی و تضمین‌های بین‌المللی و عملی است، هستیم به نحوی که بتوانیم چنین تضمین‌هایی را بگیریم و سازوکارهایی را در این زمینه برقرار کنیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نگاه روسیه و چین در مورد برجام و ادامه فعالیت این توافق بین‌المللی، تصریح کرد: چین و روسیه از شرکای قدیمی ایران هستند و حتی در برخی از جنبه‌ها جزو شرکای راهبردی ما محسوب می‌شوند. ما با چین و روسیه رابطه خوبی داشته و خواهیم داشت چه با برجام و چه بدون برجام. با این حال تصور ما و چین و روسیه این است که با وجود برجام و با عدم وجود تهدیدهای بین‌المللی این ارتباط بهتر، سریع‌تر و محکم‌تر پیش خواهد رفت.

عراقچی با بیان اینکه چین و روسیه نیز خواهان ادامه برجام هستند و آنها در جلسه کمیسیون مشترک اخیر برجام که در وین برگزار شد نقش بسیار سازنده‌ای ایفا کردند، تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم برجام را با حضور چین و روسیه و کشورهای اروپایی در شرایطی که خواسته‌های ایران تامین شود، ادامه دهیم و اگر چنین اتفاقی نیفتاد ممکن است که رابطه ما با اروپایی‌ها دچار خدشه شود ولی حتما با چین و روسیه این اتفاق نمی‌افتد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند ظرفیت‌های اروپا برای مقابله با تصمیم آمریکا امری محدود است و شما با توجه به مذاکراتی که با آنها داشته‌اید، فکر می‌کنید خط قرمز ایستادگی آنها در برابر آمریکا در ارتباط با برجام تا کجاست، ادامه داد: ظرفیت اروپا از لحاظ اقتصادی محدودتر از ظرفیت آمریکاست و این موضوع به خاطر این است که سیستم مالی آمریکا و دلار بر سیستم مالی بین‌المللی سلطه و غلبه دارد. اینکه اروپایی‌ها بیایند مسیرهای جداگانه‌ای را بر اساس یورو و ارزهای دیگر ایجاد کنند و بخواهند مسیرهای جداگانه‌ای را برای تعامل اقتصادی با ایران در نظر بگیرند، هم زمان‌ می‌برد و هم معلوم نیست که چقدر در این زمینه آنها توانایی داشته باشند و البته اینها همه مسائلی است که در جریان مذاکرات مشخص می‌شود.

عراقچی با تاکید بر اینکه ناتوانی و ضعف اروپا در برابر آمریکا یک بحث جدی است، ادامه داد: شرکت‌های بزرگ اروپایی نیز به دلیل بازارهای گسترده‌ای که بعضا در آمریکا دارند در موقعیتی نیستند که بخواهند بازار آمریکا را از دست بدهند. از دیگر سو اروپا به لحاظ سیاسی و راهبردی متحد استراتژیک آمریکا نیز محسوب می‌شود.

نظرات شما
پیشخوان