تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
فیاض زاهد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اعتراضات مردمی در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود/ اصلاح‌طلبی آخرین فرصت جمهوری اسلامی است

زاهد کارشناس و فعال سیاسی بر این عقیده است که اعتراضات خیابانی در همه کجای دنیا وجود دارد و اصلا به معنای براندازی نظام نیست و اگر نظام و صداوسیما تریبون را به دست منتقدان بدهد و فضا را برای مردم باز کند، مردم نیز با اخبارهای نادرست به صورت منطقی برخورد خواهند کرد.
اعتراضات مردمی در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود/ اصلاح‌طلبی آخرین فرصت جمهوری اسلامی است
رویداد۲۴ گویا پس‌لرزه‌های اعتراضات دی ماه سال 96 کماکمان ادامه دارد؛ اینبار علاوه بر شهرهای کوچک، شهرهای بزرگی همچون اهواز، اصفهان، شیراز و کرج نیز به جمع آن‌ها اضافه شده‌اند و نسبت به شرایط موجود ابراز نارضایتی می‌کنند. اعتراضات خیابانی مردم که جسته و گریخته در بسیاری از شهرها وجود دارد، باعث شده حساسیت نسبت به این مسئله بیشتر شود و با آن به صورت قهری برخورد شود. فیاض زاهد فعال سیاسی به رویداد۲۴می‌گوید دانشجوی ترم دو ارتباطات این مسائل ساده را متوجه می‌شود که باید تریبون را در اختیار منتقدان هم قرار داد تا بتوان ذهن جامعه را به سمتی برد که بتواند در مقابل خبرهای پوپولیستی و نادرست، رفتار منطقی از خود نشان دهد.

اعتراضات مردمی در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود

او با اشاره به تجمعات اخیر مردمی می‌گوید: با توجه به وضعیت موجود اعتقادم بر این است که بحران و اعتراضات مردمی گسترده‌تر خواهد شد. من در گذشته نیز پیش‌بینی کرده بودم که با موج گسترده و عظیمی از اعتراضات خیابانی مواجه خواهیم شد که در دی‌ماه گذشته بخشی از آن را دیدیم و در ماه‌های آینده نیز این اعتراضات بیشتر خواهد شد و اگر به صورت جدی به این موضوع پرداخته نشود، می‌تواند برای کشور به یک بحران ملی و امنیتی تبدیل شود که ریشه‌های آن به نارضایتی‌های عمومی، فشارهای داخلی و باور اینکه سیستم داخلی دچار فساد گسترده است برمی‌گردد.

نیازمند اصلاحات جدی هستیم

زاهد ادامه داد: خروج آمریکا از برجام در شرایطی که کشور دچار آن شده است بی تاثیر نیست اما علت اصلی به این برمی‌گردد که کشور نیازمند اصلاحات جدی است. به نظر می‌رسد مدلی که جمهوری اسلامی تا کنون خود را با آن اداره می‌کرد دارای ایراداتی در حوزه داخلی و خارجی است و بحران‌هایی که با آن مواجه هستیم تماما ریشه سیاسی دارند و تغییر صوری مدیران و مسئولان نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. ما در سیاست داخلی قطعا نیازمند بازنگری در سیاست‌هایی هستیم که نظام در سال‌های گذشته در پیش‌رو گرفته است.
 
اعتراضات خیابانی به معنای براندازی نیست/ حساسیت نشان ندهیم

این فعال سیاسی با اشاره به عدم پخش اعتراضات مردمی و پوشش آن از سوی صدا وسیما، گفت: در همه کجای دنیا بر اساس یک سنت دیرینه سیاسی تظاهرات خیابانی یک عاملی است برای نشان دادن اعتراضات مردم و به معنای براندازی نظام نیست، اما متاسفانه عادت داریم یک پدیده عادی که در همه کجای دنیا وجود دارد را به یک مسئله امنیتی تبدیل کنیم.

او ادامه داد: صداوسیما باید تریبون را در اختیار منتقدان قرار دهد، برنامه‌های سیاسی قوی را برگزار کند تا مردم بتوانند به آن جذب شوند. رسانه‌های خارج از کشور برنامه‌های متنوع سیاسی را تولید می‌کنند و هزاران نفر در سراسر دنیا هم آن‌ها را می‌بینند؛ نمی‌دانم در فکر آقای علی عسگری و دوستان ایشان چه می‌گذرد! مردم نامحرم نیستند و قطعا از اتفاقات باخبر هستند و اینگونه نیست که اگر چند کلمه از اعتراضات را بشنوند یا ببینند دین و ایمانشان را از دست بدهند.

زاهد ادامه داد: اکنون مردم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی بهترین و بدترین برنامه‌های دنیا را مشاهده می‌کنند و صداوسیما می‌تواند با هوشمندی لازم بستری را فراهم کند که انتقادات نیز مطرح شود تا هیجان‌های مردم کمی از این طریق تخلیه شود. اگر خبرهای به روز و مناسب را پخش کنیم طبیعتا ذهنیت جامعه نیز نسبت به اخبار پوپولیستی و نامناسب یک برخورد منطقی از خود نشان می‌دهد. این مسائل را حتی دانشجویان ترم دو ارتباطات هم متوجه می‌شوند اما نمی‌دانم این نوابغ را صدا وسیما از کجا پیدا می‌کند.

مسئولان فکر می‌کنند اگر مشکلات را بگویند فشار دشمن بیشتر می‌شود

زاهد، با بیان اینکه رییس‌جمهور باید با صراحت به مردم بگوید که کشور در چه شرایطی قرار دارد، خاطرنشان کرد: مسئولان فکر می‌کنند ه اگر مسائل را کاملا بازگو کنند، فشار دشمن بر کشور بیشتر می‌شود. ما یا باید با مردم با صداقت صحبت کنیم و بگوییم که اگر بخواهیم این شرایط را ادامه دهیم ارز گران‌تر می‌شود، احتکار کالا راحت‌تر خواهد شد و ... اما اگر مردم از این شرایط رضایت نداشتند، مسئولان باید از طریق کانال‌های مناسب نسبت به سیاست‌های موجود بررسی‌های لازم را انجام دهند. مردم در چند انتخابات گذشته به صراحت اعلام کرده‌اند علاقه دارند کشور به چه شکلی اداره شود، حضورمان در منطقه به چه صورتی باشد، سیاست‌های خارجی‌مان کدام مسیر را ادامه دهد، ارتباطامان با آمریکا چگونه باشد و... معنی این مباحث این نیست که ما تسلیم شویم، اصلا اینگونه نیست. ما با توجه به شرایط موجود و رعایت چارجوب‌ها باید مذاکراتمان با آمریکا را آغاز کنیم.

اصلاح‌طلبی آخرین فرصت جمهوری اسلامی است
 
زاهد با اشاره به افزایش انتقادها از جریان اصلاح‌طلب که گفته می‌شود به نظر می‌رسد با طرح مسائلی همچون رفع حصر، به فکر معیشت و شرایط زندگی مردم نیستند، گفت: اصلاح‌طلبی آخرین دیدگاه جمهوری اسلامی است و اگر از اصلاح‌طلبان بگذرد، دیگر شانسی برای جمهوری اسلامی باقی نخواهد بود. اصلاح‌طلبان برای اینکه بتوانند تاثیرگذار باشند باید روی خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم دست بگذارند. یکی از مهمترین مشکلات کشور نوع مواجه و برخوردی است که حکومت انجام می‌دهد. اصلاح‌طلبان سعی کردند با نرمی و آرامش اصلاحات را پیش ببرند اما به نظر می‌رسد که فرصت در حال محدود شدن است و اصلاح‌طلبان برای پیشگامی حل مشکلات ملی باید بر روی موارد بسیار مهمتری انگشت بگذارد. یکی از این موارد رسیدن به نقطه نمادین از وحدت میان همه جریان‌های سیاسی که به نظام اعتقاد دارند، است. رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی، اعمال عفو عمومی برای آسیب‌دیدگان سال 88، بازبینی سیاست خارجی و ... باید مورد نظر قرار بگیرد و نباید در حد یک شعار باقی بماند. به نظر من کشور، رهبری و مجموع نظام استعداد بازبینی در این حوزه را دارند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
2
2
بدکی نیست آب را گل آلود کن تا بتوانی ماهی بگیری . آن روزها که مردم ایران به خیابان ها ریختند شما خیلی کوچولو بودی .توان مشت بلند کردن نداشتی شجاعت مقابله با توپ تانک مسلسل را هم نداشتی ولی مردم مردم بودند و از خارج و بیگانه آموزش نمی گرفتند الآن آن طور که شما فکر می کنی که بیش از آنچه هستی خواهی شد یک تخیل بدون تفکر است کمی بیاندیش و طرح سازندگی بده طرح به خیابان ریختن و اغتشاش کردن نتیجه نخواهد داد. مردم فرق اغتشاش و قیام را می شناسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
2
2
با توجه به سابقه آقای فیاض زاهد و حرف ها و تعریف های مهمل در محیطهای دانشگاهی تاسف دارد رویداد با عکس و تفسیرات وقت مخاطبین را هدر ندهد . ایشون سلامت روانی ندارد بهتر است به دکتر مراجعه نماید
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
1
1
دقیقا همان نقطه بدبختی مردم یعنی اصلاح طلبی را بعنوان راه نجات مطرح می کند. اینها چه هنگامی گورشان را گم می کنند و می روند ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
1
1
کاملا حرفای اقای زاهدی درسته جامعه رابه جز اصلاحات نداره ای کاش تادیرنشده مسولین بفهمند *راستی عراق هم بااین همه فداکاری که برای عراق انجام دادطرف امریکا راگرفت فردا سوریه هم همچین کاری رو خواهد کرد پس بهترین دوست همین مردم خودمون هستند.منافع ملی خرج کشورهای عربی مشه بعدهمینها دشمن ماخواهند شد مسولین بیدارشید سرتون هم زیربرف بیرون بیارید تادیرنشده ,اصلاحات تنهاراه نجات ایرانه
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
1
1
فعلا که دولت فعلی ریده تو سفره های مردم . آقای زاهدی ما خون دادیم که امثال شما از خانه مردم رو تحریک نکنند...از طرف یک شهروند
جبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
1
2
ناشناس 7:13
اتفاقا شما سرتون رو از زير گِل بيرون بيار. برفي كه نيست!
تو كجاي دنيا مثل ايران تظاهرات و اعتراضات ساده مردم از طرف كشرهاي بيگانه و صدها تريبون و كانال خارجي ساپورت و هدايت ميشه.
اعتراضات تو كدوم كشور اروپايي با پول 300 ميليون دلاري كشوري مثل عربستان به امثال پهلوي كمك ميشه
شرايط ايران فرق ميكنه
يا نميفهمي يا خودت رو زدي به نفهمي
ولي در هر صورت اين آرزو را به گور ميبرند آنهايي كه طمع به براندازي دارند
اين انقلاب دعاي مادر شهيد بدرقه اش هست. خون شهيد به پاش ريخته شده.و امام زمان همراهش هست.
پيروزي از آن حق است و باطل كف روي آب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
1
1
به جبار
در حالیکه تورمِ روز بروز و ساعت بساعت داره کمر مردمو خرد میکنه، تو خجالت نمیکشی که اعتراضات مردم رو به خارج نسبت میدی. معلومه که سرت بد جوری توی آخور رانت خواری گیر کرده که اوضاع اسفناک اطراف خودتو نمی بینی.
نظرات شما
نظرسنجی
انتشار فایل صوتی جدید چه تاثیری در آینده سیاسی محمدجواد ظریف خواهد داشت؟
پیشخوان